9 135 läst · 88 svar
9k läst
88 svar
Vedpanna stannar innan acktanken är full
Jag ställde upp den som släpade efter mest, så nu skiljer det som mest 2°C mellan termometrarna i tanken.M MrDizzy skrev:Nu då du har foton, ta o bestäm vilken som är basline, och skriv upp hur mycket de övriga diffar.
Sätt sedan lappen vid pannan / acktanken
Då blir det lättare att se och följa temperaturerna framöver.
Har du en zwave smarhub kan du köpa en fibaro smart implant fgbs-222 och koppla in tempsensorer DS18B20. Då kan du logga all temp med och kolla av från telefonen utan att behöva gå till pannrummet.
ps kör inte mer än 4 sensorer på en fibaro fgbs222. Den orkar inte driva sensorerna då.
Ang. DS18B20, så drev jag 10 stycken på ett ESP8266-kort, gick på wifi till ESPHome i Home Assistant. Där fixade jag till bakgrundsbild och började sätta upp automatiseringar som höll koll på hur länge/ofta pannan brann, hur länge värmen räckte osv. Funkade jättebra till det kom en uppdatering som gjorde att de föll bort. Väldigt irriterande och jag har inte fått tid att sätta mig in i det. Hade varit till nytta nu. Såhär såg det ut i telefonen när det fungerade:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag testade ju tanktermometrarna också och de låg något lägre jämfört med de i laddgruppen.D Daniel 109 skrev:Kalibrering är det du just gjort. Mäta uppmissvisningen. Den var inte alls så illa som jag trodde. Om de då stämmer hyfsat bra så är ju tankarna laddade till hög temperatur ända ner i botten. Då är det nog din tank termometer som visar för lågt.
Vissa svar här håller jag inte med om. Pannor är inte designade för att specifikt tryckfall. Anslutningsrören leder i princip rakt ini en tank. Det finns inget flödesnivåer stånd att tala om. Rören i installationen är det ställe som ger flödesmotstånd, inte pannan.
Visade ca 94°C när vattnet kokade, men det kan också vara mätfel då hela röret inte var under vatten.
Jag ska försöka få till detta, är lite svårt då det är trångt i pannrummet.R roke skrev:
Termometrarna i tankarna visade inte lika högt, de gick till 93-94°C ca, termometrarna i laddgruppen gick till 98°C som högst ca.
Hyfsat nära varandra alltså, iaf inga extrema skillnader.
Jag ska starta en brasa nu, och se hur laddgruppen beter sig..
Tack till alla som skriver här och kommer med sina funderingar!
Och nu stängdes fläkten av, 96°C i pannan och 84°C i tankbotten, 85° i mitten och 87° i toppen. Nog hade jag önskat att det gått över några grader till innan pannan stänger av.
Tankbotten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tankbotten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samtidigt visar ju laddomaten att det är typ 90grader i tankbotten.
Och det är detta som jag inte förstår..D Daniel 109 skrev:
Jag noterade att termometern i mitten på laddgruppen (vilken jag antar visar temp från tankbotten..?) och längst ner (vilken jag antar visar temp till pannans retur..?) visar högre än termometern i tankbotten, då tanken ligger på låga temperaturer.
22-~52° visar laddgrupp högre temp än tanken.
54-68° är de hyfsat överens.
69° och uppåt så visar laddgrupp högre temp än tanken.
18.39:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
18.52:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
19.17:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
19.35:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20.22:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20.45:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
21.04:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
21.37:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
21.50:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
22.37:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
22.59:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att det är givaren i tankbotten som är det största problemet
Nu kan jag vara ute och cykla här, men de där termometrarna styr väl ingenting utan är bara för att man ska kunna övervaka det?
Jag tror att problemet är att det bildas någon ångpropp någonstans när det närmar sig 95 grader som helt enkelt stoppar cirkulationen mellan pannan och tankarna. I mitt system med Effecta-panna hade jag inga problem att nå 95 i tankarna, men jag hade en Laddomat.
Jag tror att problemet är att det bildas någon ångpropp någonstans när det närmar sig 95 grader som helt enkelt stoppar cirkulationen mellan pannan och tankarna. I mitt system med Effecta-panna hade jag inga problem att nå 95 i tankarna, men jag hade en Laddomat.
Nej, de styr inget. Men om vi utgår ifrån att de stämmer, vilket vi vet efter att TS kalibrerat dem. Så är det 90 grader i botten när det stoppar. Att kyla en panna med 90gradigt vatten medför att det blir 95grader och pannan stannar. Det är inget konstigt eller felaktigt.
@Daniel 109 Givaren i tankbotten..? Menar du termometern i tankbotten, och varför tror du på den?
Utveckla gärna, du verkar kunnig på det här.
Och tycker du att värdena på laddgruppen/panna/tankbotten ser normala ut under eldningsprocessen (fram till det blir som varmast och pannan stoppar dvs).
Utveckla gärna, du verkar kunnig på det här.
Och tycker du att värdena på laddgruppen/panna/tankbotten ser normala ut under eldningsprocessen (fram till det blir som varmast och pannan stoppar dvs).
Jag är också inne lite på detta, jag kan tydligt höra luft någonstans i systemet när det kommer upp till lite högre temp. Jag försöker labba med avluftningen på laddpumpen, den kör då pumpen i olika hastigheter och intervaller, men det är inte mycket jag får ut genom avluftningsventilerna.. Tänkte prova att stänga av cirkulationspumpen också och köra lite.ylven skrev:Nu kan jag vara ute och cykla här, men de där termometrarna styr väl ingenting utan är bara för att man ska kunna övervaka det?
Jag tror att problemet är att det bildas någon ångpropp någonstans när det närmar sig 95 grader som helt enkelt stoppar cirkulationen mellan pannan och tankarna. I mitt system med Effecta-panna hade jag inga problem att nå 95 i tankarna, men jag hade en Laddomat.
Vi vet ju att termometrarna i laddomaten visar rimliga värden vid 100grader. Vi vet inte hur termometern i tankbotten fungerar. Men laddomaten kan omöjligen vara varmare än vattnet den tar in från tankbotten. Så tankbotten måste vara 90grader om laddomaten är 90grader.
Har nu läst på i tråden. Jag har samma problem med min vedpanna som i slutet av eldprocessen slår i taket (95gr) hela tiden när acktankens bottentemperatur uppnår ca 70 gr. Problemet tilltar såklart när bottentempen ökar vartefter. Känslan är att förbränningen blir sämre med alla dessa stopp. Jag har som mest lyckats få upp hela tanken till 90 grader. Men då har det tagit väldigt många timmar och väldigt många stopp.
Min tro är att laddpaketen, som i mitt fall är en laddomat 21-100 inte klarar av den senare delen av ”the final phase”.
”Under den sista fasen av laddningen är by-pass porten i Laddomat helt stängd till toppen av pannan”. Allt vatten leds här via acktanken.
Min nuvarande uppfattning är att en kraftfullare pump skulle kunna råda bot på problemet. Jag har haft kontakt med Termoventil samt Wilogruppen men har inte fått något svar huruvida det finns någon starkare pump som passar till Laddomaten. Vissa gör gällande att acktanken skall fyllas/skiktas varsamt, men när det till slut är 90 grader i hela tanken, spelade det väl ingen roll?
Jag är inne på att ta bort Laddomaten. sätta dit ett ställdon som styr en 3-vägs ventil, samt en annan kraftigare pump. Jag har en DUC (data under central) Regin, Corrigo, som idag styr shuntsystemet till golvvärmen. Den har fler in och utgångar med styrning 0-10volt, vilken då ställdonet och pumpen till pannan skulle kunna styras från. DUCen uppkopplad mot termostatgivare som styr specialpumpens (0-10v) hastighet samt 3-vägsventilen (0-10v) så pannan matas med varmt vatten i startprocessen.
Vid temperaturer upp mot 95 gr anpassas pumpens hastighet, så fläktarna inte slår av värmeprosessen.
Jag skulle vilja ha upp acktank-tempen så högt som möjligt. Frågan hur högt det är?
Synpunkter?
Min tro är att laddpaketen, som i mitt fall är en laddomat 21-100 inte klarar av den senare delen av ”the final phase”.
”Under den sista fasen av laddningen är by-pass porten i Laddomat helt stängd till toppen av pannan”. Allt vatten leds här via acktanken.
Min nuvarande uppfattning är att en kraftfullare pump skulle kunna råda bot på problemet. Jag har haft kontakt med Termoventil samt Wilogruppen men har inte fått något svar huruvida det finns någon starkare pump som passar till Laddomaten. Vissa gör gällande att acktanken skall fyllas/skiktas varsamt, men när det till slut är 90 grader i hela tanken, spelade det väl ingen roll?
Jag är inne på att ta bort Laddomaten. sätta dit ett ställdon som styr en 3-vägs ventil, samt en annan kraftigare pump. Jag har en DUC (data under central) Regin, Corrigo, som idag styr shuntsystemet till golvvärmen. Den har fler in och utgångar med styrning 0-10volt, vilken då ställdonet och pumpen till pannan skulle kunna styras från. DUCen uppkopplad mot termostatgivare som styr specialpumpens (0-10v) hastighet samt 3-vägsventilen (0-10v) så pannan matas med varmt vatten i startprocessen.
Vid temperaturer upp mot 95 gr anpassas pumpens hastighet, så fläktarna inte slår av värmeprosessen.
Jag skulle vilja ha upp acktank-tempen så högt som möjligt. Frågan hur högt det är?
Synpunkter?