G
Anna_H Anna_H skrev:
Du fortsätter tjata om detta, men du har ändå fel. Mer solceller gör att vattenkraften inte behöver gå lika mycket på sommaren utan kan sparas till vintern. Vattenmagasinen funkar som batterier för överskott av solel och vindkraft. Det är inte litegrann i vissa undantagsfall utan motsvarar exakt den effekt som solcellerna resp vindkraftverken producerar i överskott.
Ok va bra. Det är ju aldrig så att vattenmagasinen fylls av höstregn. Ok, då sks Sverige satsa mer skattepengar och bidrag på kinesiska solceller så att vi kan exportera ännu mer på vår/sommar och inte ha tillräckligt med effekt på vinter. Over and out.
 
G OMathson skrev:
Ok va bra. Det är ju aldrig så att vattenmagasinen fylls av höstregn. Ok, då sks Sverige satsa mer skattepengar och bidrag på kinesiska solceller så att vi kan exportera ännu mer på vår/sommar och inte ha tillräckligt med effekt på vinter. Over and out.
Det regnar ju inte mindre för att man har solceller. Och nej, de senaste två åren har vattenmagasinen inte fyllts på särskilt bra. Enligt rapport är det normala vattennivåer i Värmland nu, utom i Vänern, eftersom normalt inte räcker för att fylla upp sjön. Vattenståndet är nu när det börjat snöa fortfarande uppemot en meter lägre än vad det brukar vara.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Ok va bra. Det är ju aldrig så att vattenmagasinen fylls av höstregn. Ok, då sks Sverige satsa mer skattepengar och bidrag på kinesiska solceller så att vi kan exportera ännu mer på vår/sommar och inte ha tillräckligt med effekt på vinter. Over and out.
Är det de kinesiska solcellerna som är problemet? Det finns alternativ. Klaga på den saken istället, det kan jag tycka är en rimlig synpunkt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73
Så att vän av ordning kan skapa nästa tråd med november resultatet, kan jag börja sia lite om novemberförbrukningen. Resten av månaden har vi plusgrader, så det går bra att uppskatta förbrukningen för månadens sista vecka.
Som det ser ut hamnar vi under 900 kWh i november, det är 65% mindre än förra årets 2500 kWh. FLVP klarade sig utan elpatron, förutom en dag då den plötsligt övergick från höst till vinterinställning. Förbrukningen hoppade från ca 30kWh/dygn till 70kWh/dygn och barnen klagade att det var för varmt i huset, så nu är den tillbaka i höstinställningen (utan elpatron)

Intressant också är att elpriset verkar hamna på ungefär samma nivå som förra året (ca 1,25kr/kWh i SE4) Och det är då min uppskattning av månadspriset för mitt rörliga avtal. Men på grund av min låga förbrukning kommer jag mer än halvera förra årets fakturabelopp.
 
  • Gilla
TheGrayLady och 3 till
  • Laddar…
Oktober 2021 787kWh
Oktober 2022 634kWh
1&1/2 plan flvp norrort sthlm 5 personer varav båda vuxna jobbar hemifrån.
 
Oktober 2021 1278kWh
Oktober 2022 904kWh

Sutterängshus i Stockholm med två vuxna två barn och en underdimensionerad FLVP. Procentuell besparing i November blir betydligt större.
 
harry73
harry73 harry73 skrev:
Intressant också är att elpriset verkar hamna på ungefär samma nivå som förra året (ca 1,25kr/kWh i SE4) Och det är då min uppskattning av månadspriset för mitt rörliga avtal. Men på grund av min låga förbrukning kommer jag mer än halvera förra årets fakturabelopp.
Den får jag äta upp :( Några dagar med elpris på ca 4 kr hjälper ju inte. December ser nu ut att bli ännu värre
 
  • Ledsen
TheGrayLady
  • Laddar…
Vintern ser inte bra ut för nån..
- - -

Bilden visar en text om konsekvenser av energisituationen, effektbrist, elpriser och importberoende i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Just nu .. kostar det 673 öre/kWh här.. (inkl avgifter men ej nät)
Snittpriset senaste dagarna har inte varit o leka med!
 
Någon som startat tråd för november?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.