A
A Anders_Nilsson skrev:
Ja det råkade visst komma ett världskrig, en sådan bagatell! Men väntade man ut världskriget och t ex sålde under depressionen, så fick man tillbaka en stor del av tappet.

Och idag är läget inte fullt så illa. Väntar man ett år eller så loppet tappet att reduceras. Speciellt som allt mer delar av städerna blir obeboeliga av välkända orsaker.
Att priserna kommer plana ut för eller senare är givet. Men vad exakt talar för att de kommer stiga igen inom ”ett år eller så”. 4% ränta är den nya verkligheten och en återgång till något som liknar tidigare nollränta ligger långt bort. Dessutom spår i princip alla en LK 2023-2024.

Som sagt, rådet till de som ska sälja idag att ”rida ut stormen” är ett uruselt råd om de inte kan vänta minst 5 år
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Men vad exakt talar för att de kommer stiga igen
För att vi byggt vårt nuvarande samhälle runt låga räntor, det kommer helt enkelt inte fungera med höga räntor. Japanerna kom fram till det i början av 90, hade de återgått så hade Yenen gjort Japanska varor för kostsamma.
 
I InsidersUnited skrev:
För att vi byggt vårt nuvarande samhälle runt låga räntor, det kommer helt enkelt inte fungera med höga räntor. Japanerna kom fram till det i början av 90, hade de återgått så hade Yenen gjort Japanska varor för kostsamma.
Alternativt så kan samhället inte bygga på exponentiellt ökande exploatering av naturresurser så ekonomin som vi sett den med ständig expansion inte kommer fungera. Jag är rätt tveksam över befolkningstillväxten och hur snabbt djurarter dör ut också. Om klimateffekterna slår till kommer det nog påverka huspriserna också. Kanske blir vårt land mer attraktivt. Samtidigt, om produktiviteten går ned, vi ska med en mindre andel yrkesaktiva försörja fler som går på bidrag, pension osv. så kommer det finnas mindre pengar att lägga på boende.

Jag tror det finns många utmaningar framåt och svårt att titta i kristallkulan. Däremot, om vi tittar i slutet av 2022 (som tråden avser) så är det nog rätt säkert att priserna fortsätter nedåt...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
A
I InsidersUnited skrev:
För att vi byggt vårt nuvarande samhälle runt låga räntor, det kommer helt enkelt inte fungera med höga räntor. Japanerna kom fram till det i början av 90, hade de återgått så hade Yenen gjort Japanska varor för kostsamma.
Vi kan inte hålla låga räntor om ECB och FED ligger högt. Det spär bara på inflationen ytterligare. Att ha en ihållande mkt hög inflation är det vi absolut inte kan ha.
 
Aaake37 skrev:
Vi kan inte hålla låga räntor om ECB och FED ligger högt.
Jag talade inte om Konungariket Sverige som en ö, jag menar globalt :geek:(y)
 
J JohanLun skrev:
Om klimateffekterna slår till
Vi har haft klimateffekter tidigare i jordens historia, de fick dock inte lika mycket uppmärksamhet då det på den tiden vare sig fanns forskare eller internet att skrämma upp alla med..

Vi kommer ändå döden dö allihopa någon gång, om det händer om 100 eller 1000 år är helt ointressant. Att vänta i 1000 år på det i uppskrämt tillstånd önskar jag inte någon, det är nog värre än själva händelsen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
I InsidersUnited skrev:
Jag talade inte om Konungariket Sverige som en ö, jag menar globalt :geek:(y)
Låga räntor och trycka pengar fungerar inte heller. Det är ju befintlig inflation ett tydligt tecken på
 
  • Gilla
Webern
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Vi har haft klimateffekter tidigare i jordens historia, de fick dock inte lika mycket uppmärksamhet då det på den tiden vare sig fanns forskare eller internet att skrämma upp alla med..

Vi kommer ändå döden dö allihopa någon gång, om det händer om 100 eller 1000 år är helt ointressant. Att vänta i 1000 år på det i uppskrämt tillstånd önskar jag inte någon, det är nog värre än själva händelsen.
Jag önskar mina barn och ev kommande barnbarn att de inte får ett helvete. Och även medmänniskor och djur. Men jag vet att vissa har den livssynen att det kvittar, när man själv är död kan man skita i resten. Visst kommer jag personligen kanske inte drabbas, men jag bryr mig ändå. För oss är nog det värsta att många kommer vilja komma hit, troligen från länder med sämre utbildning. Det kan nog ha påverkan även för dig och mig (vet inte hur gammal du är iofs)
 
L
Aaake37 skrev:
Låga räntor och trycka pengar fungerar inte heller. Det är ju befintlig inflation ett tydligt tecken på
Det är ju höga energipriser som lett till den inflation som vi har nu. El och bensin/diesel (Samt giriga ica-handlare)
 
Aaake37 skrev:
Att priserna kommer plana ut för eller senare är givet. Men vad exakt talar för att de kommer stiga igen inom ”ett år eller så”. 4% ränta är den nya verkligheten och en återgång till något som liknar tidigare nollränta ligger långt bort. Dessutom spår i princip alla en LK 2023-2024.

Som sagt, rådet till de som ska sälja idag att ”rida ut stormen” är ett uruselt råd om de inte kan vänta minst 5 år
Med 4.5% ränta stannar samhället av och det kommer ju givetvis att minska priserna när massorna lever ur hand i mun. Men jag tror detta blir politiskt omöjligt. Tyvärr är penningmängdsexpansion det som drivit västvärlden de senaste 50 åren. Vi har byggt fast vårt samhälle i låg ränta och mycket mer än 2% får allting att stanna.
 
A
L Lived skrev:
Det är ju höga energipriser som lett till den inflation som vi har nu. El och bensin/diesel (Samt giriga ica-handlare)
Nej det är en totalt felaktig missuppfattning som det är märkligt att folk fortfarande tror på.

Det är pga de enorma mängder pengar som trycktes under pandemin. USAs inflation startade det hela och den började växa explosionsartat from Mars 2021 och då var elpriset lägre än tex 2019 under större delen av året. USA skickade ut stora mängder helikopterpengar under pandemin..Alla som kan ett dyft om ekonomi vet vad sådant leder till.

Även i flera perioder iår med lägre elpriser så växer kärninflationen så det knakar
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
A Anders_Nilsson skrev:
Med 4.5% ränta stannar samhället av och det kommer ju givetvis att minska priserna när massorna lever ur hand i mun. Men jag tror detta blir politiskt omöjligt. Tyvärr är penningmängdsexpansion det som drivit västvärlden de senaste 50 åren. Vi har byggt fast vårt samhälle i låg ränta och mycket mer än 2% får allting att stanna.
Nej det vi har gjort nu är att skapa enorm inflation pga alla pengar vi har tryckt. Inflationen kommet enligt de flesta bedömare ligga kvar högt ända tills 2024 och även då kan vi absolut inte gå tillbaka till låga räntor. Nu kommer notan i form av sjunkande reallöner.

Sluta ge folk råd att rida ut stormen. Det funkar bara om de är beredda att vänta i minst 5år och det lär rätt få som vill flytta nu vilja göra
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Riksbanken ska väl ange den nya räntan idag.

Om det blir 0,75 höjning så motsvarar det 437kr per lånad miljon efter ränteavdrag i månaden.

Så det känns mest som att det är det psykologiska i om Riksbanken höjer mer eller mindre än gissat som påverkar husmarknaden?
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
F
J Jaggatagga skrev:
Riksbanken ska väl ange den nya räntan idag.

Om det blir 0,75 höjning så motsvarar det 437kr per lånad miljon efter ränteavdrag i månaden.

Så det känns mest som att det är det psykologiska i om Riksbanken höjer mer eller mindre än gissat som påverkar husmarknaden?
Höjningen är redan (och var det vid tidpunkten av ditt inlägg) aviserad på 75 punkter.
Att tänka på att många slår i taket för 30% ränteavdrag i och med denna höjningen som är 100 000 per år och person.

Tex om man köper ett hus för 7 miljoner, lägger 1 050 000 kontant och lånar 5.95 miljoner så slår man "redan vid 3.4% ränta i taket och om räntan höjs mer minskar därmed ränteavdraget man får göra till 21% framöver på överskjutande belopp.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Citerar mig själv för att ge en statusuppdatering...

Huset ligger kvar ute för försäljning i 2M-klassen.
Inga nya visningar planerade, inga bud, ingenting.

Undrar just hur länge detta kommer fortgå. :thinking:
24 november får vi en fingervisning...

Hade huset varit rätt prissatt för ett år sen hade det varit "borttaget före visning".
Hejjar på er!! Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.