Hej!
Jag ligger i tvist t tingsrätten med hyresvärden om mögel i min bostad. Jag är överkänslig och insåg direkt att jag måste flytta när eksem och klåda uppstod utmed lymfsystemet. Tyvärr behandlade både Kalmar kommuns miljlö och hälsa och länsstyrelen ärendet styvmoderligt och vägrade komma tillbaka när nya uppgifter framkom. Min fråga idag är vad ni tror om bilagda fotografier?
Gällande den första bilden funderar jag på de svarta ojämna skivkanterna i mögelluckan. Det är en gammal lucka, säkerligen från 70-talet. En hyresgäst säger att stugan stått tom många vintrar p g a uppvärmningskostnaderna (endast direktel tills jag flyttade in) så självklart har förutsättningarna för fukt och mögel varit goda. Kan detta vara mögel fastän damerna på miljö och hälsa inte kände igen det som sådant?
Den andra bilden visar skivorna sedan hyresvärden skjutit dem dem åt vänster när han installerade en undertrycksfläkt. Då framkom ett hål i en skiva, också med ojämna svarta kanter. Även en försegling dök upp, troligen tillhörande en flaska thinner eftersom det luktade så kring luckan, även när den var stängd. PS Undertrycksfläkten gjorde allting mycket värre genom att det numera torra mögeldammet revs loss och kom ner som duschar via tilluftsventilerna. Jag fick därför sätta för dessa med köksbunkar.DS
Sista bilden är en närbild på skarven:
Eftersom jag är kemikalieöverkänslig visste jag direkt att jag skulle tvingas flytta eftersom inte hyresvärden tog initiativ till undersökning omgående. Jag flyttade in i köket på 25 kvadrat och reducerade min hyra därefter, samt skrev förslag på uppgörelse rekommenderat. Efter 3 månader reagerade hyresvärden med både klanuppvaktning, begäran om hyra från socialkontoret, misshandel av vaktmästaren samt kfm/tingsrätt. Den 14 juli tvingades jag fly från insprutad Round Up med en av sönerna. Enklast för honom hade ju varit att accepterat mitt förslag och sedan eldat upp stugan med mögel och allt, och med nya friska pengar från försäkringsbolaget byggt en ny och framför allt mögelfri stuga. Nu kan han ju inte det när tingsrätten har fått mitt genkäromål om misshandel.
Hoppas ni har förslag ang bilderna - svartmögel/thinnerrester eller vad?
Jag ligger i tvist t tingsrätten med hyresvärden om mögel i min bostad. Jag är överkänslig och insåg direkt att jag måste flytta när eksem och klåda uppstod utmed lymfsystemet. Tyvärr behandlade både Kalmar kommuns miljlö och hälsa och länsstyrelen ärendet styvmoderligt och vägrade komma tillbaka när nya uppgifter framkom. Min fråga idag är vad ni tror om bilagda fotografier?
Gällande den första bilden funderar jag på de svarta ojämna skivkanterna i mögelluckan. Det är en gammal lucka, säkerligen från 70-talet. En hyresgäst säger att stugan stått tom många vintrar p g a uppvärmningskostnaderna (endast direktel tills jag flyttade in) så självklart har förutsättningarna för fukt och mögel varit goda. Kan detta vara mögel fastän damerna på miljö och hälsa inte kände igen det som sådant?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den andra bilden visar skivorna sedan hyresvärden skjutit dem dem åt vänster när han installerade en undertrycksfläkt. Då framkom ett hål i en skiva, också med ojämna svarta kanter. Även en försegling dök upp, troligen tillhörande en flaska thinner eftersom det luktade så kring luckan, även när den var stängd. PS Undertrycksfläkten gjorde allting mycket värre genom att det numera torra mögeldammet revs loss och kom ner som duschar via tilluftsventilerna. Jag fick därför sätta för dessa med köksbunkar.DS
Logga in
Skapa konto
Sista bilden är en närbild på skarven:
Logga in
Skapa konto
Eftersom jag är kemikalieöverkänslig visste jag direkt att jag skulle tvingas flytta eftersom inte hyresvärden tog initiativ till undersökning omgående. Jag flyttade in i köket på 25 kvadrat och reducerade min hyra därefter, samt skrev förslag på uppgörelse rekommenderat. Efter 3 månader reagerade hyresvärden med både klanuppvaktning, begäran om hyra från socialkontoret, misshandel av vaktmästaren samt kfm/tingsrätt. Den 14 juli tvingades jag fly från insprutad Round Up med en av sönerna. Enklast för honom hade ju varit att accepterat mitt förslag och sedan eldat upp stugan med mögel och allt, och med nya friska pengar från försäkringsbolaget byggt en ny och framför allt mögelfri stuga. Nu kan han ju inte det när tingsrätten har fått mitt genkäromål om misshandel.
Hoppas ni har förslag ang bilderna - svartmögel/thinnerrester eller vad?
I mina ögon ser det väldigt fint ut bakom luckan, isoleringen och träet har inga angrepp alls, det är där det brukar synas först.
Mögel angriper luftvägarna, jag har aldrig hört om klåda, eksem av mögel, men alla är vi olika känsliga.
Mögel angriper luftvägarna, jag har aldrig hört om klåda, eksem av mögel, men alla är vi olika känsliga.
Tack för svar! Precis som du indirekt påpekar så borde kanske inte kommunens miljö och hälsa känt igen skivorna i luckan som mögelangripna, och det var detta jag funderat på men inte kommit till skott med att fråga.Isakare skrev:
Jag har förstått att det sitter i trossbotten eftersom det blåser upp i lägenheten mer sporadiskt och jag kände lukten bara ibland, men på flera ställen. Jag fick ett mycket bra premiumsvar från Oldboy i våras som förklarade problemet elegant: https://www.byggahus.se/forum/threa...-at-moegel-som-redan-finns-i-bostaden.445098/
Ja, allergiska besvär uppstår i luftvägarna, men toxiska besvär via mögeltoxinerna kan angripa hela kroppen, tex huden och hjärnan (kognitivt).
https://www.boverket.se/sv/byggande...mhallet/konsekvenser-halsan/Halsa-fukt-mogel/
Eftersom jag tackade nej till vidare undersökningar och borrning FÖR EGET VIDKOMMANDE, så blåste jag mig själv. Dock borde det allmänna, t ex genom åtgärdsföreläggande i efterskott värna om medborgare som riskerar att drabbas av huset. Det är den vägen jag måste gå, tror jag...
Jag har flyttat, men p g a omständigheter kunde jag inte komma därifrån förrän den 30/9 - jag hade nyligen flyttat in och flyttat långt och skulle nu tillbaka igen. Jag skulle invänta besked på ett sökt arbete på Linnéuniversitetet och var osäker om jag skulle stanna i trakten eller flytta tillbaka till skåne + några andra omständigheter.F fribygg skrev:
Eftersom vi enligt lag har rätt till reducerad hyra, hävdade jag denna rätt, citat från lawline:
"För den tid som lägenheten varit bristfällig har du rätt till skälig nedsättning av hyran (12 kap. 11 § p. 3 jordabalken). Detta gäller dock inte för den tid som du betalat hyran utan protest och inte upplyst hyresvärden om bristen (se rättsfalletRH 1994:84). Du kan även ha rätt till skadestånd för skadorna på eventuella möbler, om hyresvärden inte kan visa att skadan inte beror på dennes försummelse (12 kap. 11 § p. 4 jordabalken). Du kan även få skadestånd för personskador som uppkommit på grund av fukt- och mögelskador (se rättsfalletNJA 2002 s. 213).
Det finns möjlighet att ansöka hos hyresnämnden om ett så kallat åtgärdsföreläggande. Det innebär att hyresvärden åläggs att åtgärda bristen inom viss tid (12 kap. 11 § p. 5 och 16 § st. 2 jordabalken)."
Om du redan sagt upp och flyttat är det väl bara att önska dig lycka till med din nya bostad, jag tror inte det är värt besväret att ta den förre hyresvärden till tinget men du själv måste ju avgöra om det är värt den tid och de kostnader det kommer att innebära för dig att få saken prövad.
Han drog mig till tinget för att få in full hyra trots att jag bara kunde använda 25 kvadrat av de 74 kontrakterade. Stuga är väldigt nedgången dessutom och behöver totalrenoveras, liksom på förekommen anledning svåruthyrd och har ofta stått tom över vintrarna. Enklast för honom hade ju varit att acceptera mitt förslag p g a omständigheterna, och sedan eldat upp stugan med full försäkringsersättning. Det går ju inte nu när problemet är känt i domstol.F fribygg skrev:
Vänta här nu. Du förespråkar alltså mordbrand och försäkringsbedrägeri?C CaAg skrev:Han drog mig till tinget för att få in full hyra trots att jag bara kunde använda 25 kvadrat av de 74 kontrakterade. Stuga är väldigt nedgången dessutom och behöver totalrenoveras, liksom på förekommen anledning svåruthyrd och har ofta stått tom över vintrarna. Enklast för honom hade ju varit att acceptera mitt förslag p g a omständigheterna, och sedan eldat upp stugan med full försäkringsersättning. Det går ju inte nu när problemet är känt i domstol.
Nej, självklart inte - men med tanke på hans moral för övrigt, så torde en sådan lösning ha legat närmare till hands och framför allt genererat mer pengar, vilket är hela syftet för honom, oavsett metod...Unikt namn skrev:
Är det någon slags tävling i vem som kan ha sämst moral?C CaAg skrev:
Hur kommunicerade du för övrigt det faktum att du inte tänkte betala hyra för mer än köket? Gjorde du ens det, eller tänkte du att han skulle tycka det var en rimlig lösning utan att prata om det?
Jag försökte kommunicera problemet utan framgång och betalade full hyra i tre månader efter att det uppdagats via hälsoproblemen. Därefter gav jag upp och föreslog uppgörelsen. Syftet med tråden ser du om du läser från början. Ämnet har sedan vidgats, vilket jag hoppas att du vänligen kan acceptera? Kommunikationen sker inte för att reta dig, utan är ett resultat av slumpen - alltså vilka som engagerar sig.P PatrikJo skrev:
Uppmanar du till försäkringsbedrägeri? Är väl lämpligare att du köper huset och river/eldar upp det om du så önskar...C CaAg skrev:
Vad som är enklast för fastighetsägaren avgör fastighetsägaren själv, som hyresgäst ska du se till att betala hela din hyra i avtalad tid, annars är det givet att ägaren tar till de medel som står till buds innom lagens råmärken.
Det var en reflektion - ingen konkret uppmaning förstås! Det finns ingen anledning att hänga upp sig på denna del av inlägget - en god idé vore kanske att diskutera lagrummet ovan? Vad kan det tänkas innebära för hyresvärden? Mindre sensationellt förstås! :-DF fribygg skrev:Uppmanar du till försäkringsbedrägeri? Är väl lämpligare att du köper huset och river/eldar upp det om du så önskar...
Vad som är enklast för fastighetsägaren avgör fastighetsägaren själv, som hyresgäst ska du se till att betala hela din hyra i avtalad tid, annars är det givet att ägaren tar till de medel som står till buds innom lagens råmärken.
Ok, klart att vi kan diskutera även de delarna som inte kan leda till fängelsestraff. Hittade följande hos hyresgästföreningen:
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/hyra/hyresreducering/
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/hyra/hyresreducering/
Alltså: Du har gjort fel, därför har hyresvärden skickat dig till tingsrätten.Undvik att ta saken i egna händer!
Du som hyresgäst ska aldrig göra några hyresavdrag på egen hand, då riskerar du att bli uppsagd på grund av obetald hyra. Tips! Kontakta vårt servicecenter om du vill ha mer information om hyresnedsättning eller brister.
Anser du att du har rätt till nedsatt hyra men kommer inte överens med din hyresvärd finns det möjlighet att deponera hyra hos Länsstyrelsen. En deponering måste ske i rätt situation och med rätt belopp, annars kan du bli av med din bostad. Kontakta alltid vårt servicecenter, eller en annan juridisk rådgivning, innan du funderar på att deponera hyran.