Status
Tråden går ej att kommentera.
F fsn skrev:
Timpris är det priset, timme för timme som ligger till grund för medelpriset som utgör rörligt pris. Ingen kund tvingas konsekvent under 1 månad att köpa elen för det högsta priset hela tiden. Kommentera mina priser jag betalat istället för att försöka hitta på krystade och helt orealistiska förbrukningsmönster. Acceptera den matematiska sanningen, HELT utan ändrat förbrukningsmönster så är hälften vinnare och hälften förlorare med timspot. Och det kommer för en majoritet på 80-90% att vara på ett par öres marginal. Några kommer att tjäna, eller förlora lite mer men ingen som inte har nån elslukande dagverksamhet hemifrån kommer ens i närheten av dubbelt rörligt.
Din förklaring avseende rörligt har framgått med önskvärd tydlighet.
Men timpris har jag inte fått förklarat.

Jag ska ge exempel på realistiskt förbrukningsmönster så kanske jag -utifrån din förklaring, kan förstå bättre.

Exempelkund har timpris och är förutseende med sin förbrukning. Under en månad laddar han bilen under billiga timmar, förlägger högre förbrukning till billiga timmar etc.

Men… vid 2 tillfällen ”tvingas” förbruka 100 kWh under ett fåtal timmar då priset ligger på 5 kr/kWh.

Fråga: Kommer han att betala 5 kr för dessa 100 kWh? D.v.s. 500 kr?

Tacksam för seriöst svar. Ingen trollning. Vill bara ha svar på frågan. Kanske har jag missförstått timprisavtal?
 
D djac skrev:
Med timpris väljer du själv ditt månadsgenomsnitt genom att välja när du ska förbruka, med rörligt månadspris väljer kollektivet ditt pris.
D djac skrev:
Med timpris väljer du själv ditt månadsgenomsnitt genom att välja när du ska förbruka, med rörligt månadspris väljer kollektivet ditt pris.
Har förstått rörligt, men förklara gärna timpris. Har ställt frågan till @GSM här ovan.

Edit: jag önskar svar för att ev. Omvärdera min inställning till timpris.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ok tack! Är det så att med timpris hamnar hela Sverige till samma pris då när det krisar sig?

Alla ni i SE3 och SE4 får i alla fall trösta er med att ni har sommar....

[bild]
Vi har inte sommar. Vi har skånsk vinter. Den är jävligare än dina -10.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Mikael 81 och 4 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Fråga: Kommer han att betala 5 kr för dessa 100 kWh? D.v.s. 500 kr?
Jajamen, man betalar det pris som elen kostar den timme den förbrukas.
Man betalar också ingenting när priset är under 0 öre (när det blåser som attan).

(Nätkostnader/överföring/skatter betalar man alltid oavsett elpriset)
 
Redigerat:
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
F
M Matte Bygg skrev:
Din förklaring avseende rörligt har framgått med önskvärd tydlighet.
Men timpris har jag inte fått förklarat.

Jag ska ge exempel på realistiskt förbrukningsmönster så kanske jag -utifrån din förklaring, kan förstå bättre.

Exempelkund har timpris och är förutseende med sin förbrukning. Under en månad laddar han bilen under billiga timmar, förlägger högre förbrukning till billiga timmar etc.

Men… vid 2 tillfällen ”tvingas” förbruka 100 kWh under ett fåtal timmar då priset ligger på 5 kr/kWh.

Fråga: Kommer han att betala 5 kr för dessa 100 kWh? D.v.s. 500 kr?

Tacksam för seriöst svar. Ingen trollning. Vill bara ha svar på frågan. Kanske har jag missförstått timprisavtal?
Ja, naturligtvis får den med timpris betala 5kr/kWh om det är priset just då. Du behöver inte göra dig dummare än nödvändigt.

Den med rörligt avtal betalar på samma sätt sin del av vad alla kunder förbrukar under exakt samma tider när det kostar 5kr.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Med samma pris i hela landet så bör utbuds- och tillgångsgraferna på Nordpool stämma exakt idag. Så här ser det ut kl 18:

[bild]

Från [länk] (just nu och ca en timme till, endast aktuell dag finns)

Inte mycket marginal kvar där...
Varför varierar tillgänglig supply mellan 16k och drygt 19k under samma dag?
 
@Dilato och @fsn

Tack för er förklaring. Ett tag trodde jag att jag missförstått timpris.

eftersom jag fått så många påhopp när jag sågat timpris, så vacklade jag lite i min uppfattning om timpris.

Men efter två (oberoende) samstämmiga svar så bekräftar det jag hela tiden vetat.

Detta stärker min tro på att timavtal är dåligt för många som valt det. Varför? Om de under en period inte kan styra sin förbrukning till billiga timmar så kommer det att svida.

Edit: Timprisare måste hela tiden vara på tå, ha framförhållning och planering i sitt förbrukningsmönster. Inget utrymme för spontanitet. Blir stressande men ffa tråkigt liv.

Att avstå exv. bastubad, eller varmt bad när timpriset ligger på 5-8 kr/kWh.
 
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför varierar tillgänglig supply mellan 16k och drygt 19k under samma dag?
Exakt varför kan nog bara de som lagt säljbud på Nordpool svara på. Men några tänkbara förklaringar är:
Varierande vindprognos
Kraftvärme där elproduktionen samvarierar med behovet av fjärrvärme
Variationer i hur mycket el som säljs utanför Nordpool
Variationer i tillgänglig import
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Att avstå exv. bastubad, eller varmt bad när timpriset ligger på 5-8 kr/kWh
Jag har inte timavräkning men har ändå koll på timpriset och undviker förbrukning som inte är nödvändig på högpris(effektbrist)tid.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har inte timavräkning men har ändå koll på timpriset och undviker förbrukning som inte är nödvändig på högpris(effektbrist)tid.
”En för alla, alla för en” Bra av dig. Jag gör samma sak. Men två grannar har totalt 5 elbilar (2+3) och båda har rörligt senast jag frågade. Deras laddning drabbar mig som inte äger elbil, eftersom vi är samma ”kollektiv”

Jag önskar alla i mitt ”kollektiv” med elbilsladdning övergår till timpris så jag slipper deras laddningar på min räkning. Då har jag utrymme till högre förbrukning till lägre pris.

Edit: Har bett mina kompisar, en på Telge Energi och en annan på Vattenfall att ringa båda grannar och erbjuda (övertala) dem att teckna timpris.
 
K
M Matte Bygg skrev:
@Dilato och @fsn

Tack för er förklaring. Ett tag trodde jag att jag missförstått timpris.

eftersom jag fått så många påhopp när jag sågat timpris, så vacklade jag lite i min uppfattning om timpris.

Men efter två (oberoende) samstämmiga svar så bekräftar det jag hela tiden vetat.

Detta stärker min tro på att timavtal är dåligt för många som valt det. Varför? Om de under en period inte kan styra sin förbrukning till billiga timmar så kommer det att svida.

Edit: Timprisare måste hela tiden vara på tå, ha framförhållning och planering i sitt förbrukningsmönster. Inget utrymme för spontanitet. Blir stressande men ffa tråkigt liv.

Att avstå exv. bastubad, eller varmt bad när timpriset ligger på 5-8 kr/kWh.
Tror påhoppen grundar sig på att du sågar timpris och sen inte ens förstår hur det funkar. Och trots många barnsligt tydliga förklaringar ändå inte fattat och ändå fortsätter gnälla över timpris.
detta är ju bara oseriöst och korkat rakt igenom. Men få ge dig att du har ju visst underhållsvärde

föresten var har du din offert du skulle ladda upp? Eller bara trollat med den?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Deras laddning drabbar mig som inte äger elbil, eftersom vi är samma ”kollektiv”
Är det helt säkert?
Jag trodde att "kollektivet" bestod av alla kunder i ditt elhandelsbolag med schablonavräkning.
Så om dina grannar har elavtal hos annat bolag påverkar deras förbrukning inte ditt pris.

Det volymvägda elpriset innebär enkelt uttryckt att kunden betalar för elhandelsföretagets inköpspris på så sätt att elprisets timpriser på börsen och företagets kunders gemensamma elförbrukning per timme utgör underlaget för beräkningen av företagets rörliga elpris per månad.

Det rörliga inköpspriset av el är då oftast ett viktat medelvärde av företagets inköpta energivolym för kundernas användningsprofil per timme, multiplicerat med Nord Pools timvisa spotpris för det elområde där din anläggning finns. Utöver det viktade medelvärdet tillkommer även fasta avgifter till Svenska kraftnät och Nord Pool.

https://www.energimarknadsbyran.se/...-elpris/avtal-om-rorligt-pris-manadsborspris/
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
M Matte Bygg skrev:
@Dilato och @fsn

Tack för er förklaring. Ett tag trodde jag att jag missförstått timpris.

eftersom jag fått så många påhopp när jag sågat timpris, så vacklade jag lite i min uppfattning om timpris.

Men efter två (oberoende) samstämmiga svar så bekräftar det jag hela tiden vetat.

Detta stärker min tro på att timavtal är dåligt för många som valt det. Varför? Om de under en period inte kan styra sin förbrukning till billiga timmar så kommer det att svida.

Edit: Timprisare måste hela tiden vara på tå, ha framförhållning och planering i sitt förbrukningsmönster. Inget utrymme för spontanitet. Blir stressande men ffa tråkigt liv.

Att avstå exv. bastubad, eller varmt bad när timpriset ligger på 5-8 kr/kWh.
Faller ju lite på sin rimlighet när jag och alla andra med timpris inte har några inskränkningar eller kvalitetssänkningar öht och betalar mindre varje månad än de med rörligt. Sluta spekulera så förbannat, du är ju en idiot och det är du som får ta konsekvenserna av av det.

Svara på detta, Om nån med timpris råkar ha 100kWh där priset är 6 öre. Betalat han då 6kr eller betalar han 250kr för att det rörliga priset är 2,5kr/kWh?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Tror påhoppen grundar sig på att du sågar timpris och sen inte ens förstår hur det funkar. Och trots många barnsligt tydliga förklaringar ändå inte fattat och ändå fortsätter gnälla över timpris.
detta är ju bara oseriöst och korkat rakt igenom. Men få ge dig att du har ju visst underhållsvärde

föresten var har du din offert du skulle ladda upp? Eller bara trollat med den?
Du är en oborstad filur som påstår att jag trollar. Hade jag trollat så hade jag erkänt det.

Jag har alltid vetat vad timpris innebär men flera på forumet har ifrågasatt mina kunskaper vilket fick mig att bli osäker på mina kunskaper.

Det visade sig att mina mest högljudda kritiker själva har timpris och vill värna avtalsformen, vilket är kontraproduktivt. Ju fler med timpris desto dyrare kWh för dessa lirare.

Jag kan inte sammanfatta läget bättre än jag gjorde vid rubriksättning av denna tråd, nämligen ”Oklokt att teckna timpris idag”

Jag skulle vilja tänja på det lite mer och kalla det ”Dumdristigt att teckna timpris”

Jag har rätt till min åsikt och ingen har rätt att ifrågasätta den utan fakta.

Blir kul nu när kylan smäller in och batteritiden på elbilseländet minskar och t.o.m. halveras när man kör defroster, sätesvärmare, rattvärmare etc.

Som grädde på moset så blir det dyra kilowattimmar generellt och inte så mycket ”lågpris”

När elbilen måste laddas för att inte stanna på vägen och bärgas så vill jag se timmisen som snällt får koppla in laddare och gråta över att det kostar 8kr/kWh (hehe)

Edit: jag äger ingen elbil.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
F
M Matte Bygg skrev:
”En för alla, alla för en” Bra av dig. Jag gör samma sak. Men två grannar har totalt 5 elbilar (2+3) och båda har rörligt senast jag frågade. Deras laddning drabbar mig som inte äger elbil, eftersom vi är samma ”kollektiv”

Jag önskar alla i mitt ”kollektiv” med elbilsladdning övergår till timpris så jag slipper deras laddningar på min räkning. Då har jag utrymme till högre förbrukning till lägre pris.

Edit: Har bett mina kompisar, en på Telge Energi och en annan på Vattenfall att ringa båda grannar och erbjuda (övertala) dem att teckna timpris.
Du är ju uppenbarligen dum i huvudet på riktigt och där kom mytomanen igen. Jag är rätt säker på att du inte har kompisar på nåt av elbolagen öht.

Men än viktigare, du fattar tydligen inte hur rörligt avtal fungerar.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.