C
Vilket är bästa köp i dag för jordkabel? EKKJ för 89 kr/m eller EXQJ för 72 kr/m?

Har ett schakt med ett lager sållad jord i botten. Tänkte lägga i en jordkabel (direkt i jorden) samt ett tomt rör med slät insida och dragsnöre för framtida behov (nätverkskabel). Sedan fylla med mer sållad jord, plastband och så vidare. Kabeln ska gå in i ett bostadshus på plintgrund underifrån direkt till elcentralen i ena änden och in i ett oisolerat garage med platta på mark i andra änden. Garagets elcentral väntas sitta ett par meter från där kabeln kommer in.

På EXQJ står det "Läggning Inbyggd". Betyder det att den ska ligga i kabelskyddsrör? I så fall kan jag skaffa ett särskilt rör och pilla in den i. En nackdel med kabelskyddsrör borde vara att det vatten som kommer in blir stående så att det efter ett tag blir vattenfyllt och fryser. (Om man inte gör dränerigshål i lägsta punkten.) Kabel direkt i mark är väldränerad även om den ofta är fuktig.

Duger Biltemas billiga korta kabelskyddsrör med skarvmuff eller ska man satsa på längre dyrare rör?

Lägg rör för kabeln och dra i den senare. Rör i vägg upp till central bör(ska du ha. Kabel som är bäst N1XV . Det är matarkablar så min 5X6 mm2

C
Den kan du lägga direkt i jorden om du vill, men den ligger mycket säkrare med ett skyddsrör.

Bästa svaret

C civilingenjören skrev:
Vilket är bästa köp i dag för jordkabel? EKKJ för 89 kr/m eller EXQJ för 72 kr/m?

Har ett schakt med ett lager sållad jord i botten. Tänkte lägga i en jordkabel (direkt i jorden) samt ett tomt rör med slät insida och dragsnöre för framtida behov (nätverkskabel). Sedan fylla med mer sållad jord, plastband och så vidare. Kabeln ska gå in i ett bostadshus på plintgrund underifrån direkt till elcentralen i ena änden och in i ett oisolerat garage med platta på mark i andra änden. Garagets elcentral väntas sitta ett par meter från där kabeln kommer in.

På EXQJ står det "Läggning Inbyggd". Betyder det att den ska ligga i kabelskyddsrör? I så fall kan jag skaffa ett särskilt rör och pilla in den i. En nackdel med kabelskyddsrör borde vara att det vatten som kommer in blir stående så att det efter ett tag blir vattenfyllt och fryser. (Om man inte gör dränerigshål i lägsta punkten.) Kabel direkt i mark är väldränerad även om den ofta är fuktig.

Duger Biltemas billiga korta kabelskyddsrör med skarvmuff eller ska man satsa på längre dyrare rör?
De är ju likvärdiga så du kan låta prisskillnaden styra det är utmärkta kablar och vill du så går det bra att lägga direkt i jorden du verkar ju ordnat bra förutsättningar i schaktet också. Och som jonaserik skriver bör du använda rör om du går dolt i byggnadsdelar.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Som parantes EKKJ har en jordfläta + 4 ledare innanför skalet och är lite trassligt att koppla in, men går.

C
C civilingenjören skrev:
Det finns längre billigare rör så det har jag beställt.

Undrar om det verkligen är EKKJ som elbutik säljer. Jag hade i vart fal definitivt valt EXQJ i rör, klart bästa kombo. Alternativt N1XV som inte är "lika bra" men som är mycket mer lättarbetad.

C civilingenjören skrev:
Det finns längre billigare rör så det har jag beställt.
Det har inte slät insida.

useless useless skrev:
Det har inte slät insida.
Produktinformation om gul, flexibel rör; 50m, 42mm diameter, dubbelväggig, slät insida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.