Aldrig sarkastisk. Bara lite begränsat ögonmått.

Jag får tacka så här långt. I morgon ska jag dit för att kolla att allt sitter ihop och att den snurrar och är det inget knas köper jag den. Jag hittade diverse tillbehör, men ska verkligen leta efter höghastighetsspindeln som borde ligga där. Fast dyker den upp senare får jag ta den då. Han stänger verksamheten snart och det kommer säkert fram fler saker som hör till.

Jag lär återkomma med nya frågor när (om) den står på plats.
 
Bild på en samling maskintillbehör för snickeri, inklusive höghastighetsspindel, i ett bilbagage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi hittade höghastighetsspindeln, bordsförlängare, extra anhåll och tväranslag, kurv-/mallkåpa och lite andra dyra tillbehör. För 22K känns det som att jag ganska lätt kan stå ut med torra matarhjul och ett par saknade skruvar.

Som sagt kommer jag nog tillbaka med en massa användarfrågor, även om jag lyssna och tittat på den fantastiska Roy Suttons film:
 
  • Gilla
katos och 2 till
  • Laddar…
Jag lovar att sluta tjata snart, men en sak till. Vad är det här som jag fick med mig? Är det till rätt maskin, eller borde jag lämna tillbaka? Säljaren visste inte vad det var, men han har inte koll på alla tillbehör till sina maskiner.

Aluminiumskenor med tandning placerade på ett träbord, möjligt tillbehör till en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aluminiumprofiler staplade på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag använt maskinen en del och jag blir bara mer och mer förälskad. Väldigt trevlig att använda och resultatet blir som jag vill ner på bråkdelen av en mm.

Stor handtagshjul på maskin, svart gummi, metall och trä, industriell känsla, snickeriverkstad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men en sak har jag lite problem med och här hoppas jag på @mowatom eller om det finns fler med en (nästan) likadan fräs.

Låsningen av höjdinställningen som sitter halvgömd bakom höjdratten är inte i närheten av så distinkt som allt annat på maskinen. Låsningen är mer eller mindre trög hela tiden och även om jag drar åt så mycket jag kan är den inte helt låst. Nästan låst, men när jag använder höghastighetsspindeln och ett skålfrässtål som trycks nedåt av ämnet tappar den sakta höjd.

Jag hittar inget i manualen om att höjdjusteringen behöver kärlek, service eller justering. Hjälp!
 
A
Hmm, det där kan jag faktiskt inte säga vad det beror på. Jag har ju elektrisk höj/tilt på min så har inga spakar öht. Men det kan ju inte vara raketforskning direkt, antar att ngt gängas mot/ifrån en slipad yta på vaggan för spindelupphängningen. Har det inte bara soggat ihop så att spakvredet inte funkar som det ska, dvs det slirar alltid lite och du varken lossar eller drar åt ordentligt? Går spindeln lätt upp/ner när du lossat? Du bör ju ordna det, man vill inte ha en spindel som vandrar. Förutom det uppenbara att man får olika arbetsstycken vid en serie så har iaf jag ibland ringar under notfräsen etc, vore ju inte käckt om notfräsen plötsligt gick i bordet. Nu förstår jag att du upplevt det när du trycker ned spindeln, men man vet ju aldrig. Usch, nej skruva isär.

Var det vredet du köpte ett nytt häromdagen?
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Bra koll där. Nog ett likadant vred, men det var till nedhållaren det saknades ett.

Du har rätt i att det kan bli mycket värre än lite ojämnt på julklappsbrickorna, så det ska absolut fixas. Jag försökte tränga mig in så gott det gick genom skjutluckan för att se hur den var byggd. Det verkar som du skriver vara friktion mot en yta som kläms när jag skruvar åt den långa, lite sneda och vingliga stången. Den ytan sitter väldigt nära den inoljade och gängade axeln som ändrar höjden. Kanske dags att skruva isär och göra ordentligt rent. Hoppas det går att ta bort sidoplåten, då arbetsställningen hängandes in en för smal öppning är måttligt bekväm. Fast det får bli i helgen.

Tack för engagemang och pepp så länge.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ok, nu är höjdlåset fixat. Jag lyckades demontera, avfetta och rugga upp kontaktytan en del, så nu greppar den riktigt bra.

Alltså dags för nästa rookiefråga. Att använda en mall för "masstillverkning". Det har jag gjort med handöverfräs, men nu när jag har en vertikalfräs med en falsfräs som ger riktigt jämn yta är det dags att använda den.

Den verkar finnas två sätt (säkert ännu fler, men i manualen nämns två). Det ena är med kullager och mallringar. De finns att köpa i kit för några tusen och jag fick inget med i köpet. Det andra är med en bågfräskåpa och en mallbåge. Kåpan har jag och en båge är rätt billig, så den varianten känns såklart mer lockande.

Vad skiljer användandet, eller rättare sagt; när använder man respektive metod och är någon av dem bättre?

Kåpan jag har:
Svart manuell visitkortsdispenser med transparent skydd och sidoborste för att rengöra korten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bågen jag inte har än:
Metallisk komponent, halvcirkelform, två bultade fästen, tekniskt verktyg eller maskindel, isolerad vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träbearbetningsmaskin i arbete, profilerar trästycke, industriell precision, säkerhetsskydd, maskinverktyg, träsnickeri, bearbetningsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
A
Fördelen med en mallring är ju att man kan vara "var man vill" på kuttern (även om det inte är att rekommendera alltid) men vid lite kurvor och så kan det ju behövas. Den där plåtbågen stämmer ju bara till hundra procent egentligen bara med raka arbetsstycken, alt utvändiga radier och då kan man ju lika gärna (oftast) köra mot det vanliga anhållet, och har man aignerplattor så är det ju utmärkt. Om kuttern har exakt samma radie som bågen blir det ju skillnad, men vem har en sådan bauta falskutter? Ska man använda en kopiermall med snabbspännare för tex bordsben etc, är det ju bara ett underliggande kullager som gäller. Så tycker jag(y)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
A
Den nedre bilden är verkligen underbar för övrigt. Jag riktigt känner hur gärna jag skulle vilja hålla i det där ämnet, när man lägger an mot kuttern:crysmile:
 
  • Haha
  • Wow
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Så om jag är snål köper jag bågen, om jag vill göra det bra köper jag ett kit med ringar och kullager och är jag smart har jag hellre händerna i fickorna än på den träbiten. Ska jag sammanfatta det så?
 
A
Precis. Ja, eller köp en ring och kullager till den kutter du har till att börja med.
 
Hep Hep skrev:
Så om jag är snål köper jag bågen, om jag vill göra det bra köper jag ett kit med ringar och kullager och är jag smart har jag hellre händerna i fickorna än på den träbiten. Ska jag sammanfatta det så?
Njae...

De har olika fördelar. Kullager medger att man kan klara mindre konkava kurvor. Bågar av olika slag medger att man kan ställa in exakt passform mot kuttern (lämna kvar material, fräsa fals, trimma in till precis vad man vill ha). Med båge kan du också ha lutad kutter vilket ej funkar med kullager. Med en ring med olika radier till höger/vänster kan man också nolla kuttern rakt fram och så kan man börja fräsningen på högersidan (då sticker bågen längre ut än kuttern) och köra det mesta och sen drar man fram på mitten av bågen och finfräser det sista, dvs grovavverkning och finfräsning i samma setup.

Vi använder båda beroende på situation.

Med det sagt rekommenderar jag en kurs innan du påbörjar detta.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
mowatom skrev:
Den nedre bilden är verkligen underbar för övrigt. Jag riktigt känner hur gärna jag skulle vilja hålla i det där ämnet, när man lägger an mot kuttern:crysmile:
Det funkar fint om man har en bra starting pin. Utan är det inte så kul nej.
 
A
Daniel_N Daniel_N skrev:
Med det sagt rekommenderar jag en kurs innan du påbörjar detta.
Det är ett mkt bra tips.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Njae...

De har olika fördelar. Kullager medger att man kan klara mindre konkava kurvor. Bågar av olika slag medger att man kan ställa in exakt passform mot kuttern (lämna kvar material, fräsa fals, trimma in till precis vad man vill ha). Med båge kan du också ha lutad kutter vilket ej funkar med kullager. Med en ring med olika radier till höger/vänster kan man också nolla kuttern rakt fram och så kan man börja fräsningen på högersidan (då sticker bågen längre ut än kuttern) och köra det mesta och sen drar man fram på mitten av bågen och finfräser det sista, dvs grovavverkning och finfräsning i samma setup.

Vi använder båda beroende på situation.

Med det sagt rekommenderar jag en kurs innan du påbörjar detta.
Tack för bra motiveringar. Då blir det kanske båda varianterna på sikt och det konkreta behovet får styra inköpsordningen.

Om det fanns en kurs som hette "så här använder du snickerimaskiner bra och säkert" skulle jag anmäla mig direkt, men jag har inte hittat någon. En hel yrkesutbildning känns tyvärr lite sent att hoppa på, men jag börjar en termin möbelsnickeri på halvfart efter jul och det borde kunna ge en del kunskaper även om säkerhet. Fast jag har gått några helger på den skolan tidigare och jag är osäker på om de har någon vertikalfräs.

Tills jag hittar något bättre får jag försöka ta små steg i taget framåt och göra det så säkert som det bara går. Jag har läst allt jag kommit över och sett alla filmer jag hittat på nätet (åtminstone de som känns seriösa, dvs en del svenska, brittiska och tyska "gubbar" och väldigt få machoamerikaner) och så jobbar jag så säkert jag bara kan på egen hand, vilket är alla skydd på plats, fastspända/nedhållna ämnen, "false fence", fasthållare, påpetare, bara motskärs, alltid använda matare där det går och inga fingrar inom ett par dm från kuttern. Det är ingen garanterad säkerhet såklart, men bättre än att bara tuta och köra i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.