1 555 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
Beredare som tömmer sig själv och läcker vid återfyllnad
Jag har en varmvattenberedare "Nibe ER 56cu-300" som beter sig stressigt när vattnet stängs av, något som händer då och då i vårt område p.g.a. gamla markledningar som ger sig efterhand. Det som händer är att beredaren töms tillbaka till tappvattensystemet (inget återströmningsskydd; gammalt hus) och det går rätt fort också. När jag hört att detta sker (bubblar som tusan) har jag därför gått dit och stängt av inkommande vatten via kulventilen. När vattnet sen slås på igen kan det hända att det börjar spruta vatten under beredaren medan den fylls upp, tills det blivit tryck i den, då blir det tätt igen. Jag blir skitnervös, tänk om man inte är hemma när vattnet stängs av och sätts på igen. Beredaren står inte på något tät-skikt heller, så förutsättning för katastrof känns det som...
Under beredaren sitter följande ventilkombination:
Det är en pil uppåt på avstängningsventilen, betyder det att den ventilen har en inbyggd backventil som ska förhindra tömning bakvägen? Den måste ju vara kass då i så fall? Läckaget vid återfyllnad lyckades jag inte se var det kom ifrån, är det vakuumventilen som är huvudmisstänkt tror ni? Den lär väl ha öppnat när beredaren tömdes, tänker jag, och om den då kärvar kanske den inte tätar förrän man får tryck i beredaren?
Tacksam för hjälp. Måste ju åtgärda diverse här, känns det som, och det ganska fort.
/Pastorn
Under beredaren sitter följande ventilkombination:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en pil uppåt på avstängningsventilen, betyder det att den ventilen har en inbyggd backventil som ska förhindra tömning bakvägen? Den måste ju vara kass då i så fall? Läckaget vid återfyllnad lyckades jag inte se var det kom ifrån, är det vakuumventilen som är huvudmisstänkt tror ni? Den lär väl ha öppnat när beredaren tömdes, tänker jag, och om den då kärvar kanske den inte tätar förrän man får tryck i beredaren?
Tacksam för hjälp. Måste ju åtgärda diverse här, känns det som, och det ganska fort.
/Pastorn
Ja, det bör ju förhindra tömning, absolut, men det måste väl vara nån sån där snordyr historia om det gälla som ett riktigt återströmningsskydd, antar jag? Och om beredaren redan har en backventil kanske man ska försöka åtgärda den istället?
Moderator
· Stockholm
· 52 361 inlägg
Tror inte det är någon speciellt dyr pryl. Kolla på rinkabyrör eller liknande.
Moderator
· Stockholm
· 52 361 inlägg
Detta att det sprutar vatten vid återfyllning låter märkligt. Och att dte slutar när rätt tryck uppnåtts. Är det möjligen så att säkerhetsventilen släpper förbi luft, som drar med sig lite vatten?
Inte speciellt dyrt ! T.ex. https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rortillbehor/backventil-2000038139H hempularen skrev:
Tack för snabba svar, allihop. Jag tycker också att det är märkligt att det sprutar vatten när man fyller upp den igen, men säkerhetsventilen är dragen till avlopp så det kan knappast komma från den. Den sitter framåt, mot mig medan vakuumventilen, avstängningsventilen och blandarventilen sitter mer "där inne under", så jag tror mer på någon av dem då läckaget inte verkade komma på framsidan.
Tack för tips om backventil. En vanlig backventil är ju inte så dyr, förstås, och det hjälper ju i praktiken. Men visst måste det vara någon annan typ än den enklaste för att vara godkänd som återströmningsskydd? Jag hittar något om att det finns olika skyddsnivåer och att det bör räcka med en "kontrollerbar" backventil i ett vanligt hushåll, någon som känner igen detta?
Det brukar vara integrerad backventil i de avstängningsventilerna. De går att köpa som reservdel. Men börja med att lossa ventilen och kolla skicket.
Denna "kontrollerbara backventilsnippel Dy 22" från Vatette (RSK: 4647875) torde väl vara ett bra val som återströmningsskydd i en villa? Någon som kan bekräfta att den kommer att passa och täta direkt i en klämringskoppling, alltså att den lilla svarta o-ringen fyller samma funktion som klämringen runt kopparröret gör i vanliga fall? Och i andra änden av backventilsnippeln kommer man med ett kopparrör 22mm med klämring? Har skruvat en del med klämringskopplingar men aldrig använt en s.k. "nippel" tidigare...?
Är det inte den här du eventuellt behöver?
https://www.rinkabyror.se/artikel/reservdelssats-lka-684/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.rinkabyror.se/artikel/reservdelssats-lka-684/
Tack för svar! Precis, för att reparera avstängningsventilen på beredaren torde man behöva den där, men jag tänkte sätta ett återströmningsskydd direkt efter inkommande vattenledning också, som den laglydiga medborgare jag är. I mitt fall blir den väl i praktiken direkt efter vattenmätaren men det är av praktiska skäl.D Daniel 109 skrev:
Okej, det var inte bara varmvattnet du tänkte på då. Det missade jag.
Precis, hela systemet töms i nuläget vilket inte är OK. Men är det någon som vet om en sån där "nippel" passar direkt i en klämringskoppling? Vill gärna ha allt till hands när jag ska göra jobbet så jag inte blir utan vatten längre än nödvändigt.