Hej!
Jag ska flytta en vägg mellan kök och sovrum eftersom garderoberna är borttagna.
Började riva väggen, men tyckte reglerna var rätt stora, 6 cm breda. Kan väggen vara bärande ?
50-talshus med w-takstolar
Bifogar ritning och foto på regel
Jag ska flytta en vägg mellan kök och sovrum eftersom garderoberna är borttagna.
Började riva väggen, men tyckte reglerna var rätt stora, 6 cm breda. Kan väggen vara bärande ?
50-talshus med w-takstolar
Bifogar ritning och foto på regel
Det var lite otydligt på bild och ritning vilken vägg det gäller ?Sommarstuga 2017 skrev:
Men i ett hus med rimlig bredd och W takstolar är oftast ytterväggarna de bärande. Kan ju finnas en hjrätväg i vissa fall iofs.
60mm är inte så stora reglar, 95x45 är ju det vanliga. eller menar du att det är 95x60mm ?
Hej, det är väggen bakom garderoberna i det vänstra sovrummet.klaskarlsson skrev:
Har också läst mig till att det brukar vara ytterväggar och evt då hjärtvägg som är bärande.
Nej den är 60 bred, det är den största dimensionen på regeln.
Känns inte sannolikt att den väggen skulle vara bärande. Dels gåpr den längs med takstolarna dels är det bara 60mm reglar.Sommarstuga 2017 skrev:
Tack !klaskarlsson skrev:
Här har jag blottat lite mer av reglarna. Den översta och nedersta (mot taket och golvet) är i grövre dimension.
Troligtvis ej bärande men skulle ej chansa.
Kommer du åt att kolla takstolar skulle jag ta dimensioner på takstolen samt typ av takstol och ringa en konstruktör eller liknande eller googla fram. Att få fram den infon är nog näst intill gratis samt tar ingen tid alls.
Då kan du garanterat släppa ev oro av att chansa.
jag gjorde så när jag hade liknande projekt.
allt gott
Tomas
Kommer du åt att kolla takstolar skulle jag ta dimensioner på takstolen samt typ av takstol och ringa en konstruktör eller liknande eller googla fram. Att få fram den infon är nog näst intill gratis samt tar ingen tid alls.
allt gott
Tomas
Hej! menar du att jag ska se på takstolen för att läsa om den?T tomas123 skrev:Troligtvis ej bärande men skulle ej chansa.
allt gott
Tomas
Jag tog en bild samt måtten på över och underram samt stödben. Den totala längden verkar du har på ritning samt takvinkel.Sommarstuga 2017 skrev:
Då tror jag dom som kan få ut vad bärigheten är för nått. Snözon får dom troligt ut också.
Dom kan garanterat åtminstone få fram om väggen du undrar om är bärande eller ej.
Tomas
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 943 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 943 inlägg
Alldeles riktigt det är inte fackverkstakstolar och du har en bärande hjärtvägg.
Nu är inte jag någon expert när det gäller plankväggar men som jag har förstått det så är själva planken en viktig del i väggkonstruktionen.
Nu är inte jag någon expert när det gäller plankväggar men som jag har förstått det så är själva planken en viktig del i väggkonstruktionen.
Ritningen du bifogat här visar att väggarna mellan kök och sovrum inte är bärande.Sommarstuga 2017 skrev: