Hej!
Dessa vattenrör kommer ut från stammen i vårt kök under diskbänken. Låter väldigt mycket från dessa när grannen drar igång kranen. Trodde först det var i väggen men VVS:aren som var här i ett annat ärende trodde grannens rör gick in hos oss sedan tillbaka till dem av någon konstig anledning. Tror deras kök ligger vägg i vägg med vårt.
Nu till saken, hur ljudisolerar jag dessa på bästa sätt? försökt googla lite men hittar inget klockrent. Den vattenrörsisolering jag hittar verkar vara för värme/kyla, men jag vill ju då ljudisolera så bra det går å slippa höra deras kransus i hela lägenheten.
Tack!
MVH
Johan
Dessa vattenrör kommer ut från stammen i vårt kök under diskbänken. Låter väldigt mycket från dessa när grannen drar igång kranen. Trodde först det var i väggen men VVS:aren som var här i ett annat ärende trodde grannens rör gick in hos oss sedan tillbaka till dem av någon konstig anledning. Tror deras kök ligger vägg i vägg med vårt.
Nu till saken, hur ljudisolerar jag dessa på bästa sätt? försökt googla lite men hittar inget klockrent. Den vattenrörsisolering jag hittar verkar vara för värme/kyla, men jag vill ju då ljudisolera så bra det går å slippa höra deras kransus i hela lägenheten.
Tack!
MVH
Johan
Du stänger så klart av vattnet till grannenJ Johan XX skrev:Hej!
Tack!
MVH
Johan
Skämt åsido. Men det hörs alltså mkt trots att skåpsdörrarna är stängda? Finns ju rörisolering som du kan trycka på. Eller så bygger du en liten låda med något ljudabsorberande material i. Tänk bara på att den bör vara lätt att ta bort för inspektion och något hål i botten så du ser lätt ifall det börja läcka.
Haha det var också mitt förslag, men risk att det skapar onödig irritation i föreningen tyckte tjejenT Tompafix skrev:
Yes det hörs lite mindre med stängd dörr men hörs absolut mycket ändå. Mer ibland och mindre ibland, tror det har att göra med hur mycket "tryck" de kör i kranen på andra sidan.T Tompafix skrev:Skämt åsido. Men det hörs alltså mkt trots att skåpsdörrarna är stängda? Finns ju rörisolering som du kan trycka på. Eller så bygger du en liten låda med något ljudabsorberande material i. Tänk bara på att den bör vara lätt att ta bort för inspektion och något hål i botten så du ser lätt ifall det börja läcka.
Tack för feedbacken! var väl det jag tänkte också, isolering på rören + en låda med kanske lite tätning i sig är väl bästa vägen. Tänkte mest om de fanns någon isoleringsmaterial för rör specifikt för ljud men det kanske inte finns.
Allt beror på hur snyggt du vill att det ska vara. Är du ambitiös bygger du en låda som du fyller med lämpligt isolermaterial. Är det estetiska inte så noga kan du dra några varv glas-/stenull runt rören och tejpa ihop ett paket.
Har också samma problem med utanpåliggande rör som hörs rejält har mätt upp det till 80 Db vid högt vattentryck.
Kan stänga dörrar och hörs igenom och överröstar tv nästan från köket i andra delen lägenheten.
Hur högt får det låta har min fundering blivit i en hyresrätt?
Har även diskmaskin och kan köra denna och låter knappt i min lägenhet från samma vattenrör.
Förrutom glasfiber ull vad dämpar rören bra från ljud? Dubbla gipsskivor såg jag en på en annan hemsida.
Kan stänga dörrar och hörs igenom och överröstar tv nästan från köket i andra delen lägenheten.
Hur högt får det låta har min fundering blivit i en hyresrätt?
Har även diskmaskin och kan köra denna och låter knappt i min lägenhet från samma vattenrör.
Förrutom glasfiber ull vad dämpar rören bra från ljud? Dubbla gipsskivor såg jag en på en annan hemsida.