32 766 läst · 67 svar
33k läst
67 svar
Samma elförbrukning trots installation av solceller
Det är ju en diff på 90W. Om man räknar driften 185 dagar per år 12 tim/dag så handlar det om ca 2.000 kWh. Känns ju som det är ungefär det som TS har för mycket i förbrukning. Är det växelriktaren som spökar? Eller var "bokförs" dessa kWh?E Emanuel01 skrev:
Men på vilken sida mätes producerad solcellsel? DC eller AC sidan? Jag förmodar att det är en mätare på växelriktaren man avläser när man skryter för grannarna och här på BH hur mycket el man producerat?E Emanuel01 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
I min app redovisas det som ac sidan producerat.roland53 skrev:
På dc sidan ser man bara en "ögonblicksbild" volt, Ampere och effekt.
Jag har precis fått en solcellsanläggning installerad. Elektrikern som installerade solcellsanläggningen nämnde att man kopplar in efter elmätaren. Om man kopplar in anläggningen före mätaren räknas även den el som du producerat som köpt även om du levererar el till elbolaget.
Det var något han hade hört någonstans om någon som hade fått det fel installerat.
Det var något han hade hört någonstans om någon som hade fått det fel installerat.
Kopplar man in före elmätaren så blir det ju nätägarens tillgång och du får köpa din egen ström.A Agustiflora skrev:Jag har precis fått en solcellsanläggning installerad. Elektrikern som installerade solcellsanläggningen nämnde att man kopplar in efter elmätaren. Om man kopplar in anläggningen före mätaren räknas även den el som du producerat som köpt även om du levererar el till elbolaget.
Men dels behöver man ringa nätägaren så att de kommer ut vid inkoppling och bryter i sin ände Och sedan hade de inte godkänt det.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Men nu sabbar du en bra story.K knightjocke skrev:
ska man fortsätta i den vevan så kan man fundera på vad för kunskaper den elektrikern hade missat...
Vad har du för framledningstemperatur / hetgastemperatur på bergvärmen. Kolla det och återkom. Då ser vi om bergvärmen inte går som den ska.R ruaa6221 skrev:I augusti 2020 installerade vi solceller i sydvästläge. Vi har ända sedan 2010 då vi installerade bergvärme snittat på 15000kWh per år. Panelerna har hittills producerat 17,7 MWh. Fakturorna från vår elleverantör har flera månader varit nollade och allt har varit frid och fröjd trodde vi.
Nu när vi ska skriva om vårt elavtal upptäcker vi att vi trots solcellerna ligger på samma förbrukning 15000kWh om året.
När man jämför produktionssiffrorna från Solar edge- appen med fakturorna över såld el så "saknas" det ca 2500kWh. Det tror vi är den el vi producerat och använt själva. Det underliga är att vi då fortfarande ligger kvar på samma förbrukning.
Vid kontakt med nätleverantören så håller de med om vårt resonemang och har ingen teori om hur det kan vara samma förbrukning. Möjligen att 20221 skulle varit ett kallt år. De ska återkomma till veckan.
Är det nån som varit med om nåt liknande eller har nån teori om något skulle kunna vara felkopplat och då ge felaktiga siffror?