2 949 läst · 26 svar
3k läst
26 svar
Värdering bäst pris?
Sida 1 av 2
Jag behöver en formell värdering av huset för amorteringsunderlag, vem i Skåne har bäst pris på det? Länsförsäkringar skryter med kundrabatt men man landar fortfarande på 2500kr, är det verkligen så dyrt överallt?
Moderator
· Stockholm
· 52 427 inlägg
Men borde du inte fråga din bank? Jag tror inte att banken accepterar vilken värderingsman som helst.
Har du köpt huset någorlunda nyligen så vänd dig till mäklaren du köpte huset av. Hen har alla uppgifter i systemet redan och behöver lägga betydligt mindre tid för att göra värderingen. Med lite medvind slipper du betala. Annars är det 30 min för att förbereda värderingen, 1,5 h för att åka till dig, titta på huset och ta sig tillbaka till kontoret. Efter det så 30-60 min att göra värderingen. Utöver det behöver mäklaren betala för ett fastighetsutdrag. Svårt att komma under 2500kr.P Pettttter skrev:
Vi värderade om vårt hus 3 år efter tillträde. Mäklaren som sålde huset till oss gjorde det faktiskt gratis (skriftlig värdering).R Rollerolle22 skrev:Har du köpt huset någorlunda nyligen så vänd dig till mäklaren du köpte huset av. Hen har alla uppgifter i systemet redan och behöver lägga betydligt mindre tid för att göra värderingen. Med lite medvind slipper du betala. Annars är det 30 min för att förbereda värderingen, 1,5 h för att åka till dig, titta på huset och ta sig tillbaka till kontoret. Efter det så 30-60 min att göra värderingen. Utöver det behöver mäklaren betala för ett fastighetsutdrag. Svårt att komma under 2500kr.
Moderator
· Stockholm
· 52 427 inlägg
Om jag vore mäklare skulle jag också bjuda på det, om alla uppgifter redan finns samlade. Det är troligen 5 minuters jobb för en van mäklare. Om den goodwill det skapar gör att du eller en av dina bekanta anlitar mäklaren någon gång, så betalar det denna goodwill rätt många gånger om.P Pettttter skrev:
Det kan man ju tycka, och ändå tar dom 2500kr för det med kundrabatt därför jag undrar.H hempularen skrev: