Vi ska lägga nytt golv (enstavig parkett) och har bekymmer med att välja riktning på golvet i hallen mellan sovrummen. Se gärna min helt skalenliga ritning.
Hur hade ni gjort? Spontant så vill jag gärna ha hallgolvet i den riktning man går i, och jag tänker att det kanske förlänger rummet. Samtidigt blir det kanske ett för stort brott mot riktningen i sovrummen?
Det kommer finnas någon sorts tröskel mellan hall och sovrum.
Hur hade ni gjort? Spontant så vill jag gärna ha hallgolvet i den riktning man går i, och jag tänker att det kanske förlänger rummet. Samtidigt blir det kanske ett för stort brott mot riktningen i sovrummen?
Det kommer finnas någon sorts tröskel mellan hall och sovrum.
Redigerat:
Samma i hela huset om ni ska ha samma golv överallt, hallen är redan långsmal som den är.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 832 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 832 inlägg
Går det att lägga golvet på tvärs och ändå uppfylla de krav som golvtillverkaren ställer?
I instruktionerna kan det finnas regler som att det måste finnas en skarv i varje rad, ett minsta avstånd mellan skarvarna och en minsta brädlängd.
I instruktionerna kan det finnas regler som att det måste finnas en skarv i varje rad, ett minsta avstånd mellan skarvarna och en minsta brädlängd.
Det vet jag faktiskt inte, men ska kolla upp - tack! Om det är tekniskt möjligt, tycker du det är snyggare med brädorna på tvärs?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 832 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 832 inlägg
Svårt att svara på. Hur mycket är dörrarna öppna?
För det är ju trevligare med golv som läggs med brädorna i gångriktningen och skarvarna syns mindre om brädorna läggs i ljusriktningen.
Är det ett innertak av t.ex. furubrädor kan det också vara bra att lägga golvet i samma riktning som takbrädorna.
För det är ju trevligare med golv som läggs med brädorna i gångriktningen och skarvarna syns mindre om brädorna läggs i ljusriktningen.
Är det ett innertak av t.ex. furubrädor kan det också vara bra att lägga golvet i samma riktning som takbrädorna.
Fönstren i sovrummen är i den riktning som pilarna pekar. Men i hallen är det inget fönster, därför är det lite klurigt. Däremot är dörrarna oftast öppna mellan sovrum och hall.Davidbagare skrev: