Jag har köpa gipsskivor som är fasad på alla fyra sidor som ska upp i ett innertak. Kanten som möter väggen, bör jag kapa den eller behålla den som den är? Jag ska avsluta med pappersremsa mellan vägg och tak och tänker att det blir lättare av avsluta om skivan fortfarande är fasad.

Behåll den som den är

Y yehor skrev:
Jag har köpa gipsskivor som är fasad på alla fyra sidor som ska upp i ett innertak. Kanten som möter väggen, bör jag kapa den eller behålla den som den är? Jag ska avsluta med pappersremsa mellan vägg och tak och tänker att det blir lättare av avsluta om skivan fortfarande är fasad.
Det blir svårare att göra en fin övergång mellan tak och vägg om du lämnar kvar fasningen. Då saknar du referens för hur mycket spackel som krävs för att få en rak linje.
Jag rekommenderar att skära bort fasningen mot vägg.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Jag hade också skurit bort den. Svårt att spackla nära vägg.

Jag brukar sätta LP50 vplåtvinkel i alla innerhörn (vägg/vägg, väg/tak). Då kan man skippa lägga remsa i innervinkel. Räcker med mjukfog. Plåten förhindrar att det spricker, då allt e skruvat i den stumma plåten.
Sätt taken utan fas. Tryck upp gipsen på väggen mot tak.. Bara fog behövs. Kört så i flera rum utan några sprickor efter flera år.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Sätta resa i innerhörn o spackla suger dessutom hårt

richardtenggren
M meckis skrev:
Jag brukar sätta LP50 vplåtvinkel i alla innerhörn (vägg/vägg, väg/tak). Då kan man skippa lägga remsa i innervinkel. Räcker med mjukfog. Plåten förhindrar att det spricker, då allt e skruvat i den stumma plåten.
Sätt taken utan fas. Tryck upp gipsen på väggen mot tak.. Bara fog behövs. Kört så i flera rum utan några sprickor efter flera år.
Jag har satt LP50 och remsa i varenda hörn hittills, inga sprickor men kanske överjobb då. :p

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.