1 075 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Gipsskiva fasad på alla sidor (4AK) - bör jag kapa en sida?
Jag har köpa gipsskivor som är fasad på alla fyra sidor som ska upp i ett innertak. Kanten som möter väggen, bör jag kapa den eller behålla den som den är? Jag ska avsluta med pappersremsa mellan vägg och tak och tänker att det blir lättare av avsluta om skivan fortfarande är fasad.
Produkter som diskuteras: "fasa gipsskivor"
Gipsverktyg för fasning Tajima
Fasa gipsskivor i 45 grader enkelt
349 kr inkl moms
Läs mer
Det blir svårare att göra en fin övergång mellan tak och vägg om du lämnar kvar fasningen. Då saknar du referens för hur mycket spackel som krävs för att få en rak linje.Y yehor skrev:
Jag rekommenderar att skära bort fasningen mot vägg.
Jag brukar sätta LP50 vplåtvinkel i alla innerhörn (vägg/vägg, väg/tak). Då kan man skippa lägga remsa i innervinkel. Räcker med mjukfog. Plåten förhindrar att det spricker, då allt e skruvat i den stumma plåten.
Sätt taken utan fas. Tryck upp gipsen på väggen mot tak.. Bara fog behövs. Kört så i flera rum utan några sprickor efter flera år.
Sätt taken utan fas. Tryck upp gipsen på väggen mot tak.. Bara fog behövs. Kört så i flera rum utan några sprickor efter flera år.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag har satt LP50 och remsa i varenda hörn hittills, inga sprickor men kanske överjobb då.M meckis skrev:Jag brukar sätta LP50 vplåtvinkel i alla innerhörn (vägg/vägg, väg/tak). Då kan man skippa lägga remsa i innervinkel. Räcker med mjukfog. Plåten förhindrar att det spricker, då allt e skruvat i den stumma plåten.
Produkter som diskuteras i tråden