Som du säger så verkar ju det vara vanligast att priset är utan moms, så varför inte.
Enklare om man ska lägga till påslag med några ören.
 
Jag lägger också gärna en röst för priser utan moms. Eller att du visar både och förstås.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har fått en fil med @Mikael 81:s data och gjort följande:
1) Hämtat ut priserna för varje timme exklusive moms för den givna perioden
2) Räknat ut användningen per timm
3) Summerat detta och fått fram ett timpris

Jag har då fått fram ett timpris som är 45,81, vilket fortfarande inte är samma som det vattenfall redovisar i fakturaspecifikationen, men det är närmre :)

Detta är i stort vad Timpriskollen redan gör, men i timpriskollen har jag också visat priset med moms. Jag har lagt på momsen per timme och sedan summerat och denna beräkning verkar ha haft sidoeffekter att totalsumman inte blev helt rätt.

En generell fråga till er är om det helt enkelt vore smidigare om Timpriskollen visade priserna exklusive moms, vilket verkar vara någon from av standard att göra för att förenkla jämförelse?
Stort tack! Om det är som du säger momsen som spökat - är det samma sak som ackumulerade avrundningsfel då?

Hur som helst låter det i vilket fall som som att jag får invänta novemberfakturan och se vad jag får för pris då och om diffen fortfarande finns kvar med samma storlek och riktning. :)
 
Utan moms är bra, det brukar listas på olika rader på fakturan ändå så.. :)
 
Har kört mina egna analyser lokalt på egen dator så det spelar ingen roll för mig, men jag tycker det brukar bli enklast att jämföra med så "rå" data som möjligt, så utan moms blir min rekommendation.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A alfista skrev:
Har kört mina egna analyser lokalt på egen dator så det spelar ingen roll för mig, men jag tycker det brukar bli enklast att jämföra med så "rå" data som möjligt, så utan moms blir min rekommendation.
Laddar du ner spotprisdatan månadsvis eller varje dag? Jag har inte hittat något ställe att få ner i nedladdningsbart format för en hel månad i taget, vilket hade varit enklast för mig som räknar manuellt i Excel.
 
JanneJanne123
M Mikael 81 skrev:
Stort tack! Om det är som du säger momsen som spökat - är det samma sak som ackumulerade avrundningsfel då?

Hur som helst låter det i vilket fall som som att jag får invänta novemberfakturan och se vad jag får för pris då och om diffen fortfarande finns kvar med samma storlek och riktning. :)
Jag har provat alla möjliga kombinationer med din data för att komma ner till 44, men har inte hittat något logiskt ännu, förutom momsen. En intressant detalj är att du har använt el när det var negativt pris och det vet jag inte helt hur Vattenfall hanterar. Jag har dock provat att "nolla" de timmarna, men det är så pass få att jag kommer inte speciellt mycket närmre 44 för det.
 
JanneJanne123
Jag har uppdaterat Timpriskollen att visa priser exklusive moms, tack för er snabba input!
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har provat alla möjliga kombinationer med din data för att komma ner till 44, men har inte hittat något logiskt ännu, förutom momsen. En intressant detalj är att du har använt el när det var negativt pris och det vet jag inte helt hur Vattenfall hanterar. Jag har dock provat att "nolla" de timmarna, men det är så pass få att jag kommer inte speciellt mycket närmre 44 för det.
Negativa elpriser ska väl helt enkelt bara summeras med på samma sätt som alla andra. D.v.s. om du har timmar med negativt kWh-pris så får du ett negativt totalpris den timmen och så hänger det negativa värdet med ner i totalsumman som du sedan delar med totalförbrukningen för att fram snittet. Eller tänker vi olika?
 
M Mikael 81 skrev:
Laddar du ner spotprisdatan månadsvis eller varje dag?
Sniffar man trafiken till olika sidor så kan man hitta lite odokumenterade finesser. Det skall väl sägas att det inte alltid är så uppskattat när man gör så och exempelvis Nordpool har emellanåt ganska långa svarstider så jag misstänker att det snurrar en hel prylar ute i stugorna som uppdaterar sig därifrån.
Med den disclaimern, från Vattenfall kan man enkelt hämta timpriser inom ett intervall för ett specifikt elprisområde. Resultatet blir i form av JSON, men det lär gå att hantera i Excel vad jag förstår.
T ex https://www.vattenfall.se/api/price/spot/pricearea/2022-10-01/2022-10-31/SN3 hämtar oktobers priser för SE3.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har uppdaterat Timpriskollen att visa priser exklusive moms, tack för er snabba input!
Skulle du kunna lägga upp viktade månadspriser också?
 
D Daniel 109 skrev:
Skulle du kunna lägga upp viktade månadspriser också?
Viktade med vad?
 
Normala förbrukningsvolymer. Volymvägt pris kallas det visst i branschen.
 
D Daniel 109 skrev:
Normala förbrukningsvolymer. Volymvägt pris kallas det visst i branschen.
Japp. Bara undrade om du menar per elprisområde, ännu mer detaljerat eller bara ett för hela Sverige. Hur stor roll det spelar beror ju förstås på vad siffran ska användas till, men förbrukningsprofilerna ser lite olika ut för olika elnätsområden, så ju mer man generaliserar desto sämre precision blir det ju.
 
För att inte överkomplicera det tänkte jag nog per elområde. Det borde bli tillräckligt bra för att ge en vettig jämförelse.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.