Snailman Snailman skrev:
Jag som ny kund kunde enligt vattenfall inte välja månadspris om jag hade timmätare, så som det var formulerat verkade det om man hade timmätare omöjligt att välja månadspris.
Kund hos Vattenfall för elnät, elhandel eller båda?
 
L larsha1 skrev:
@Shippo Nu gäller ju detta Vattenfall som elhandelsbolag. Om du nu skulle byta till Vattenfall så skulle du då få timpris istället för rörligt även fast du tecknar rörligt hos Vattenfall eftersom din mätare är timavläst. Det står klart och tydligt (ok kanske inte tydligt) på deras webbsida.
Eller så kan man se det som att man får rörligt pris men inte månadspris. För i slutändan verkar väldigt mycket kring detta handla om att begreppen används på ett sätt av elbolagen, men uppfattas på ett annat sätt av vanliga elkunder. Och där är det onekligen en intressant krock mellan hur begreppen definieras i avtalsvillkoren och hur de kommuniceras av kommunikationsavdelningarna.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
M marieed2 skrev:
De flesta digitala elmätarna mäter elen per timma, men mätvärdena kanske inte samlas in så ofta - men om man vill ha tillgång till timvärdena så börjar de samlas in timvis och då har samma mätare gått över till TIM-mätare och då följer enligt avtalsvillkoren även avtalet med till TIM-mätt - har du själv på något sätt försökt få tillgång till TIM-värden via nån fullmakt eller nåt? då begär det bolaget omställning av din mätare
S sjoberga skrev:
Så funkar det som påtalat inte för mig. Jag mäter per timme men betalar gruppvolymvägt helt enligt det avtal jag har med Skellefteå Kraft.
Det finns fem olika möjligheter till inställning av elmätaren. Så mätdata, avräkningsmetod och rapporteringsfrekvens är tre olika parametrar.


Svensk text om energimätning, rapporteringsmetoder, olika fall, och schablonavverknings-anläggningar. Innehåller tabeller och instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vicky Vicky och 3 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Det finns fem olika möjligheter till inställning av elmätaren. Så mätdata, avräkningsmetod och rapporteringsfrekvens är tre olika parametrar.


[bild]
Bra info. Så nu vet alla vilka möjligheter som finns. Sen är det upp till den som säljer en tjänst att välja, så länge man uppfyller beställarens krav.
 
Snailman
M Mikael 81 skrev:
Kund hos Vattenfall för elnät, elhandel eller båda?
Vattenfall är inte nätleverantör , har nu bytt till vattenfall elhandel.
 
Snailman Snailman skrev:
Vattenfall är inte nätleverantör , har nu bytt till vattenfall elhandel.
Tack! Nu kanske du vill ligga på timpris, men jag tror att du i alla fall i teorin då alltså skulle kunna lägga om till månadspris igen genom att helt enkelt själv kontakta till elnätsbolag. Vad gäller hur elmätaren ska avräknas är ju elhandelsbolaget bara ett mellanled.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Utan att läsa igenom avtalet jag har med Vattenfall så tecknade jag ett avtal 2018 med rörligt elpris .
Detta avtal är tillsvidare avtal .
Elmätaren är densamma från 2008 .

Man tycker åtminstone Vattenfall borde ha informerat mig att jag kommer att bli överkörd .
Detta som sägs om vårat rörliga elpris att det skall gå över till timpris, Är en skröna och lögn. Vattenfall har ingen intention att göra detta.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Snailman
M Mikael 81 skrev:
Tack! Nu kanske du vill ligga på timpris, men jag tror att du i alla fall i teorin då alltså skulle kunna lägga om till månadspris igen genom att helt enkelt själv kontakta till elnätsbolag. Vad gäller hur elmätaren ska avräknas är ju elhandelsbolaget bara ett mellanled.
Jag har ingen timmätare ännu,men nätbolaget verkade kunna sätta dit en snabbt om jag hade velat.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Jag har ingen timmätare ännu,men nätbolaget verkade kunna sätta dit en snabbt om jag hade velat.
Om det inte redan till och med är att din fysiska mätare redan är en timmätare, men att den fortfarande är inställd på schablonavräkning, och så att säga inte "aktiverad".
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Så länge dem har ändrat till timpris så spelar det ingen roll vilket bolag man byter till. Det kommer ALLTID bli timpris.
Nej, det stämmer inte.
När du går över till ett nytt bolag får du bestämma vilket avtal du vill ha. Så är det i varje fall på Öresundskraft som är min elleverantör. Varje bolag bestämmer vilka elavtal som de erbjuder. Vill du däremot inte behöva göra ett val när du byter elbolag så går de på det som du haft senast. Du har fortfarande din konsumentmakt att kunna välja bolag och sort av avtal. Men alla bolag har inte samma utbud. Därför behöver du googla på olika bolag och se vad de erbjuder alternativt ringa upp dem.
 
Elhandelsbolaget får ingå vilka avtal de vill. Vattenfall och en del andra har valt att inte ge månadsavräknade rörliga avtal om du har timmätare. Men det gör vissa andra elhandelsbolag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.
De har ändrat mitt avtal också, jag ville att de ändra tillbaka till rörligt avtal, det skulle ta 3 månader.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu har jag gjort en ARN anmälan .
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Alan9841 skrev:
De har ändrat mitt avtal också, jag ville att de ändra tillbaka till rörligt avtal, det skulle ta 3 månader.
Känns som att Vattenfall gör sitt bästa för att klassificera sig som ett skojarbolag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag tecknat avtal med vattenfall.
 
  • Gilla
Alan9841
  • Laddar…
Ja det känns så. De visste inte varför de har ändrat mitt avtal och att det skulle ta 3 månader för mig är fortfarande en gåta att det inte går ändra snabbare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.