T tergo skrev:
nattaxa kommer troligen att återkomma för alla efter 2025 när alla elmätare är utbytande,
en av orsakerna till mätarbytet var att jämna ut förbrukningen under dygnets alla timmar
Timpris är ju i princip nattaxa
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
MaxHugo
A ajn82 skrev:
I den här tråden, du kan tänka ut det själv om du förstår hur det beräknas
Kan bli lite fel när man använder ett forum som en statistik källa speciellt, när folk vänder kappan efter vinden

När tex Daniel idag skriver:
"hälften av de med månadsmedel skulle tjäna på timpris utan förändrade förbrukningsmönster."

Fast i andra trådar skriver han:
Timpris kommer sannolikt att kosta ungefär lika mycket som rörligt om du inte förändrar dina vanor. Men du vet vad elen kostar.
 
H Hampus55 skrev:
Hu har vi kommit fram tillsammans med vattenfall att anledningen att dem bytt till timpris är för att jag laddat ner greenely appen. När jag ringde kundtjänst så visste dem inte varför och sa vi byter ut alla till timpris. Men när jag ringde faktura avdelningen så fick dem fram att det va greenely som begärt timavläsning fastän dem redovisar per dag i sin app
HAMPUS! De = jag/vi, dem = mig/oss. Dygnet runt.
 
  • Arg
nissenhj
  • Laddar…
@ajn82

Läste nu några andra trådar på subforumet och får pudla - det verkar finnas en ganska utbredd missuppfattning om vad rörligt pris är för något. Och personer som blir besvikna på att de inte får till det med timpris på felaktiga grunder just därför att de inte förstår vad de skulle betalt på volymvägt.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast så har det väl alltid varit. Jag har alltid haft månadsrörligt och jag har aldrig upplevt att det varit konstigt på något sätt. Man har ju aldrig någonsin vetat elräkningen i förväg så jag har inget problem med det. Och även om man inte vetat det på kronor och ören har man nog alltid haft lite koll på den ungefärliga storleksnivån. Det var inte konstigt för 10 år sedan, varför är det konstigt nu?
Jag har aldrig haft månadsrörligt av den anledningen samt att min kalkyl visade att det var pengar i sjön. Bytte för flera år sedan från fast till timpris. Har sparat 10-tusentals kronor på det.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Kan bli lite fel när man använder ett forum som en statistik källa speciellt, när folk vänder kappan efter vinden

När tex Daniel idag skriver:
"hälften av de med månadsmedel skulle tjäna på timpris utan förändrade förbrukningsmönster."

Fast i andra trådar skriver han:
Timpris kommer sannolikt att kosta ungefär lika mycket som rörligt om du inte förändrar dina vanor. Men du vet vad elen kostar.
Det är inte motsägelse fullt egentligen, men vi borde konsekvent använda "inte förlora" istället för att tjäna, för den stora massan lär ligga runt nollan i skillnad mellan timpris och rörligt. Har själv gjort det misstaget ovan, och formulerat det som att du tjänar även om det bara är ett öre, eller till och med noll.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur kan det vara en nackdel med timpris menar du ?
Det undrar jag med.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Vattenfall Nät och Vattenfall El är två olika bolag. Det ena kan inte höja några priser för att det andra ska bli lönsammare.

Nätbolag kan du inte välja, men där är å andra sidan reglerat vad de får ta ut av kunden. Elbolag kan du välja fritt. Olika elbolag erbjuder litet olika abonnemangsformer, så det är upp till kunden att välja.
Fortfarande har vi inte fått se dokumentet från som innebär avtalsändring, utan bara en generell information om vad timpris är.
TS trollar eller är litet korkad.
Eller så är det du som är lite korkad och inte klarar att läsa en tråd, han har inte fått något dokument, det är ändrat utan att meddela…bara för att TS laddade ner en app.

Men, TS bläddrade säkert förbi alla infotexter när han anslöt appen inklassiskt Scrolla Scrolla Godkänn-manér och då givit Greenely fullmakt att ändra abonnemanget till timdebitering, och då har ju Vattenfall gjort rätt.

Frågan är då om ångerrätt finns enligt distansavtalslagen, men då ska TS hunnit då informationsmejlet inom 14 dagar och förstått vad det innebär.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
I den här tråden, du kan tänka ut det själv om du förstår hur det beräknas
Fast den slutsatsen kan man ju inte riktigt dra, eftersom det är ett månadsmedelpris - inte ett medianpris.

Det skulle mycket väl kunna vara så att många som har månadsrörligt skulle förlora lite grann på att byta till timpris (t.ex. alla som bor i lägenhet där uppvärmning ingår i hyran, tvättar i tvättstugan och jobbar normala tider) medan ett mindre antal skulle vinna stort utan att förändra sin konsumtion (t.ex. de som har udda vanor redan som det är, eller som laddar sin elbil nattetid). I ett sånt scenario skulle färre än hälften vinna på att byta.

(Däremot, i takt med att fler av "storvinnarna" byter, så skulle förstås en allt större del av de kvarvarande tjäna lite på att byta, men samtidigt skulle det vara enbart en liten slant eftersom de flesta då har en relativt likartad förbrukningsprofil.)
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har aldrig haft månadsrörligt av den anledningen samt att min kalkyl visade att det var pengar i sjön. Bytte för flera år sedan från fast till timpris. Har sparat 10-tusentals kronor på det.
Även med fast pris så vet man ju inte priset förrän månaden är slut ifall man ska vara petig. Förbrukningen kan ju diffa ganska mycket mellan olika månader beroende på utomhustemperatur, medelvindhastighet och annat.

Sen är det väl just nu alla med fast kan ha julafton ifall de haft lite tur med timingen av avtalstiderna.
 
K krfsm skrev:
Fast den slutsatsen kan man ju inte riktigt dra, eftersom det är ett månadsmedelpris - inte ett medianpris.

Det skulle mycket väl kunna vara så att många som har månadsrörligt skulle förlora lite grann på att byta till timpris (t.ex. alla som bor i lägenhet där uppvärmning ingår i hyran, tvättar i tvättstugan och jobbar normala tider) medan ett mindre antal skulle vinna stort utan att förändra sin konsumtion (t.ex. de som har udda vanor redan som det är, eller som laddar sin elbil nattetid). I ett sånt scenario skulle färre än hälften vinna på att byta.

(Däremot, i takt med att fler av "storvinnarna" byter, så skulle förstås en allt större del av de kvarvarande tjäna lite på att byta, men samtidigt skulle det vara enbart en liten slant eftersom de flesta då har en relativ likartad förbrukningsprofil.)
Men får som sagt göra lite antagande om distributionen, men eftersom det inte finns någon direkt övre gräns för förbrukning medans det finns en undre, så känns det mer troligt med extrema uteliggare på den höga sidan än låga, vilket bör ge en median under medlet.
Men i slutändan tror jag det är ganska likt en normalfördelning och vi kan approximera medianen med medelvärdet.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Kan bli lite fel när man använder ett forum som en statistik källa speciellt, när folk vänder kappan efter vinden

När tex Daniel idag skriver:
"hälften av de med månadsmedel skulle tjäna på timpris utan förändrade förbrukningsmönster."

Fast i andra trådar skriver han:
Timpris kommer sannolikt att kosta ungefär lika mycket som rörligt om du inte förändrar dina vanor. Men du vet vad elen kostar.
Nej, jag vänder inte kappan efter vinden. Båda dessa påståenden stämmer. Har man grundläggande kunskaper i statistik och vet hur elmarknaden fungerar så är det uppenbart.
 
Ursprungsfrågan i tråden var ju varför Vattenfall ändrade till Timdebitering, jag skulle tro att det beror på Greenly

I Februari 2020 såg jag reklam för Greenly appen för att hålla koll på förbrukningen och tyckte det lät intressant och nappade på det, gav dem en fullmakt att läsa av timförbrukningen åt mig.
OBS inget byte av elleverantör från min befintliga.
Då hörde min nät och elleverantör av sig till mig (är inte Vattenfall utan en liten lokal) och frågade om jag verkligen ville ge dem den fullmakten då det skulle innebära att min avtalsform skulle ändras på grund av det....
Jag lyckades stoppa fullmakten som tur är och timförbrukningen går att läsa av från nätägaren med.
 
Nej! Även om Vattenfall rapporterar timvärden till din elleverantör så kan du ändå välja månadspris eller timpris! Att elleverantören får timvärden och inte månadsvärden från nätägaren har ingen som helst betydelse.


QUOTE="Hampus55, post: 4990670, member: 165088"]Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.[/QUOTE]
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P Peter19627 skrev:
Ursprungsfrågan i tråden var ju varför Vattenfall ändrade till Timdebitering, jag skulle tro att det beror på Greenly

I Februari 2020 såg jag reklam för Greenly appen för att hålla koll på förbrukningen och tyckte det lät intressant och nappade på det, gav dem en fullmakt att läsa av timförbrukningen åt mig.
OBS inget byte av elleverantör från min befintliga.
Då hörde min nät och elleverantör av sig till mig (är inte Vattenfall utan en liten lokal) och frågade om jag verkligen ville ge dem den fullmakten då det skulle innebära att min avtalsform skulle ändras på grund av det....
Jag lyckades stoppa fullmakten som tur är och timförbrukningen går att läsa av från nätägaren med.
Min avtalsform om prismodell med tredje part ändrades inte ett dugg av det. Känns bra att ha att göra med en elhandlare som klarar att addera timmarnas förbrukning till en månadsvis sådan. Känns skakigt med elhandlare som inte pallar addition.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.