Noramasen Noramasen skrev:
Monterat treglasfönster. Eller treglasfönster och treglasfönster!
Dessa är i mitt tycke inte något som passar i ett gammalt torp, så för att bättra på innemiljön med tanke på energipriserna så blev det att inhandla lite plexiglas som senare inpassats för att monteras löst mot fönsterbågen. Och hittills har det suttit på prov i drygt vecka för att se hur kondensen hanterar detta tilltag. Och hittills har den lyst med sin frånvaro, men får väl se hur det blir när det blir kallare ute.
[bild]
Vilken tjocklek på plexiglas använder du och har du hittat till vettiga priser nånstans?
Har tänkt göra likadant och testar just nu med lite kraftigare plastfilm, mest för att slippa kondens på nedre delen på bågen då våra fönstersmygar är djupa och än så länge funkar det men är ju inte så snyggt medan din lösning blir ju nästan osynlig.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Rengöring sedan vinterförvaring
 
  • Robotgräsklippare på betonggolv, omgiven av verktyg och rengöringsredskap, klippdäck borttaget för underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mxjolle och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Vilken tjocklek på plexiglas använder du och har du hittat till vettiga priser nånstans?
Har tänkt göra likadant och testar just nu med lite kraftigare plastfilm, mest för att slippa kondens på nedre delen på bågen då våra fönstersmygar är djupa och än så länge funkar det men är ju inte så snyggt medan din lösning blir ju nästan osynlig.
Jag tog tre mm från Bauhaus, (749:-/st) och formatet 1250*1000 för att passa mina bågar. Men det gäller att vara varsam och ha rätt blad till sticksågen. Tänkte chansa först med att ta typ metallblad, men festool hade för plast och det var nog lika bra att ta dessa då de har annan utformning på tänderna. Gäller att ha ett lätt tryck på maskinen så att det inte hugger och orsaka sprickor. Hände på en bit och det är bara att kapitulera inför dumheten och ta lärdom att inte forcera. Urtag för både hasplar och öglor. Märktes på en gång att det inte blev samma kallras från fönstret.
 
  • Gilla
M95 och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Jag tog tre mm från Bauhaus, (749:-/st) och formatet 1250*1000 för att passa mina bågar. Men det gäller att vara varsam och ha rätt blad till sticksågen. Tänkte chansa först med att ta typ metallblad, men festool hade för plast och det var nog lika bra att ta dessa då de har annan utformning på tänderna. Gäller att ha ett lätt tryck på maskinen så att det inte hugger och orsaka sprickor. Hände på en bit och det är bara att kapitulera inför dumheten och ta lärdom att inte forcera. Urtag för både hasplar och öglor. Märktes på en gång att det inte blev samma kallras från fönstret.
Tack för tipsen! Tänkte montera plasten på någon slags ram/distans för att slippa såga urtag.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Fått golvet lagt i hallen.

Golv med stora, gråa, rektangulära, marmorerade klinkerplattor, tegelvägg, inomhus, entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gråa klinkerplattor på golv med mörka fläckar och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Golv med rektangulära stenplattor och mörka fläckar, potentiellt smuts eller spill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GladanS och 11 till
  • Laddar…
S
Efter jobbet åkte jag till gymmet och köpte 20 meter granitkantsten. Stenlager med staplade granitblock och betongprodukter, utomhus på dagtid, molnig himmel, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju smidigt med trucklastning men hemma blev det handlossning och utkörning på pirra/ säckkärra.
 
Redigerat:
  • Gilla
M95 och 3 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Vilken tjocklek på plexiglas använder du och har du hittat till vettiga priser nånstans?
Har tänkt göra likadant och testar just nu med lite kraftigare plastfilm, mest för att slippa kondens på nedre delen på bågen då våra fönstersmygar är djupa och än så länge funkar det men är ju inte så snyggt medan din lösning blir ju nästan osynlig.

https://www.stocksundet.se/ säljer PET- och polykarbonatskivor till hyfsat pris och har en hel del matnyttig information på hemsidan om att förbättra gamla fönster.
 
  • Gilla
M95 och 3 till
  • Laddar…
Jag köpte från Stocksundet. Körde på paketet med 0,8 mm tjocklek. De måste ha mycket att göra nu, jag fick be om faktura via mejl i efterhand trots att det skulle följa med en i försändelsen.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
useless useless skrev:
[länk] säljer PET- och polykarbonatskivor till hyfsat pris och har en hel del matnyttig information på hemsidan om att förbättra gamla fönster.
Perfekt! Nu har jag beställt (y)
 
Lexington Lexington skrev:
Fått golvet lagt i hallen.

[bild]
[bild]
Och fogat!

Ett grått kaklat golv med vattenfläckar vid en dörröppning. Tröskel mellan rummen syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SC Aero och 5 till
  • Laddar…
Takstolat
 
  • Byggarbetsplats med träkonstruktion, röda väggar, stöttor, byggmaterial, blå himmel, hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kjell_G och 8 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Och fogat!

[bild]
Vad är det för sten?
 
Med huset har det inte hänt så mycket, men sprungit runt i trädgården och i skogen och hämtat frigolit efter nattens stormande, nu ligger de på plats fastspikade där de låg innan blåsten. Gjutning närmar sig, först lite armering, avlopp och golvvärmeslang!
 
  • Wow
FreQa
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vad är det för sten?
Jämtländsk kalksten, grå med hyvlad yta!
 
Lexington Lexington skrev:
Jämtländsk kalksten, grå med hyvlad yta!
Väldigt fint. :heart:
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.