J jawen skrev:
Det var väl rätt irrelevant angående det ämnet som diskuterades, att Socialdemokraterna höjde kärnkraftsskatten med 1,1 öre 2015 eller?
Jag såg bara att du endast nämnde den borgerliga regeringen, inte de socialdemokratiskt ledda regeringar som stod för fler och totalt sett större höjningar av skatten. Med tanke på att beslutet om nedläggning inte kom 2008 (när de borgerliga höjde med 1,3 öre) utan 2015 direkt efter att Löfvens gäng höjde skatten så känns ju kopplingen mellan nedläggning och de borgerligas hantering inte lika stark.
 
G OMathson skrev:
Vattentank kan absolut vara ett bra och billigt alternativ för dygnsutjämning, kan få en högre ekonomisk verkningsgrad än en värmepump om elpriset diffar mycket per dygn. Problemet är att man då måste använda mycket högre effekt, kör man tex elpatroner en tredjedel av dygnet på lågt elpris så drar elpatronerna tre gånger så mycket effekt, kan behöva säkra upp fastigheten och det blir ju mer och mer effekttariffer.
Effekttaxan hos oss är bara aktiv på dagtid, inte på natten. Så bygger man en regel för när man ska brassa på så måste den ta hänsyn till det. Inte alltför lätt.

Om elpriset är 3-4 ggr lägre på natten så lönar det sig att köra direktverkande el då. Annars är det bättre köra värmepumpen när den behövs.

Så förutom en stor acctank så måste man ha en hyfsat intelligent styrning som både kan styra tillskott (direktverkande) och veta elpriset.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Jag har räknat på 3*500 liter ackumulator. Ladda 6 timmar från kl 23 eller 00 beroende på elpriset. Med 15kW elpatroner så blir det 90kWh med dT=52grader. Detta räcker här till värme och varmvatten ner till ca -5 grader dygnsmedeltemperatur. Investeringen kostar drygt 40kSEK. Har inte valt alla komponenter och inte fattat beslut ännu. Först måste högtemperatursystemet konverteras till lågtemperatur samt trimmas in och utvärderas. Jag har dimensionerat för max 45 grader framledningstemperatur vid -18. Tvärtemot allt som skrivs i olika trådar om hur dåligt 1-rörssystem är så ska detta fungera. Det är beräknat både med Purmo Calculator och för hand.

Purmo skriver att effektiviteten kan öka upp till 30% vid konvertering från hög- till lågtemperatursystem eller 10-15% för 5 grader sänkning. Det låter nästan för bra för att vara sant. Efter vintern vet jag förhoppningsvis var det landar. Finns det någon här som har kunskap och/eller erfarenhet av nämnda konvertering? Den mest uppenbara vinsten är att man inte värmer upp väggarna närmast radiatorerna. Vid -18C ute och nära 80grader framledning så blir det uppenbart en hel del energi som försvinner ut den vägen men hur mycket vet jag ej. Jag hoppas att Purmo har rätt :)

Edit: Det stora haken är såklart vad som kommer att hända med effektavgifter och annat som de inkompetenta politikerna kan hitta på. Kan man lägga ner fullt fungerande kraftverk så kan vad som helst hända. Om prisbilden håller sig ungefär som nu i några år så kommer investeringen snabbt att betalas av besparingen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
ag såg bara att du endast nämnde den borgerliga regeringen, inte de socialdemokratiskt ledda regeringar som stod för fler och totalt sett större höjningar av skatten. Med tanke på att beslutet om nedläggning inte kom 2008 (när de borgerliga höjde med 1,3 öre) utan 2015 direkt efter att Löfvens gäng höjde skatten så känns ju kopplingen mellan nedläggning och de borgerligas hantering inte lika stark.
Men snälla!

Du menar väl inte på fullt allvar att den Socialdemokratiska styret som dessutom fick sin budgetproposition nedröstad december 2014.

Borgliga styret hade 2006-2014 hela 8 år på sig att både avveckla skatten på kärnkraft, och ändra hela Sveriges riktning vad gäller kärnkraft.
Och om man dessutom då höjer skatten, så talar det sitt tydliga språk.
 
  • Gilla
Vortex och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag har räknat på 3*500 liter ackumulator. Ladda 6 timmar från kl 23 eller 00 beroende på elpriset. Med 15kW elpatroner så blir det 90kWh med dT=52grader. Detta räcker här till värme och varmvatten ner till ca -5 grader dygnsmedeltemperatur. Investeringen kostar drygt 40kSEK. Har inte valt alla komponenter och inte fattat beslut ännu. Först måste högtemperatursystemet konverteras till lågtemperatur samt trimmas in och utvärderas. Jag har dimensionerat för max 45 grader framledningstemperatur vid -18. Tvärtemot allt som skrivs i olika trådar om hur dåligt 1-rörssystem är så ska detta fungera. Det är beräknat både med Purmo Calculator och för hand.

Purmo skriver att effektiviteten kan öka upp till 30% vid konvertering från hög- till lågtemperatursystem eller 10-15% för 5 grader sänkning. Det låter nästan för bra för att vara sant. Efter vintern vet jag förhoppningsvis var det landar. Finns det någon här som har kunskap och/eller erfarenhet av nämnda konvertering? Den mest uppenbara vinsten är att man inte värmer upp väggarna närmast radiatorerna. Vid -18C ute och nära 80grader framledning så blir det uppenbart en hel del energi som försvinner ut den vägen men hur mycket vet jag ej. Jag hoppas att Purmo har rätt :)

Edit: Det stora haken är såklart vad som kommer att hända med effektavgifter och annat som de inkompetenta politikerna kan hitta på. Kan man lägga ner fullt fungerande kraftverk så kan vad som helst hända. Om prisbilden håller sig ungefär som nu i några år så kommer investeringen snabbt att betalas av besparingen.
Bara du har bra snurr på systemet/vattnet så fungerar 1-rör-system, kanske en extra cirkpump behövs om det är långa sträckor med stort tryckfall.

Och vet inte om jag skulle gå upp i så pass stora volymer som 3,5 kubik, men 2 kanske
Och det finns någon slags "reflektor" slasch folie att sätta bakom elementen för att strålningsvärmen inte ska värma upp ytterväggarna onödigt mycket.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tryckfallet vid 600liter/timme är nära 35kPa som är vad den gamla pumpen ska klara så jag är beredd på att pumpen kanske inte räcker till. Jag har inte full koll på rörlängderna. De kommer att mätas upp vartefter radiatorerna byts. En radiator är monterad och provkörd en dryg månad med bra resultat.

3st 500liter tankar blir "bara" 1,5kubikmeter. Jag vill hur som helst konvertera till lågtemperatur av komfortskäl. Dessutom är de gamla radiatorventilerna och thermostaterna kass. Strypventilerna läcker om dom inte står helt öppna så det blir en total uppryckning här. Med allt fungerande så går det att sänka lite mer i rum som inte används mycket.
 
J jawen skrev:
Du menar väl inte på fullt allvar att den Socialdemokratiska styret som dessutom fick sin budgetproposition nedröstad december 2014.
Likafullt var det den regering som hann peta in den sista höjningen innan Uniper och Vattenfall gav upp och beslutade om stängning.

J jawen skrev:
Borgliga styret hade 2006-2014 hela 8 år på sig att både avveckla skatten på kärnkraft, och ändra hela Sveriges riktning vad gäller kärnkraft.
Och om man dessutom då höjer skatten, så talar det sitt tydliga språk.
Jag har aldrig försvarat de borgerliga regeringarnas agerande i denna fråga, men det framstår som att ägarna av de aktuella reaktorerna tydligen förlikat sig med skattenivån efter höjningen 2008, de hade ändock drygt sju år på sig att tänka över läget, så att specifkt peka på hur Reinfelts regeringar agerade när det gäller skattens inverkan på nedläggningen och utelämna övriga syndare känns inte helt seriöst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
DET ÄR SKANDAL!

Jag har bundet elpris på dryga 60öre och nu kostar det rörliga bara 2öre/kWh, jag måste få kompensation jag betalar hundratals procent mer än de med timpris.
 
  • Haha
  • Gilla
cbrolin och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
J Jerald Stuartson skrev:
DET ÄR SKANDAL!

Jag har bundet elpris på dryga 60öre och nu kostar det rörliga bara 2öre/kWh, jag måste få kompensation jag betalar hundratals procent mer än de med timpris.
Nej, du måste räkna in alla rörliga kostnader så i verkligheten betalar du mindre än dubbelt så mycket.
 
  • Haha
jawen
  • Laddar…
A alfista skrev:
Jag har aldrig försvarat de borgerliga regeringarnas agerande i denna fråga, men det framstår som att ägarna av de aktuella reaktorerna tydligen förlikat sig med skattenivån efter höjningen 2008, de hade ändock drygt sju år på sig att tänka över läget, så att specifkt peka på hur Reinfelts regeringar agerade när det gäller skattens inverkan på nedläggningen och utelämna övriga syndare känns inte helt seriöst.

Om du scrollar tillbaka till inlägg #5039 så ser du att Aaake37 skrev
CITAT"
Hoppas alla som klagar härinne inte röstat på S+V+MP+C. Då har ni aktivt röstat för de höga elpriserna och borde betala utan gnäll!
Slut citat"

Det är det inlägget jag har bemött & "motbevisat" och enbart det!
Du hoppar in i dialogen, men vet tydligen inte ens vad den handlade om.

Men massa åsikter hade du tydligen ändå
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Poängen var alltså att de höga priserna vi ser nu inte är ett svenskt problem, utan det är illa på andra ställen också. Det är alltså orimligt att skylla på de som röstade på av dig utsedda syndabockspartier.
Skillnaden mot sydligare länder är ju att vi i Sverige redan tagit klimatsteget för flera år sedan och helt avvecklat fossila bränslen för uppvärmning. Att man gnäller över ökade kostnader är naturligt, men om man gör av med typ 1500 kWh per år så har man lite mindre att gnälla över än en genomsnittsvilla kund här på 20000 kWh.
Dessutom har de kanske sett en fördubbling av sin elkostnad. Vi har sett 3-4 ggr på samma tid. Och då värmer vi våra hem med detta, till skillnad från dem.
Tyskarna är ju här nu med lastbilar och köper upp våra pellets också..
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Skillnaden mot sydligare länder är ju att vi i Sverige redan tagit klimatsteget för flera år sedan och helt avvecklat fossila bränslen för uppvärmning. Att man gnäller över ökade kostnader är naturligt, men om man gör av med typ 1500 kWh per år så har man lite mindre att gnälla över än en genomsnittsvilla kund här på 20000 kWh.
Dessutom har de kanske sett en fördubbling av sin elkostnad. Vi har sett 3-4 ggr på samma tid. Och då värmer vi våra hem med detta, till skillnad från dem.
Tyskarna är ju här nu med lastbilar och köper upp våra pellets också..
Likheten med sydligare länder är vidare att det ofta finns likartade miljörörelser som direkt eller indirekt verkar för ett enklare leverne som inte ser ökade energipriser som ett problem.
 
D Dayangel skrev:
Likheten med sydligare länder är vidare att det ofta finns likartade miljörörelser som direkt eller indirekt verkar för ett enklare leverne som inte ser ökade energipriser som ett problem.
Ja, ökade kostnader är bara bra för planeten...
 
J jawen skrev:
Satsa är väl fel ord, men man skulle underhållit och bibehållit effekten man hade att tillgå.
nej "satsa" var rätt benämning i sammanhanget – det gällde idén om att bygga fler kärnkraftverk för något decennium sedan

för de redan byggda reaktorerna har man underhållit (om än lite ryckigt i takt med politiska uppgörelser) och ökat effekten på allt eftersom, och stängt ner några

...Det stora problemet är nog våra politikers brist på kunskap, sunt förnuft & lyhördhet från expertis, dom har likt en "seriefigur" i en tecknad film verkligen trott att vindkraft & solkraft ger el hela tiden....


jag tror inte att någon politiker tror det som du säger att de verkar göra – det blir ett omdöme som säger mer om dig än om politikerna
 
K karlmb skrev:
Ja, ökade kostnader är bara bra för planeten...
"Motivation", "Styrmedel", "Ändra beteende", "När vi ställer om".. den moderna fascismen iklädd grönt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.