GoC GoC skrev:
Nej det ligger i TS val av spis.
utgångspunkten var att ts uttryckte att effekten var falsk, det är den inte. Att valet blev en skitdålig spis är ngt annat.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Nej det är helt korrekt. Men i det här fallet ville användaren ta del av utlovade 7900w och isåfall kommer säkringen lösa ut så länge den kopplas 2X16.
Alltså, bekymret är att spisen beter sig som den gör när man kör med fler än 2 plattor samtidigt. Detta kommer inte lösas med 16 eller 20 A. Det handlar om ett fåtal hundra watt. Spisen är och förblir en misslyckad design.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Alltså, bekymret är att spisen beter sig som den gör när man kör med fler än 2 plattor samtidigt. Detta kommer inte lösas med 16 eller 20 A. Det handlar om ett fåtal hundra watt. Spisen är och förblir en misslyckad design.
I know, men det löser problemet att få tillgång till 7900w som TS uppenbarligen tror löser ngn form av bekymmer. Jag vet vad det är för spis så jag förstår precis vad du menar men att använda argumentet att ”man” uppgett fel effekt och på så sätt försöka få det till att det är ngn annans ansvar gillar jag inte om det inte bokstavligt talat stått en säljare och sagt något annat till kunden. Spis köpt med för klen effekt är isf en bättre överskrift på tråden.
 
  • Gilla
Mulvaden och 1 till
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
I know, men det löser problemet att få tillgång till 7900w som TS uppenbarligen tror löser ngn form av bekymmer. .
Nej det löser inte det du skriver. Du har fullkomligt missförstått det hela. Säkringen begränsar effektuttaget så till vida att den löser ut om du kollar till en effektförbrukare som förbrukar högre effekt än säkringen. Den gör inte alls att förbrukaren inte kan utnyttja sin fulla effekt. Med en gammal trög ”propp” kan man en ganska lång stund belasta den med betydligt högre strömstyrka än märkvärdet. T.ex kan en 20A säkring belastas med 25A ganska länge innan den bryter.
 
  • Gilla
Temin och 2 till
  • Laddar…
Det finns i princip ingen spis/häll som har en max effekt som ligger under vad säkringarna kan leverera. Men efterssom en spis i princip inte kan kökra max effekt på allt samtidigt i mer än typ 5 minuter så klarar sig säkringen. Det tar inte mer än ca 5 minuter att koka upp en stor kastrull med vatten, eller värma upp ugnen till max temperatur. Därefter vrider man alltid ned värmen på en platta med något som kokar, ugnens termostat stänger av elementen och efter uppvärmningen går de bara några sekunder åt gången för att hålla värmen. En säkring tål 50% överström i typ en timme.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
det är skillnad på att begränsa hur mycket effekt som kan tas och att begränsa hur mycket som släpps igenom.
Vad är då skillnaden mellan "som kan tas" och "som släpps igenom"? :thinking:
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Skillnaden är en faktiskt begränsning eller om något händer när mer tas ut.

En vattenkran tex begränsar flödet. Försöker du ta ut mer flöde händer inget. En säkring begränsar inte alls, den löser om du tar för hög ström.
 
Cheesen
vart går den orangea kabeln? hänger den löst`?
 
Cheesen Cheesen skrev:
vart går den orangea kabeln? hänger den löst`?
Ringelementet. För varmluftsläget
 
Jag tycker att det ser ut som att det är felkopplat. Om jag inte är helt ute och cyklar så ska väl den lila? kabeln flyttas till anslutning 2 när man ska använda 3 faser. Och blå ska flyttas till anslutning 5 och kopplas ihop med den andra blåa då också naturligtvis.
 
P Parca86 skrev:
Jag tycker att det ser ut som att det är felkopplat. Om jag inte är helt ute och cyklar så ska väl den lila? kabeln flyttas till anslutning 2 när man ska använda 3 faser. Och blå ska flyttas till anslutning 5 och kopplas ihop med den andra blåa då också naturligtvis.
Nej. Du är ute och cyklar. Snälla, skriv inte rena gissningar om hur el skall kopplas. 4 och 5 är nolla. Den ena nolledaren går till ugnsdelen och den andra till kokzonerna. Inget skall flyttas om.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Nej. Du är ute och cyklar. Snälla, skriv inte rena gissningar om hur el skall kopplas. 4 och 5 är nolla. Den ena nolledaren går till ugnsdelen och den andra till kokzonerna. Inget skall flyttas om.
Okej, fel av mig. Då får vi nog alla komma överens om att han har blivit lurad. Precis som man blir med många byggfläktar där inte heller alla faser används.
 
Lurad och lurad.. Han har inte gjort en ordentlig research. Sen att dessa spisar är en slutprodukt är något annat.
 
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Ja, men det är skillnad på att begränsa hur mycket effekt som kan tas och att begränsa hur mycket som släpps igenom.
Öööööhhh...
 
TRJBerg
I sådana här trådar förekommer ofta åsikten att det är självklart att man inte ska förvänta sig att kunna använda alla 4 plattor på en spis samtidigt. (Med full effekt.)
Märkligt resonemang. Det är för mig självklart att har man tillgång till 4 plattor vill man kunna använda dom samtidigt närhelst man har det behovet, vilket ofta förekommer. Varför överhuvud ha 4 plattor annars? Man man ju då välja en spis med 3 plattor osv och spara pengar och utrymme.
 
  • Gilla
firefly2 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.