David Wallin David Wallin skrev:
Problemet menar jag är mer att så länge tillgången på el är svajig så kommer inte de elektrifierade stålverken att öppna. Och ett oljedrivet stålverk är definitivt smutsigare än ett eldrivet.

Någonstans hamnar vi vid en gräns där det finns tillräckligt många elbilar för att driva upp elpriserna även på natten så länge vi saknar baskraft.
det finns ingen elbrist. Bristen är i distribution nätet på vissa ställen.

elbilen är också en del av lösningen av omställningen. Tänk dig miljoner batteri pack (bilarna) ansluten till elnätet. När det blåser mycket men vi förbrukar lite kan överskottet sparas i fordons flottan. Lika under peak timmarna så kan man ta energi ut dom om produktionen är för låg.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
R
Skåne2020 Skåne2020 skrev:
Det är bra att vi har 8 grader i villan så blir klimatet bättre i Indien.
Nu förstår jag så klart att du försökte dig på sarkasm, men det är faktiskt precis så klimatet fungerar. Vad vi gör här påverkar klimatet i Indien så om vi släpper ut mindre CO2 så blir det faktiskt bättre klimat (även) i Indien.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja :) Minst 18 bör du ha och kunna ha råd att köpa en cola på fredag.
:D:rofl:(y)
Skåne2020 Skåne2020 skrev:
OMG!!![/QUO
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man behåller plastpåseskatten också..

Förstår ju att det är surt att skatta för att bekosta det bruna lagets sossepolitik, om man röstade på moderaterna... :lying:
Hehe, de som röstat på Moderaterna har också betalt dyrt för all herrans skit, som att öppna era hjärtan till exempel ...
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
G
R RoAd skrev:
Nu förstår jag så klart att du försökte dig på sarkasm, men det är faktiskt precis så klimatet fungerar. Vad vi gör här påverkar klimatet i Indien så om vi släpper ut mindre CO2 så blir det faktiskt bättre klimat (även) i Indien.
Samt att det blir inte bättre om vi köper solceller och elbilar (som vi kör småstäckor med där man kunde gått eller cyklat) från tex Kina, det blir mycket sämre fast kanske något långsammare.
 
G OMathson skrev:
Samt att det blir inte bättre om vi köper solceller och elbilar (som vi kör småstäckor med där man kunde gått eller cyklat) från tex Kina, det blir mycket sämre fast kanske något långsammare.
Sikta på att kolla upp var cellerna kommer ifrån. Och köp från Tyskland om du skulle få för dig =) det kommer jag göra. Kör en tysk bil med. Barnvagnarna är svenska. Försöker i den mån de går att köpa allt producerat i europa iallafall. Men det går tyvärr ej på allt. :(
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
M
V valleb skrev:
Det finns begagnade bilar också.
Jo det är sant, vill man skita i allt vad miljöpolitik heter så köper man en pre 2019. Men det är väl åt det hållet vi inte ville sträva?
 
M
Skåne2020 Skåne2020 skrev:
Alla får betala när Sverige är sjukt. Hur mycket drar en elbil in i skattepengar på bensin / diesel?
360 kr i grundskatt per år för en elbil. Vad tror du jag betalar i skatt för min bensinbil?
Alla får bidra när Sverige håller på att sjunka!
När tillräckligt många har skaffat sladdberoende automobil så kommer km-skatten, garanterat!
Man hävdar från politiskt håll att det blir ett nollsummespel mot hälsoeffekterna som elbilen för med sig, jag vill nog inte riktigt tro att bilisternas erlagda kostnader går tillbaka till bilismen och dess samhällsbelastning. Det blir nog en och annan krona över från skatteintäkterna som går till "annat".
 
S Styrman_jansson skrev:
Ja dragvikten ställer till det förstås. Det är lite synd då elbilar är väldigt trevliga att dra med, även om räckvidden blir kraftigt förkortad. För att inte tala om mecket vid laddning när man måste koppla av kärran för att komma åt laddstationen ;)
men även bortsett från dragvikten så är det inte enkelt. En id5 är kanske det närmaste man kommer idag och det är inte billigt.
 
M Markarbetaren skrev:
Jo det är sant, vill man skita i allt vad miljöpolitik heter så köper man en pre 2019. Men det är väl åt det hållet vi inte ville sträva?
Nu är ju inte alltid miljöpolitiken miljövänligt. Men tänker man på miljön är det bättre att köpa en begagnad bil (oavsett motortyp) än att köpa en fabriksny. En bil är inte särskilt miljövänlig att producera.
 
  • Gilla
  • Älska
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
MathiasS MathiasS skrev:
men även bortsett från dragvikten så är det inte enkelt. En id5 är kanske det närmaste man kommer idag och det är inte billigt.
EX90 och Polestar 3 drar 2200. Men de sätter sina spår i plånboken...
 
L lbgu skrev:
Nu är ju inte alltid miljöpolitiken miljövänligt. Men tänker man på miljön är det bättre att köpa en begagnad bil (oavsett motortyp) än att köpa en fabriksny. En bil är inte särskilt miljövänlig att producera.
Om alla bara köper begagnade bilar, hur ska då fordonsflottan förnyas??
För att det ska finnas begagnade bilar måste det säljas nya och då är det väl bra att dom nya är så lite skadliga som möjligt eller??
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
M
E Elajomannen skrev:
Ja jag anser INTE att priset är det största problemet att köpa elbil är.
Inte DU nej! Men den stora allmänheten ser nog inträdesbiljetten som åt helv-te för dyr!
En Golf 1,0TSI kostar 267.900kr. En ID 3 kostar 479,900. Det är en tusenlapp mer i månaden i ränta på billånet bara. 2500kr/mån ytterligare i merkostnad för värdeminskning. Jag skulle nog säga att det är en dyr ekvation med elbil!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M
L lbgu skrev:
Nu är ju inte alltid miljöpolitiken miljövänligt. Men tänker man på miljön är det bättre att köpa en begagnad bil (oavsett motortyp) än att köpa en fabriksny. En bil är inte särskilt miljövänlig att producera.
Nu vet jag att du har en gammal bil och är anti mot allt nytt av nån anledning. Men en nyare bil är mer miljövänlig än en äldre, PUNKT!
Min gamla 740 med automat drog 1,5L bensin per mil. Min V40 automat drar 0,45L diesel per mil där avgaserna passerar genom partikelfilter och grejor och har liknande prestanda och vikt som 740'in.
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Prata med en säljare för några månader sen han kör dagligen otroligt mycket och byter bil varje år han menar han skulle tänka sig köra elbil men det går inte skulle få nåt sålt för halva dagen skulle gå till att ladda och om han hittar en laddare så är priset högt han menar kungen bland sälj bilarna mercdes e klass och BMW 5 serien diesel
Du får nog vidga ditt anekdotiska underlag lite.

Mig veterligen är Tesla modell S/3 LR bland de mest populära bilarna för resande säljare i södra Sverige. Den låga driftkostnaden gör att de kan ta ut skattefri ersättning som är högre än faktisk kostnad och få kör ändå mer än 30 mil om dagen – de är ju trots allt ute för att träffa kunder och lägger därför ut rutter som gör att inte all tid slösas bort i bilen. Laddar gör de därmed också lätt över natt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.