32 341 läst · 444 svar
32k läst
444 svar
Största scamen någonsin?
Så du tycker att man skall skrota en bil som är från -2019.M Markarbetaren skrev:
Varför skulle man skrota en bil som är 3 år eller äldre? Varför tror du folk har råd med det?
Förstår inte resonemanget, det är ju inte så att det är en rättighet att man skall få köra runt i en ny bil. Och hur länge är en bil ny? När skall man byta den för att det ska löna sig och för vem skall det löna sig.
Har man miljötänk så tycker jag att man kan sträva efter att göra så bra som man kan efter dom förutsättningar man har, och det är rätt så stor skillnad mellan personer (familjer) på vad man kan göra.
Det är bara min åsikt.
Tänk lite längre än så.L lbgu skrev:
Slutar vi tillverka bilar så kommer vi till sist inte ha bilar. Då tar det kanske 40-50 år till vi bara har pilsnerhäckar kvar även av dagens bilar.
Så de bilar som rullar ut idag bör ju inte vara en volvo d5 från 2005. Utan bör ju såklart vara en bil som helst inte släpper ut någonstans i någon ände.
Sen absolut borde folk okynnesköra mindre.
Det här argumentet med att det är mer miljövänligt att inte köpa en ny bil är ett tankefel. Bilar slits ut och ersätts med nya, så enkelt är det med det.
Säg att man skulle pausa nybilsförsäljning i 5år, det enda som skulle hända är att man skulle dämma upp ett akut behov av att ersätta volymen av 5års nybilsförsäljning när väl försäljningen skulle tillåtas igen.
Ett annat komplext ”problem” som vissa har svårt att greppa är någon behöver köpa en ny bil för att den ska kunna bli begagnad. Mig veterligen nytillverkas det inte begagnade bilar.
Säg att man skulle pausa nybilsförsäljning i 5år, det enda som skulle hända är att man skulle dämma upp ett akut behov av att ersätta volymen av 5års nybilsförsäljning när väl försäljningen skulle tillåtas igen.
Ett annat komplext ”problem” som vissa har svårt att greppa är någon behöver köpa en ny bil för att den ska kunna bli begagnad. Mig veterligen nytillverkas det inte begagnade bilar.
Varför köpa en NY bil? Köp en begagnad från 1990-talet! Snart noll i skatt och byggd för hålla och kunna repareras av normalmedlemmen på Byggahus (givetvis får man ju läsa på lite när man lagar bromsar tex men svårt är det inte).M Markarbetaren skrev:Jag har inga problem med att man tar bort bonusen, hela bonusmalus var helt fel anser jag. Men att ha kvar malus innebär ju att klyftorna fortsätter att öka. Vi fattiga som inte vänder papper på ett kontor som får bekosta bilen själva så innebär det ju att den redan oåtkomliga elbilen nu är helt utesluten. Och näst sämsta alternativet, en ny fossil bil med scr rening blir fortsatt en utopi med +12,000kr i skatt varje år.
Det mest tragiska är att man röstade på dessa jönsarna!
Beroende på hur man kör per år skulle nog miljöförstörelsen av nytillverkning kunna överskrida CO_2 utsläpp från en äldre bil.
Cykel och distansarbete är också miljövänligt
Mycket viktig synpunkt! Vad är en realistisk lösning på detta då?wildeside skrev:Man får inte bort det du kallar skitbilar.
Dom hamnar hos den fattigare delen av befolkningen som jag tror är i majoritet även i Sverige.
Skapligt bra bilar exporteras till syd Europa.
Dom sämsta exporteras till syd Afrika m.m.
Vi flyttar bara miljöförstöringen till mindre nogräknade länder som totalt skiter i avgasrening och miljö bränsle m.m.
Men Sverige kan stoltsera med att i det här landet tar vi vårt miljöansvar.
För den delen exporterar vi enorma mängder sopor till 3:dje världen för att slippa ta vårat miljöansvar ansvar.
.
Redigerat:
Nä, men begagnade bilar brukar kunna handlas över landsgränser, Norrmänen har ju köpt beg elbilar här i några år då de varit 'billiga' pga våra subventioner och du kan ju välja att importera en beg bil om du önskar det.sunnis skrev:
Har du funderat över att 'moroten' gick även till kinatillverkade bilar, PRC produkter är inte främst kända för sin höga och jämna kvalité eller långa hållbarhet och miljövänliga tillverkningsmetoder utan såvitt jag vet är det lågt pris den exporten bygger på. Jag tycker det är rätt skönt att inte staten behöver låna upp 70 000kr (som jag sedan får betala via min skattsedel) och ge till någon som vill köpa en jävla skitbil från Kina.E Elajomannen skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Tror faktiskt produkter blivit bättre men det är ju också ett problem, Kina sätter oss i beroende ställning ännu mer, MG är ett exempel, staligt ägt och subventioneras för att ta marknadsandelar.F fribygg skrev:Har du funderat över att 'moroten' gick även till kinatillverkade bilar, PRC produkter är inte främst kända för sin höga och jämna kvalité eller långa hållbarhet och miljövänliga tillverkningsmetoder utan såvitt jag vet är det lågt pris den exporten bygger på. Jag tycker det är rätt skönt att inte staten behöver låna upp 70 000kr (som jag sedan får betala via min skattsedel) och ge till någon som vill köpa en jävla skitbil från Kina.
Medlem
· Södermanland
· 544 inlägg
Jag vill replikera: Jag anser att även en elbil kan vara en jävla skitbil. Där hör den nya Volvon hemma. INGEN ABSOLUT INGEN behöver den bilen snacka om resursslöseri.F fribygg skrev:Har du funderat över att 'moroten' gick även till kinatillverkade bilar, PRC produkter är inte främst kända för sin höga och jämna kvalité eller långa hållbarhet och miljövänliga tillverkningsmetoder utan såvitt jag vet är det lågt pris den exporten bygger på. Jag tycker det är rätt skönt att inte staten behöver låna upp 70 000kr (som jag sedan får betala via min skattsedel) och ge till någon som vill köpa en jävla skitbil från Kina.
Hoppas den bilen blir början på slutet för kinesiska Volvo.
Visst har produkterna i bland blivit bättre, men är biltillverkning i Kina nått vi ska stödja med våra svenska skattepengar?G OMathson skrev: