M Markarbetaren skrev:
Jo det är sant, vill man skita i allt vad miljöpolitik heter så köper man en pre 2019. Men det är väl åt det hållet vi inte ville sträva?
Så du tycker att man skall skrota en bil som är från -2019.
Varför skulle man skrota en bil som är 3 år eller äldre? Varför tror du folk har råd med det?

Förstår inte resonemanget, det är ju inte så att det är en rättighet att man skall få köra runt i en ny bil. Och hur länge är en bil ny? När skall man byta den för att det ska löna sig och för vem skall det löna sig.

Har man miljötänk så tycker jag att man kan sträva efter att göra så bra som man kan efter dom förutsättningar man har, och det är rätt så stor skillnad mellan personer (familjer) på vad man kan göra.

Det är bara min åsikt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nu är ju inte alltid miljöpolitiken miljövänligt. Men tänker man på miljön är det bättre att köpa en begagnad bil (oavsett motortyp) än att köpa en fabriksny. En bil är inte särskilt miljövänlig att producera.
Tänk lite längre än så.

Slutar vi tillverka bilar så kommer vi till sist inte ha bilar. Då tar det kanske 40-50 år till vi bara har pilsnerhäckar kvar även av dagens bilar.

Så de bilar som rullar ut idag bör ju inte vara en volvo d5 från 2005. Utan bör ju såklart vara en bil som helst inte släpper ut någonstans i någon ände.

Sen absolut borde folk okynnesköra mindre.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
sunnis
Det här argumentet med att det är mer miljövänligt att inte köpa en ny bil är ett tankefel. Bilar slits ut och ersätts med nya, så enkelt är det med det.

Säg att man skulle pausa nybilsförsäljning i 5år, det enda som skulle hända är att man skulle dämma upp ett akut behov av att ersätta volymen av 5års nybilsförsäljning när väl försäljningen skulle tillåtas igen.

Ett annat komplext ”problem” som vissa har svårt att greppa är någon behöver köpa en ny bil för att den ska kunna bli begagnad. Mig veterligen nytillverkas det inte begagnade bilar.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har inga problem med att man tar bort bonusen, hela bonusmalus var helt fel anser jag. Men att ha kvar malus innebär ju att klyftorna fortsätter att öka. Vi fattiga som inte vänder papper på ett kontor som får bekosta bilen själva så innebär det ju att den redan oåtkomliga elbilen nu är helt utesluten. Och näst sämsta alternativet, en ny fossil bil med scr rening blir fortsatt en utopi med +12,000kr i skatt varje år.

Det mest tragiska är att man röstade på dessa jönsarna!
Varför köpa en NY bil? Köp en begagnad från 1990-talet! Snart noll i skatt och byggd för hålla och kunna repareras av normalmedlemmen på Byggahus (givetvis får man ju läsa på lite när man lagar bromsar tex men svårt är det inte).

Beroende på hur man kör per år skulle nog miljöförstörelsen av nytillverkning kunna överskrida CO_2 utsläpp från en äldre bil.

Cykel och distansarbete är också miljövänligt :)
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
EX90 och Polestar 3 drar 2200. Men de sätter sina spår i plånboken...
Jo det är ju det som är min poäng här. Båda dessa skulle vara perfekta, men de kostar från 8-900 000, ännu mer för ex90 nu i början.
 
wildeside wildeside skrev:
Man får inte bort det du kallar skitbilar.
Dom hamnar hos den fattigare delen av befolkningen som jag tror är i majoritet även i Sverige.
Skapligt bra bilar exporteras till syd Europa.
Dom sämsta exporteras till syd Afrika m.m.
Vi flyttar bara miljöförstöringen till mindre nogräknade länder som totalt skiter i avgasrening och miljö bränsle m.m.
Men Sverige kan stoltsera med att i det här landet tar vi vårt miljöansvar.
För den delen exporterar vi enorma mängder sopor till 3:dje världen för att slippa ta vårat miljöansvar ansvar.
.
Mycket viktig synpunkt! Vad är en realistisk lösning på detta då?
 
Redigerat:
N Nalleman64 skrev:
Det många verkar tro är att Sverige och svenska skattebetalare kan rädda hela världens klimat.
Det är väl ingen majoritet som tror det, ingen i sittande regering och förhoppningsvis ingen av alla dem som röstat på nuvarande regering.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Ett annat komplext ”problem” som vissa har svårt att greppa är någon behöver köpa en ny bil för att den ska kunna bli begagnad. Mig veterligen nytillverkas det inte begagnade bilar.
Nä, men begagnade bilar brukar kunna handlas över landsgränser, Norrmänen har ju köpt beg elbilar här i några år då de varit 'billiga' pga våra subventioner och du kan ju välja att importera en beg bil om du önskar det.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
jonas.o jonas.o skrev:
Mycket viktig synpunkt! Vad är en realistisk lösning på detta då?
Att ta hand om våra egna sopor kanske vore något?
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Att ta hand om våra egna sopor kanske vore något?
Att köpa färre och bättre/hållbarare produkter kanske vore något?
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ingen som har tänkt på att det viktigaste som
Finns just nu är att få folk att sluta köpa dessa jävla skitbilar med motorer som går på äcklig fossilsmörja. Beklagligt att moroten togs bort.
Har du funderat över att 'moroten' gick även till kinatillverkade bilar, PRC produkter är inte främst kända för sin höga och jämna kvalité eller långa hållbarhet och miljövänliga tillverkningsmetoder utan såvitt jag vet är det lågt pris den exporten bygger på. Jag tycker det är rätt skönt att inte staten behöver låna upp 70 000kr (som jag sedan får betala via min skattsedel) och ge till någon som vill köpa en jävla skitbil från Kina.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
G
F fribygg skrev:
Har du funderat över att 'moroten' gick även till kinatillverkade bilar, PRC produkter är inte främst kända för sin höga och jämna kvalité eller långa hållbarhet och miljövänliga tillverkningsmetoder utan såvitt jag vet är det lågt pris den exporten bygger på. Jag tycker det är rätt skönt att inte staten behöver låna upp 70 000kr (som jag sedan får betala via min skattsedel) och ge till någon som vill köpa en jävla skitbil från Kina.
Tror faktiskt produkter blivit bättre men det är ju också ett problem, Kina sätter oss i beroende ställning ännu mer, MG är ett exempel, staligt ägt och subventioneras för att ta marknadsandelar.
 
F fribygg skrev:
Har du funderat över att 'moroten' gick även till kinatillverkade bilar, PRC produkter är inte främst kända för sin höga och jämna kvalité eller långa hållbarhet och miljövänliga tillverkningsmetoder utan såvitt jag vet är det lågt pris den exporten bygger på. Jag tycker det är rätt skönt att inte staten behöver låna upp 70 000kr (som jag sedan får betala via min skattsedel) och ge till någon som vill köpa en jävla skitbil från Kina.
Jag vill replikera: Jag anser att även en elbil kan vara en jävla skitbil. Där hör den nya Volvon hemma. INGEN ABSOLUT INGEN behöver den bilen snacka om resursslöseri.
Hoppas den bilen blir början på slutet för kinesiska Volvo.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Tror faktiskt produkter blivit bättre men det är ju också ett problem, Kina sätter oss i beroende ställning ännu mer, MG är ett exempel, staligt ägt och subventioneras för att ta marknadsandelar.
Visst har produkterna i bland blivit bättre, men är biltillverkning i Kina nått vi ska stödja med våra svenska skattepengar?
 
G
F fribygg skrev:
Visst har produkterna i bland blivit bättre, men är biltillverkning i Kina nått vi ska stödja med våra svenska skattepengar?
Absolutely NOT!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.