E Elajomannen skrev:
Jag vill replikera: Jag anser att även en elbil kan vara en jävla skitbil. Där hör den nya Volvon hemma. INGEN ABSOLUT INGEN behöver den bilen snacka om resursslöseri.
Hoppas den bilen blir början på slutet för kinesiska Volvo.
Visst kan alla sorters bilar vara skitbilar, varför skulle vi fortsätta subventionera inköp av skitbilar med våra svenska skattepengar?
 
wildeside
jonas.o jonas.o skrev:
Mycket viktig synpunkt! Vad är en realistisk lösning på detta då?
Inte riktigt min sak att fundera ut eller lösa.
Men en ide kan vara ett förbud mot att exportera skrotbilar sopor m.m.
Då får vi ta hand om det själva på ett miljöriktigt sätt.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det här argumentet med att det är mer miljövänligt att inte köpa en ny bil är ett tankefel. Bilar slits ut och ersätts med nya, så enkelt är det med det.

Säg att man skulle pausa nybilsförsäljning i 5år, det enda som skulle hända är att man skulle dämma upp ett akut behov av att ersätta volymen av 5års nybilsförsäljning när väl försäljningen skulle tillåtas igen.

Ett annat komplext ”problem” som vissa har svårt att greppa är någon behöver köpa en ny bil för att den ska kunna bli begagnad. Mig veterligen nytillverkas det inte begagnade bilar.
davveno1 davveno1 skrev:
Finns säkert undantag men majoriteten som fått del av denna bonus är höginkomsttagare. Dom klara sig ändå.

Bättre att rikta om det mot elcykel kanske.
Slita och köpa nytt är ju en stor anledning till våra katastrofala miljöproblem. Bättre med dyrare som håller bättre och går att laga.

Se alla gamla Mercedes som finns i Albanien, Mellanöstern och så vidare. Det går att reparera kvalitet.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Inte riktigt min sak att fundera ut eller lösa.
Men en ide kan vara ett förbud mot att exportera skrotbilar sopor m.m.
Då får vi ta hand om det själva på ett miljöriktigt sätt.
Jag håller med dig. Bästa svaret hittills!
 
wildeside wildeside skrev:
Inte riktigt min sak att fundera ut eller lösa.
Men en ide kan vara ett förbud mot att exportera skrotbilar sopor m.m.
Då får vi ta hand om det själva på ett miljöriktigt sätt.
Om man nu ska tänka tanken att begränsa den fria handeln vore det värt att fundera på om man inte skulle begränsa importen av varor som snart blir sopor och måste tas om hand.
 
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
wildeside
F fribygg skrev:
Om man nu ska tänka tanken att begränsa den fria handeln vore det värt att fundera på om man inte skulle begränsa importen av varor som snart blir sopor och måste tas om hand.
Den fria handeln är ett minne blott om man tittar på import/export lagar och regler.
Kanske är en ide att reglera tillverkningen så att det inte får tillverkas varor som är sopor.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
men även bortsett från dragvikten så är det inte enkelt. En id5 är kanske det närmaste man kommer idag och det är inte billigt.
MG Marvel R? Dock klen dragvikt förstås.
 
wildeside wildeside skrev:
Den fria handeln är ett minne blott om man tittar på import/export lagar och regler.
Kanske är en ide att reglera tillverkningen så att det inte får tillverkas varor som är sopor.
Precis. Kanske kan tillverkaren tvingas att vid önskemål återvinna sina produkter på ett miljövänligt vis.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst har produkterna i bland blivit bättre, men är biltillverkning i Kina nått vi ska stödja med våra svenska skattepengar?
Så långt det går bör vi ju försöka undvika allt det står prc på.

Undrar hur många som egentligen vet hur lätt det är för det landet att exportera massor av skitprodukter hit, men ska man exportera till det landet och sälja så är det så extremt noga att de begär ut allt om produkten från början till slut.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
MG Marvel R? Dock klen dragvikt förstås.
Det är ju en sådan där bil utan bagageutrymme. Funkar dåligt för oss med hundar som inte får plats i en handväska......
 
Angående export av avfall så importerar Sverige även en hel del då vi faktiskt är ledande i Europa på att återvinna avfall - och får dessutom bra betalt för det.
(Frun jobbar med just myndighetsrapportering i frågan)

Gällande bonus/malus systemet var det väl vad jag kan minnas tänkt att vara självfinansierande totalt sett - dels genom att köpare av fossilbilar betalar högre skatt första tre åren, men även pga det högre inköpspriset på elbilar som genererar intäkter från moms och skatt på priset.

Oavsett vad så tycker jag personligen att det är mer irriterande med återbäringen/högkostnadsskyddet på fjolårets elförbrukning som inte är till hjälp för de som *verkligen* behöver det.

En låginkomsttagare överväger inte ett köp av elbil idag oavsett bidrag på 50/70' eller inte - deras problem är snarare om dom har råd att värma upp huset eller inte just nu, då är det en klen tröst att veta att det eventuellt kan komma återbäring om ett år.

När det dessutom talas om att betala ut miljarder i kompensation för utgifter som större företag kanske inte ens haft känner jag att det kokar lite i huvudet...
(Det är ju inte enbart företagen i artikeln jag länkar till som bundit elpriset liksom)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...lstod-trots-att-de-haft-laga-kostnader-for-el
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
T TobbeP skrev:
När det dessutom talas om att betala ut miljarder i kompensation för utgifter som större företag kanske inte ens haft känner jag att det kokar lite i huvudet...
Elprisstödet är för kostnader man kommer att få, inte kostnader man haft. Det blir färre och färre som sitter kvar med fördelaktiga fastprisavtal.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
E
sunnis sunnis skrev:
Det här argumentet med att det är mer miljövänligt att inte köpa en ny bil är ett tankefel. Bilar slits ut och ersätts med nya, så enkelt är det med det.

Säg att man skulle pausa nybilsförsäljning i 5år, det enda som skulle hända är att man skulle dämma upp ett akut behov av att ersätta volymen av 5års nybilsförsäljning när väl försäljningen skulle tillåtas igen.

Ett annat komplext ”problem” som vissa har svårt att greppa är någon behöver köpa en ny bil för att den ska kunna bli begagnad. Mig veterligen nytillverkas det inte begagnade bilar.
Ett tillägg är att begmarknaden består av de bilar nybilsköpare väljer. Köps det bara nya stora ICE-bilar med törstig motor för att miljöintresserade låter bli att köpa nya bilar, ja då består ju begmarknaden till slut också av store ICE-bilar med törstiga motorer.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Elprisstödet är för kostnader man kommer att få, inte kostnader man haft. Det blir färre och färre som sitter kvar med fördelaktiga fastprisavtal.
Det gäller ju inte elintensiva industrier på samma sätt som hushåll - när ssab kliver in på närmaste elleverantörs kontor med en prognos för att behöva 3/5/800 gigawattimmar/år blir det ett helt annat förhandlingsläge än när grannbonden kommer som med sin förväntade årsförbrukning på 130000 kWh, eller den ensamstående föräldern i småhus och 20000 kWh hör av sig - om jag hugger till med ett fiktivt exempel.
 
T TobbeP skrev:
Det gäller ju inte elintensiva industrier på samma sätt som hushåll - när ssab kliver in på närmaste elleverantörs kontor med en prognos för att behöva 3/5/800 gigawattimmar/år blir det ett helt annat förhandlingsläge än när grannbonden kommer som med sin förväntade årsförbrukning på 130000 kWh, eller den ensamstående föräldern i småhus och 20000 kWh hör av sig - om jag hugger till med ett fiktivt exempel.
SSAB, Holmen och Kubal är nog intresserade att finansiera och låta bygga sina egna produktionsanläggningar för el när vi har anpassat lagstiftningen så att SMR kan byggas där kraften behövs, det ger ju oss vanliga konsumenter tillgång till åtminstånde delar av den kraft de köper via det vanliga transmissionsnätet i dag.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.