David Wallin David Wallin skrev:
Problemet menar jag är mer att så länge tillgången på el är svajig så kommer inte de elektrifierade stålverken att öppna. Och ett oljedrivet stålverk är definitivt smutsigare än ett eldrivet.

Någonstans hamnar vi vid en gräns där det finns tillräckligt många elbilar för att driva upp elpriserna även på natten så länge vi saknar baskraft.
Det finns en lada i boden som vi kan stänga av redan nu som inte tillför oss något alls. Den drar lika mycket ström som hela Thailand.
Att elbilarna skulle vara problem i vårt land är så långsökt att man häpnar för att folk inte har nån koll på vad för onödigt trams vi har som drar elen =)
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Så nu fick du avsluta med att vara otrevlig också.
Hoppas du är riktigt nöjd med dig själv nu.
Otrevlig för att du skriver något som är påhittat och att jag påpekar direkta felaktigheten i vad du skriver, tom skrev vad som var fel i ditt påstående.
Otrevligheten ligger i att du vill att Jag skall ta kontakt med artikelförfattaren och påpeka att Du misstolkar texten.
Aja, du får gärna avsluta med att slänga ut en (o)trevlig kommentar om varför jag är otrevlig, igen.
 
N
V valleb skrev:
Otrevlig för att du skriver något som är påhittat och att jag påpekar direkta felaktigheten i vad du skriver, tom skrev vad som var fel i ditt påstående.
Otrevligheten ligger i att du vill att Jag skall ta kontakt med artikelförfattaren och påpeka att Du misstolkar texten.
Aja, du får gärna avsluta med att slänga ut en (o)trevlig kommentar om varför jag är otrevlig, igen.
Om man skriver att någon har "lässvårigheter eller bristande vilja att verkligen ta åt sig av innehållet o s.v." tycker i alla fall jag det är ett otrevligt tilltal men jag kanske bara är ovan vid en sådan tilltalston.
Om du har något som bevisar motsatsen i det Chalmers skriver kan du ju presentera det.

För min del är denna diskussion avslutad.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Japp dom brunröda har ju skapat en 10% inflation och då kan man inte hålla på och sänka priser, skatter och dela ut bidrag gör man det spär man på inflationen bara.

Men det visste man ju innan valet också men vad ska man göra alla j****la partier står ju bara och ljuger.

Dom rödbruna vet också varför vallöften inte kan införas men det kan dom ju inte erkänna utan dom skriver Jimmie priser när det fortfarande är Sossepriser på soppan.
Vilket land i Europa har inte en inflation på över 10 % nu? Jag röstade inte på avgående regering men det är direkt fel att påstå att det är sittande regeringens skuld.
 
  • Gilla
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Sanningen är nog den helt enkelt att många vill inte byta drivmedel. De gillar sin fossilbil så mycket att allt annat är otänkbart....
Totalt döva för alla rationella argument.

Jag har ett speciellt namn för sådana.

FOSILKRAMARE.
Jag ville ha en diesel, 3 år gammal max. Det blev dyrare månadskostnad än vad jag har på min id3. Tog leasing för att prova på första 3 åren. Sen får det bli köp. Kalkylen gick helt enkelt inte ihop på en diesel och för den delen inte bensin heller.

Jag har 2 bilar, men dieseln går inte så mycket, typ 6 mil i veckan.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
"lässvårigheter eller bristande vilja att verkligen ta åt sig av innehållet o s.v."
Om du har något som bevisar motsatsen i det Chalmers skriver kan du ju presentera det.
Och där kom det igen...
 
G
N Nalleman64 skrev:
Helt orimligt att svenska skattebetalare skall subventionera bilar som säljs vidare till framförallt Norge.

[länk]
Spelar väl ingen roll, det är ju samma klimat?
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är det verkligen inte priset som är problemet? Jag hade iaf köpt elbil omgående om inte lämpliga bilar kostade från 800kkr och uppåt. Sist jag köpte nästan-ny bil hostade jag upp 400kkr och fick en premiumbil som fortfarande är fantastisk att åka i, fyller alla behov OCH har kostat mig 3500kr i månaden inklusive värdeminskning senast jag räknade noga. En elbil som fyller samma funktion är enormt dyr och skulle den privatleasas istället för att köpas så är det ju 10-15kkr per månad i jämförbara pengar. Så även om jag verkligen VILL åka elbil och komma ur dieselträsket så är det ekonomiskt helt orimligt.Alternativt så får jag börja åka Renault Zoe istället för Allroad....

Räckvidd har inte varit ett problem på länge, för mig. Ladda gör jag hemma, inget problem alls. Ingenting stoppar mig förutom priset på bilarna som fyller den funktion jag behöver.
Vad är det för krav du har som gör att du behöver gå upp till 800k för att hitta en motsvarande elbil?
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Var inte alla tidiga ID3 måndagsex…
Programvaran på de tidiga id3 håller på och bytas ut. De äldsta får det nya 12 v batteriet och sen uppdateras de kontinuerligt.
Jag har en 2022 så min är uppdaterad. Kommer nästan 40 mil vid fesljummet väder. Räckvidd är inget som är ett bekymmer.
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
N
G OMathson skrev:
Spelar väl ingen roll, det är ju samma klimat?
Så svenska skattebetalare skall subventionera norrmäns bilköp? Hoppas du är ironisk.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
G
N Nalleman64 skrev:
Så svenska skattebetalare skall subventionera norrmäns bilköp? Hoppas du är ironisk.
Jo, men inte bara. Klimatet är faktiskt runt hela tellus så varför inte? Klimatåtgärder som vi eller alla andr gör påverkar ju alla.
Vi i Sverige subventionera solceller som kunde producerat fler kWh per år mer söderut som då minskat ökningen av mer CO2 i atmosfären.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
M maria01 skrev:
för många stop med laddning menar dom missar en dag på det till sommarstugan och då har tagit up husvagns ägaren dom finns det mängder av här

22 timmar är nonstop från Bordeaux
190mil utan att stanna eller tanka!
Vilken vanlig bil klarat det?
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
N
G OMathson skrev:
Jo, men inte bara. Klimatet är faktiskt runt hela tellus så varför inte? Klimatåtgärder som vi eller alla andr gör påverkar ju alla.
Vi i Sverige subventionera solceller som kunde producerat fler kWh per år mer söderut som då minskat ökningen av mer CO2 i atmosfären.
Aldrig att jag ställer upp på att subventionera invånarna i ett av världens rikaste länder samtidigt som det saknas resurser på mängder av områden i vårt eget land.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För mig är priset det största hindret. Dyraste bilen jag har köpt kostade 100 000:-. De flesta har kostat 20-50 000:-. Jag är inte intresserad av att lägga +10 000:- i månaden på ett fordon jag fraktar arslet i från A till B.
Jag slog en snabb räkning på sparbankens kalkylator.
Och tog en id3 bara för att. Man kan slå de priset på andra bilar.
Men utgångspris för en pro perfomance med 58kWh batteriet så är utgångspriset 479900kr .
På 8 år hos sparbanken var månadskostnaden med ränta på 6,19% (hujjeda) 4947 kr månaden. Lägg till försäkring på 270 kr månaden för 2000 mil om året. Sen dryga 2-300 kr i bränsle.

Om du bara fraktar arslet från a-b måste du inte ha hiskeliga äckligt dyra tesla =) Har du mer behov än att frakta det där arslet från a-b så har vi en annan situation.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om du bara fraktar arslet från a-b måste du inte ha hiskeliga äckligt dyra tesla =) Har du mer behov än att frakta det där arslet från a-b så har vi en annan situation.
Ja, jag har ofta behov att att frakta prylar och dra släp också... Så en liten småbil går bort oavsett.

Sen vill jag inte ha en ny bil ändå eftersom jag är notoriskt värdelös på att vara rädd om saker.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.