M Markarbetaren skrev:
Jag har inga problem med att man tar bort bonusen, hela bonusmalus var helt fel anser jag. Men att ha kvar malus innebär ju att klyftorna fortsätter att öka. Vi fattiga som inte vänder papper på ett kontor som får bekosta bilen själva så innebär det ju att den redan oåtkomliga elbilen nu är helt utesluten. Och näst sämsta alternativet, en ny fossil bil med scr rening blir fortsatt en utopi med +12,000kr i skatt varje år.

Det mest tragiska är att man röstade på dessa jönsarna!
Det finns begagnade bilar också.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Helt orimligt att svenska skattebetalare skall subventionera bilar som säljs vidare till framförallt Norge.

[länk]
Det är vad dom förutspådde för 2 år sedan, har du något som visar att det är så idag?
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
N
V valleb skrev:
Det är vad dom förutspådde för 2 år sedan, har du något som visar att det är så idag?
V valleb skrev:
Det är vad dom förutspådde för 2 år sedan, har du något som visar att det är så idag?
Nej det har jag inte. Norge har skurit ner på sina subventioner så man kan väl anta att mönstret är ungefär detsamma.

Sedan tycker jag det är principiellt fel att subventionera på ett sätt som med största sannolikhet inte kommer de med de lägsta inkomsterna till del.
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Snacka om lurendrejeri på högsta nivå!
Plockar man bort moroten så ska man väl för f-n ta bort piskan också! Detta är nog något av det sjukaste jag sett! Kan inte ens påminna mig om att sossarna betett sig så korkat!
[länk]

”Malusen behålls oförändrad och bidrar fortsatt till styrning mot elbilar”, skriver Niki Westerberg, pressekreterare på näringsdepartementet i en kommentar till nyhetsbyrån TT."
M Markarbetaren skrev:
Snacka om lurendrejeri på högsta nivå!
Plockar man bort moroten så ska man väl för f-n ta bort piskan också! Detta är nog något av det sjukaste jag sett! Kan inte ens påminna mig om att sossarna betett sig så korkat!
[länk]

”Malusen behålls oförändrad och bidrar fortsatt till styrning mot elbilar”, skriver Niki Westerberg, pressekreterare på näringsdepartementet i en kommentar till nyhetsbyrån TT."
Alla får betala när Sverige är sjukt. Hur mycket drar en elbil in i skattepengar på bensin / diesel?
360 kr i grundskatt per år för en elbil. Vad tror du jag betalar i skatt för min bensinbil?
Alla får bidra när Sverige håller på att sjunka!
 
  • Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
Du kanske har rätt men vad är poängen med att säga att det är si eller så när det inte finns något alls som styrker att det är på ena eller andra sättet.
Har inget emot att man har olika åsikter om subventionerna (bra eller dåligt), tycker bara det är tråkigt när man skriver något som att det vore fakta.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
V valleb skrev:
Du kanske har rätt men vad är poängen med att säga att det är si eller så när det inte finns något alls som styrker att det är på ena eller andra sättet.
Har inget emot att man har olika åsikter om subventionerna (bra eller dåligt), tycker bara det är tråkigt när man skriver något som att det vore fakta.
Så är det...Life is a bitch then you die..
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
K
Skåne2020 Skåne2020 skrev:
Alla får betala när Sverige är sjukt. Hur mycket drar en elbil in i skattepengar på bensin / diesel?
Ja, elbilar borde beskattas efter sin vikt precis som vanliga bilar förr. En Tesla Model X väger mer än 3 ton. Borde beskattas som lätt lastbil.
 
  • Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
N
V valleb skrev:
Du kanske har rätt men vad är poängen med att säga att det är si eller så när det inte finns något alls som styrker att det är på ena eller andra sättet.
Har inget emot att man har olika åsikter om subventionerna (bra eller dåligt), tycker bara det är tråkigt när man skriver något som att det vore fakta.
Om du är missnöjd med det som konstateras i rapporten får du väl ta kontakt med rapportförfattarna på Chalmers.
 
  • Gilla
Skåne2020
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja jag anser INTE att priset är det största problemet att köpa elbil är. Oavsett bidrag eller ej.

Jag anser att största hindret är att många som bor i lägenheter har ett helt hopplöst läge med laddning. Om det inte är hyresvärdar som inte tar sitt ansvar eller också är det tröga " gubbar " i bostadsrättsföreningar som är bromsklossar. DET ÄR DET VERKLIGA PROBLEMET. Känner många i lägenhet som inget hellre vill än att byta in det äckliga fossilmonstretmot något smartare men tyvärr så bestämmer någon annan om de ska få laddning eller ej. JÄVLIGT TRAGISKT.
Är det verkligen inte priset som är problemet? Jag hade iaf köpt elbil omgående om inte lämpliga bilar kostade från 800kkr och uppåt. Sist jag köpte nästan-ny bil hostade jag upp 400kkr och fick en premiumbil som fortfarande är fantastisk att åka i, fyller alla behov OCH har kostat mig 3500kr i månaden inklusive värdeminskning senast jag räknade noga. En elbil som fyller samma funktion är enormt dyr och skulle den privatleasas istället för att köpas så är det ju 10-15kkr per månad i jämförbara pengar. Så även om jag verkligen VILL åka elbil och komma ur dieselträsket så är det ekonomiskt helt orimligt.Alternativt så får jag börja åka Renault Zoe istället för Allroad....

Räckvidd har inte varit ett problem på länge, för mig. Ladda gör jag hemma, inget problem alls. Ingenting stoppar mig förutom priset på bilarna som fyller den funktion jag behöver.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har haft diesel golf som jag kört i drygt 28000mil utan annat en service och bromsar fram och nog tror jag att en ID3 skulle fixa samma sträcka utan några större problem, lägre bränslekostnad och servicekostnad kan man ju hoppas på men kapital, försäkrings och däckskostnader kan bli väsentligt högre.
Dock känns en halvmille rätt mycket för en bil då jag hitills alltid valt att cascha mina fordon, en T-roc bensinare kan man ju få för en kvarts och nya billiga dugliga småbilar verkar det vara riktigt ont om nu.
Man ska såklart jämföra nya bilar med nya bilar. Min i40 betala jag på ett par månader av mer ilska. Den drog 0,6, 1500 i skatt och 220 kr i månaden för försäkring.

Köper du en ny t-roc så är den från 274900 kr idag. Så visst kostar en id3 205 tusen med. Jag har noll koll på Driftkostnader på en vw =)
 
N Nalleman64 skrev:
Om du är missnöjd med det som konstateras i rapporten får du väl ta kontakt med rapportförfattarna på Chalmers.
Missnöjd är jag inte, det är en beräkning.
Inte ens dom skriver att det ÄR konstaterat att det är så (en beräkning). Varför Du väljer att skriva att det är på det sättet kan man ju undra!
Lässvårigheter eller bristande vilja att verkligen ta åt sig av innehållet som det är skrivet...
 
E Elajomannen skrev:
Ja jag anser INTE att priset är det största problemet att köpa elbil är. Oavsett bidrag eller ej.
För mig är priset det största hindret. Dyraste bilen jag har köpt kostade 100 000:-. De flesta har kostat 20-50 000:-. Jag är inte intresserad av att lägga +10 000:- i månaden på ett fordon jag fraktar arslet i från A till B.
 
  • Gilla
  • Älska
Kasken och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
men hur hjälper det en fattig att köpa bilen om 20 år om bilen kostar 20 tusen men då behövs batteriet byttar för 200 tusen blir bilen fortfarande för dyr

Så länge du inte presenterar dina påstående med källhänvisning så kan jag inte ta dig på allvar.

Precis lika mycket hjälper det en fattig att köpa en bil för 20 tusen om bensinmotorn havererar eller annat?
 
  • Gilla
  • Haha
Anders D och 4 till
  • Laddar…
N
V valleb skrev:
Missnöjd är jag inte, det är en beräkning.
Inte ens dom skriver att det ÄR konstaterat att det är så (en beräkning). Varför Du väljer att skriva att det är på det sättet kan man ju undra!
Lässvårigheter eller bristande vilja att verkligen ta åt sig av innehållet som det är skrivet...
Så nu fick du avsluta med att vara otrevlig också.
Hoppas du är riktigt nöjd med dig själv nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.