32 709 läst · 444 svar
33k läst
444 svar
Största scamen någonsin?
det finns ingen elbrist. Bristen är i distribution nätet på vissa ställen.David Wallin skrev:Problemet menar jag är mer att så länge tillgången på el är svajig så kommer inte de elektrifierade stålverken att öppna. Och ett oljedrivet stålverk är definitivt smutsigare än ett eldrivet.
Någonstans hamnar vi vid en gräns där det finns tillräckligt många elbilar för att driva upp elpriserna även på natten så länge vi saknar baskraft.
elbilen är också en del av lösningen av omställningen. Tänk dig miljoner batteri pack (bilarna) ansluten till elnätet. När det blåser mycket men vi förbrukar lite kan överskottet sparas i fordons flottan. Lika under peak timmarna så kan man ta energi ut dom om produktionen är för låg.
Nu förstår jag så klart att du försökte dig på sarkasm, men det är faktiskt precis så klimatet fungerar. Vad vi gör här påverkar klimatet i Indien så om vi släpper ut mindre CO2 så blir det faktiskt bättre klimat (även) i Indien.Skåne2020 skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Samt att det blir inte bättre om vi köper solceller och elbilar (som vi kör småstäckor med där man kunde gått eller cyklat) från tex Kina, det blir mycket sämre fast kanske något långsammare.R RoAd skrev:
Sikta på att kolla upp var cellerna kommer ifrån. Och köp från Tyskland om du skulle få för dig =) det kommer jag göra. Kör en tysk bil med. Barnvagnarna är svenska. Försöker i den mån de går att köpa allt producerat i europa iallafall. Men det går tyvärr ej på allt.G OMathson skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
När tillräckligt många har skaffat sladdberoende automobil så kommer km-skatten, garanterat!Skåne2020 skrev:
Man hävdar från politiskt håll att det blir ett nollsummespel mot hälsoeffekterna som elbilen för med sig, jag vill nog inte riktigt tro att bilisternas erlagda kostnader går tillbaka till bilismen och dess samhällsbelastning. Det blir nog en och annan krona över från skatteintäkterna som går till "annat".
men även bortsett från dragvikten så är det inte enkelt. En id5 är kanske det närmaste man kommer idag och det är inte billigt.S Styrman_jansson skrev:
Nu är ju inte alltid miljöpolitiken miljövänligt. Men tänker man på miljön är det bättre att köpa en begagnad bil (oavsett motortyp) än att köpa en fabriksny. En bil är inte särskilt miljövänlig att producera.M Markarbetaren skrev:
Om alla bara köper begagnade bilar, hur ska då fordonsflottan förnyas??L lbgu skrev:
För att det ska finnas begagnade bilar måste det säljas nya och då är det väl bra att dom nya är så lite skadliga som möjligt eller??
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Inte DU nej! Men den stora allmänheten ser nog inträdesbiljetten som åt helv-te för dyr!E Elajomannen skrev:
En Golf 1,0TSI kostar 267.900kr. En ID 3 kostar 479,900. Det är en tusenlapp mer i månaden i ränta på billånet bara. 2500kr/mån ytterligare i merkostnad för värdeminskning. Jag skulle nog säga att det är en dyr ekvation med elbil!
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nu vet jag att du har en gammal bil och är anti mot allt nytt av nån anledning. Men en nyare bil är mer miljövänlig än en äldre, PUNKT!L lbgu skrev:
Min gamla 740 med automat drog 1,5L bensin per mil. Min V40 automat drar 0,45L diesel per mil där avgaserna passerar genom partikelfilter och grejor och har liknande prestanda och vikt som 740'in.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 388 inlägg
Du får nog vidga ditt anekdotiska underlag lite.M maria01 skrev:Prata med en säljare för några månader sen han kör dagligen otroligt mycket och byter bil varje år han menar han skulle tänka sig köra elbil men det går inte skulle få nåt sålt för halva dagen skulle gå till att ladda och om han hittar en laddare så är priset högt han menar kungen bland sälj bilarna mercdes e klass och BMW 5 serien diesel
Mig veterligen är Tesla modell S/3 LR bland de mest populära bilarna för resande säljare i södra Sverige. Den låga driftkostnaden gör att de kan ta ut skattefri ersättning som är högre än faktisk kostnad och få kör ändå mer än 30 mil om dagen – de är ju trots allt ute för att träffa kunder och lägger därför ut rutter som gör att inte all tid slösas bort i bilen. Laddar gör de därmed också lätt över natt.