Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Intressant, men hur kommer det sig att du inte har någon IVT490 att testa med och ändå lägger denna imponerande mängd arbete på projektet?
För övrigt kan jag mycket väl tänka mig att testköra. Min egen lösning är väldigt basic än så länge, tvingar bara semesterläge och ingen VV-produktion dom X dyraste timmarna.
Vi kom hem till en vattenläcka efter semestern i somras och bor i temporärt boende för närvarande... Så tid har funnits under hösten eftersom alla andra husprojekt har stått på paus :thinking:

Enligt plan blir det återflytt inom kort till huset (med en IVT490) så då kan jag börja testköra på egen hand också.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
freol35241 freol35241 skrev:
Vi kom hem till en vattenläcka efter semestern i somras och bor i temporärt boende för närvarande... Så tid har funnits under hösten eftersom alla andra husprojekt har stått på paus :thinking:

Enligt plan blir det återflytt inom kort till huset (med en IVT490) så då kan jag börja testköra på egen hand också.
Ajdå, jag förstår. Har du golvvärme och/eller radiatorer?

Kollade på koden och jag gillar upplägget. Du får gärna återkoppla när du kommit igång med GT3:2 och riktigt testande. Om Esther dessutom blir självlärande som du tänkt dig får våra gamla VP verkligen nytt liv!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har nu sprungit på problem. Efter ett kortare elavbrott så hamnade mitt relä i otakt och jag missade att värma vatten under natten. Jag aktiverade då temporärt elpatronen och körde den sen manuellt. Efter detta så vägrade den sluta köra elpatronen trots att jag stängde av denna. Jag nollställde då alla inställningar och började om från början. Problemet är bara att kompressorn nu kör även om jag ställer in 65 grader via reläet på GT3:3.

Någon som har några ideer om vad jag skall justera för att det skall fungera igen? Jag justerade ju ingenting i detta området förra gången. Jag har gått igenom alla servicemenyer, men jag hittar ingenting.

EXT_IN fungerar förresten fortfarande.

Jag har normaldrift och inte ekonomi. Kan det bero på detta? Jag kommer inte ihåg vad jag hade här (tror det var Normal dock).

Något annat?

För övrigt så är det förvånansvärt ofta som vanliga oackade http-request misslyckas. Detta var tredje gången sedan månadsskiftet augusti/september. Jag kollar numera tillståndet automatiskt efteråt då det fallerat så ofta. Men vad hjälper det när kompressorn kör som den vill...
Jag vill bara göra ett förtydligande, det är naturligtvis GT3:2 som jag har ett relä som ger 65 grader på.

Hur som helst så fungerar detta fortfarande inte, så alla idéer rörande vad som jag måste justera i inställningarna (efter min återställning av värmepumpen) tas välkommet emot...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vill bara göra ett förtydligande, det är naturligtvis GT3:2 som jag har ett relä som ger 65 grader på.

Hur som helst så fungerar detta fortfarande inte, så alla idéer rörande vad som jag måste justera i inställningarna (efter min återställning av värmepumpen) tas välkommet emot...
Vad säger VP om dom olika temperaturerna? Visar dom det du väntar dig eller är dom knasiga?
 
  • Gilla
djsringup
  • Laddar…
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Vad säger VP om dom olika temperaturerna? Visar dom det du väntar dig eller är dom knasiga?
Allt ser rätt ut. EXT_IN ger en värmnesänkning precis som den skall. Men när GT3:2 blir 65 grader så kör kompressorn i alla fall, den verkar inte bry sig om att denna "redan är varm".

Edit: efter att jag hade kört elpatronen forcerad så gick faktiskt kompressorn även när temperaturen var över 60 grader i manteln (vilket enbart kan ske när man kört med elpatron). Jag fick först stänga av pannan en gång för att bli av med elpatronen som fortsatte köra, sedan en gång till för att kompressorn inte skulle fortsätt att köra. Nu driver den upp temperaturerna precis som om GT3:2 inte skulle vara 65 grader, detta trots att IVTn ger 65 grader när jag aktiverat reläet.

Så här har kompressorn kört idag trots 65 grader på GT3:2, eller 65,5 grader om man skall vara noggrann:
Det är en mörk stapeldiagram med tidsmarkeringar, utan given titel eller identifierbara datakällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Ajdå, jag förstår. Har du golvvärme och/eller radiatorer?

Kollade på koden och jag gillar upplägget. Du får gärna återkoppla när du kommit igång med GT3:2 och riktigt testande. Om Esther dessutom blir självlärande som du tänkt dig får våra gamla VP verkligen nytt liv!
Har bara radiatorer.

Visst, jag kan återkoppla när jag kommit vidare. GT3:2 är generellt lite lurigare kan jag tycka då det är mer mänskliga preferenser inblandade (tid på dygnet det brukar behövas varmvatten, möjliga förändringar i beteende etc), samtidigt som den egentligen är mindre intressant (för mig iaf, om jag förstått @pacman42 rätt så använder han nästan uteslutande sin vp till varmvatten och då blir det ju helt klart annat fokus) då jag förväntar mig större energibesparingapotential i styrande av värmevattnet. Så mitt fokus i närtid kommer vara att testköra styrningen av utgivaren/framledningstempen.
 
freol35241 freol35241 skrev:
Har bara radiatorer.

Visst, jag kan återkoppla när jag kommit vidare. GT3:2 är generellt lite lurigare kan jag tycka då det är mer mänskliga preferenser inblandade (tid på dygnet det brukar behövas varmvatten, möjliga förändringar i beteende etc), samtidigt som den egentligen är mindre intressant (för mig iaf, om jag förstått @pacman42 rätt så använder han nästan uteslutande sin vp till varmvatten och då blir det ju helt klart annat fokus) då jag förväntar mig större energibesparingapotential i styrande av värmevattnet. Så mitt fokus i närtid kommer vara att testköra styrningen av utgivaren/framledningstempen.
Ja, jag har varmvatten och ett par rum på den. Köpte nämligen en LLVP som komplement.
 
Jag har inga radiatorer, bara golvvärme så jag får förhålla mig till lägre framledningstemp och lite mer tröghet i systemet.
Har också kamin som jag får elda i 4h varje dag under vintermånaderna om jag vill så jag vill ha med innetemp i kalkylen trots att man inte ska ha det enligt manualen om man kör golvvärme.
 
Jag har fortfarande inte fått tillbaka möjligheten att styra kompressorn med GT3:2. Jag tycker att jag snart har provat alla inställningar.

Är det verkligen ingen som har några idéer?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har fortfarande inte fått tillbaka möjligheten att styra kompressorn med GT3:2. Jag tycker att jag snart har provat alla inställningar.

Är det verkligen ingen som har några idéer?
Kan den bero på mer än bara 3:2? Har ingen aning. Du verkar ha experimenterat mer än oss andra så du har nog tyvärr bättre koll än dom flesta andra här.
 
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Kan den bero på mer än bara 3:2? Har ingen aning. Du verkar ha experimenterat mer än oss andra så du har nog tyvärr bättre koll än dom flesta andra här.
JO, men det finns några här i tråden som pratat med IVT också...
 
  • Gilla
Stark-Johan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
JO, men det finns några här i tråden som pratat med IVT också...
Har egentligen inget att komma med. Antar att du har testat en "norsk" reset, dvs bryta strömmen helt och hållet och starta om? Bortsett från det had3 jag nog kikat igenom övrig output från vp:n för att se om det är något annat värde som beter sig märkligt.
 
freol35241 freol35241 skrev:
Har egentligen inget att komma med. Antar att du har testat en "norsk" reset, dvs bryta strömmen helt och hållet och starta om? Bortsett från det had3 jag nog kikat igenom övrig output från vp:n för att se om det är något annat värde som beter sig märkligt.
Jo, power cycle har jag gjort rätt många av nu. Alla värden ser vettiga ut. Skall kanske kolla på de jag normalt inte loggar också iofs...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, power cycle har jag gjort rätt många av nu. Alla värden ser vettiga ut. Skall kanske kolla på de jag normalt inte loggar också iofs...
Har du någon rå output från serieporten på vp:n att posta?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Är det verkligen ingen som har några idéer?
Vilken givare är GT3:2?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.