M MrDizzy skrev:
Nice!!!
Gratulerar!!
Hur är det med avlopp /avloppsbrunn och anslutningsavgift till kommunalt om sådant finns?
Är det medräknat i någon av posterna?
Det är kommunalt VA och den anslutningsavgiften ingick i tomtpriset.
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Sjukt imponerande att lyckas hålla budgeten på 1,5Msek för det där huset i rådande tider. Jag förstår att det gått mycket tid i planering och inköpt, men det är ändå nästan för bra för att vara sant!!

Du får gärna bjuda på lite ”översiktsbilder” sen när du är redo för det.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Drar du el och vvs själv? Bara materialet på dessa poster borde vara högre med alla rör, sladdar, vägguttag, centraler mm? :thinking: Imponerande om du fått till det enligt din avräkning :love:
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Sjukt imponerande att lyckas hålla budgeten på 1,5Msek för det där huset i rådande tider. Jag förstår att det gått mycket tid i planering och inköpt, men det är ändå nästan för bra för att vara sant!!

Du får gärna bjuda på lite ”översiktsbilder” sen när du är redo för det.
Glöm inte att mycket material köptes innan prisökningarna, sen är det är en hel del begagnat material, eller nytt som är köpt på blocket. Dessutom material som jag lyckats samla på mig gratis, tex stålbalken i nock och wc.

Det kommer absolut mer bilder, det återstår ju minst två bygghelger till att rapportera.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Drar du el och vvs själv? Bara materialet på dessa poster borde vara högre med alla rör, sladdar, vägguttag, centraler mm? :thinking: Imponerande om du fått till det enligt din avräkning :love:
All VVS är utfört av mig själv, endast kvalitetsmaterial från LK, Uponor, Vatette, Nibe och FMMAttsson. Köpt på Rinkaby, blocket och Ahlsell beroende på bästa pris. Dock är det en mycket begränsad VVS installation, både när det gäller antal tappställen och längden på ledningarna.

Elmaterial är PM-Flex, Garo, Hager, och Biltema (eldosor och vägguttag). Mestadels inköpt på elbutik.se och Ahlsell. Installationsjobbet får man enligt lag inte utföra själv. Jag har testprotokoll på anläggningen från auktoriserad elfirma.
 
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 12 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Installationsjobbet får man enligt lag inte utföra själv. Jag har testprotokoll på anläggningen från auktoriserad elfirma.
Diplomatiskt uttryckt.
 
  • Gilla
Joachim Ljungquist och 8 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
All VVS är utfört av mig själv, endast kvalitetsmaterial från LK, Uponor, Vatette, Nibe och FMMAttsson. Köpt på Rinkaby, blocket och Ahlsell beroende på bästa pris. Dock är det en mycket begränsad VVS installation, både när det gäller antal tappställen och längden på ledningarna.

Elmaterial är PM-Flex, Garo, Hager, och Biltema (eldosor och vägguttag). Mestadels inköpt på elbutik.se och Ahlsell. Installationsjobbet får man enligt lag inte utföra själv. Jag har testprotokoll på anläggningen från auktoriserad elfirma.
Fan jag känner mig lurad bara elskåpet, apparatdosor och rör till mitt garage gick på 15k säger min elektriker :cry:
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Fan jag känner mig lurad bara elskåpet, apparatdosor och rör till mitt garage gick på 15k säger min elektriker :cry:
Det låter inte orimligt, din elare behöver nödvändigtvis inte lura dig. Men h*n kanske har en hyfsad marginal på den materialförsäljningen.

Jag köpte ett nytt Garo fasadmätarskåp på blocket för 1000kr.
Apparatdosor, ca 100st, köpte jag på Biltema för 9 kr/st. Riktigt ok dosor med justerbar ring och låsklips för slangen.
Slangen är som sagt PM-Flex och 3x100m 16mm kostade ca 1300kr, sen behövdes en liten snutt 20 och 25mm oxå.

Ett bra exempel på hur material kan kosta 15 eller 3-4000 beroende på hur mycket man orkar bry sig.
 
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Ett bra exempel på hur material kan kosta 15 eller 3-4000 beroende på hur mycket man orkar bry sig.
Det finns tyvärr en åsikt om att vissa kedjor inte har prylar som duger utan det är bara "skräp". Skulle tro att Biltema toppar den listan men precis som du säger så finns det en hel del som duger gott.
När vi renoverat, t.ex. badrummen, så har vi i god tid innan planerat och köpt material när det varit rea eller sålts ut av annan anledning och jämfört vad samma sak kostar på olika ställen. Ibland får man också tänka utanför boxen. Vi hittade som exempel en uppsättning badrumsmöbler på IKEA (Godmorgon brunlaserat askmönster) som var snyggt, upplevdes som bra kvalité och en bråkdel av priset på motsvarande från någon av de mer kända tillverkarna. Det vi saknade var speglar i skåpsluckorna vilken den lokala glasmästaren löste för runt 1000:-.

Sett till helheten är en blandning av material från Biltema, Byggmax, Bauhaus, Bygghemma, Derome, Ahlsell och olika butiker för kakel/klinker. Möbler, blandare, duschväggar, WC och badkar kostade en tredjedel av vad det skulle kosta om man bara köpte det på första bästa butik utan att ta sig tid att se sig runt vad samma vara kostar på andra ställen och vara ute i god tid.
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
J jtl skrev:
Det finns tyvärr en åsikt om att vissa kedjor inte har prylar som duger utan det är bara "skräp". Skulle tro att Biltema toppar den listan men precis som du säger så finns det en hel del som duger gott.
När vi renoverat, t.ex. badrummen, så har vi i god tid innan planerat och köpt material när det varit rea eller sålts ut av annan anledning och jämfört vad samma sak kostar på olika ställen. Ibland får man också tänka utanför boxen. Vi hittade som exempel en uppsättning badrumsmöbler på IKEA (Godmorgon brunlaserat askmönster) som var snyggt, upplevdes som bra kvalité och en bråkdel av priset på motsvarande från någon av de mer kända tillverkarna. Det vi saknade var speglar i skåpsluckorna vilken den lokala glasmästaren löste för runt 1000:-.

Sett till helheten är en blandning av material från Biltema, Byggmax, Bauhaus, Bygghemma, Derome, Ahlsell och olika butiker för kakel/klinker. Möbler, blandare, duschväggar, WC och badkar kostade en tredjedel av vad det skulle kosta om man bara köpte det på första bästa butik utan att ta sig tid att se sig runt vad samma vara kostar på andra ställen och vara ute i god tid.
Så är det och självklart kan inte en hantverkare lägga tid på att åka runt mellan olika varuhus eller ändå mindre leta på blocket. Så det är naturligt att man då bara får ett paketpris med (mer eller mindre) påslag. Även privatpersoner som bygger stort orkar inte alltid jämföra och pruta, det år så många val som ska göras. Även det är ju så klart "fine" man måste prioritera sin tid. Mitt exempel med det här bygget är nog bland de ovanligare eftersom jag tagit mig tid och orkat pressa priser på nästan alla poster. Det har såklart kostat i många extra nedlagda timmar, men har å andra sidan lönat sig i totalkostnad. Sen om det är värt det är en fråga som var och en måste ställa till sig själv.

Angående Biltemas eldosor så har säkert proffs synpunkter på att de inte är lika lätt/snabbjobbade som dyrare varianter. Men materialmässigt så hittar jag inget att klaga på, de basala funktionerna finns och plasten känns bra och lagom flexibel, inte spröd.
 
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Tyvärr är det svårt att hitta elektriker som vill göra installationen om man själv köper materialet billigt.En stor del av deras intäkt ligger på materialet. Det krävs nästan att man har en kompis som är elektriker. Samma sak gäller för vvs.
 
  • Gilla
iriche
  • Laddar…
Mikael_L
G Gabbe1 skrev:
Angående Biltemas eldosor så har säkert proffs synpunkter på att de inte är lika lätt/snabbjobbade som dyrare varianter. Men materialmässigt så hittar jag inget att klaga på, de basala funktionerna finns och plasten känns bra och lagom flexibel, inte spröd.
Biltemas dosa är den enda lågprisdosa som är värd att välja (det finns några fler som har samma dosa, bl.a Jula, det är väl en Étman-dosa).
Den har OK plast. Skruvbar ring, låsclips och kvadratisk botten som gör den lättare att spika fast utan att deformeras.

Bristerna är möjligheter att kombinera montage på olika vis och få stutsar åt de håll man vill, möjligheten att få fler än 3 stutsar och möjligheten till 20mm stuts.

Men de flesta vanliga montage-situationer är det inga problem med, själv har jag 90% biltema-dosor i mitt hus och resten eljo VP2 där det varit befogat pga ett krångligt montage, t.ex. stående flerfacksmontage längs en regel. Och när sista halva övervåningen vilket år som helst blir klar så kommer det bli samma étman-dosa där, på de flesta ställen (men kanske inte från biltema, jag har börjat överge BT).

Så för några år sedan var mitt val att köra på VP-2, och om kund kände för det så kunde han åka och köpa étman-dosor för att spara pengar, så blev det dessa överallt där det passar.
(Men då får kunden själv åka och köpa, själv ids jag inte)
På den tiden valde jag inte mellan något annat än dessa två, fanns inget bättre och dyrare (eller billigare) än VP-2, och inget vettigare budgetalternativ än étman.

Nu är VP-2 borta (eller på väg bort) Schneider har ersatt dessa med en svart och grön dosa (multifix, googla), som är annorlunda, men ett typ minst lika bra system.
Elko har också satsat på samma form (jag antar att det är någon fabrik i asien som spottar ur sig dessa och de som köper får välja loggor och färger.
Om jag gör en villa, typ, i framtiden, så ska jag testa att köra med ELKO's röda med "förhöjning" åt sidan, som gör att man inte behöver spika fast en regel först för att strömbrytaren inte ska hamna i fodret, samt ger då större kopplingsutrymme.
Prismässigt ligger både ELKO och Schneider bra till, dubbelt så dyrt som étman, men minst såpass mycket mer värt i alla möjligheter som blir, de gånger man behöver dem.

Elko flex (den nya röda) ser ut såhär, i utförandet med kloss åt sidan, det finns naturligtvis i vanligt utförande också.
022845.jpg
 
  • Gilla
Allan J och 3 till
  • Laddar…
jag har kört med legrand i hela huset inte dyra alls
 
Är ni tjänstledig under byggtiden?
 
Min elektriker sålde på min något som hette 1,5 dosor som gjorde att vägguttagen från Schneider inte stack ut så mycket ur väggen. Det var lite mäckigt att hålslags dem då det behövdes en special hole-in-one och två borrhål på varje dosa. Sen fick jag tydligen något som hette Plejd oxå så jag kan styra med mobilen det hade jag inte efterfrågat men nu är det där. Elkostnad för mitt hus och garage har legat på 10% av totalbudget för bygget. Jag ville dra rör själv men det fick jag inte då de ändå inte skulle spara mig något sa de.

En annan oskön utgift var hyra av kabelskåp och 30A sladd för byggelen. De sa att det skulle ta två månader så hyra var aktuellt. Nu blev det 13 månader totalt cirka 80k bara i hyra. Men jag fick kompensation av Vattenfall på nästan 50k så det löste sig ändå :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.