K kallabaz skrev:
Det är ju den ultimata byggutmaningen för en GDS:are du har skapat.
Låg budget, långa avstånd.
Efter att du startade din tråd har jag kommit på mig själv letandes efter fjälltomter på hemnet endast för projektets skull. Problemet är att jag inte vill ha en fjällstuga, så det får bli i nästa ekonomicykel så jag kan sälja med förtjänst :)
På sätt och vis, ja. Men på andra sätt, inte riktigt.
Huset som sådant är av relativt klassisk/enkel konstruktion. Tex så finns inga vinklar eller takkupor, jag vet sen tidigare byggen att en ränndal ensam kan ta lika lång tid som att färdigställa resterande tak. Genom att placera kök och (det enda) badrummet vägg i vägg så begränsades dragningen av tappvatten mycket. Det finns inget FTX eller någon värmepump, det håller nere investeringskostnaden och installationstiden.

Det kanske inte är någon dum idé som ren investering, du kan nog få en skaplig timpeng genom att bygga och sälja.

texas67 texas67 skrev:
Kan tillägga att det inte bara är negativt med avstånd.det blir tid för eftertanke och planering. Det blir naturliga och nödvändiga avbrott. Har man möjlighet förbereder man mer hemma och monterar mer på plats. Det passade mig mycker bra och det passar nog ts bra . Har gjort på annat sätt också med påplats varje kväll efter jobb i ett år samt alla helger. Det slet på en helt annan nivå. Bra jobbat Gabbe
Jag håller med, tidigare byggen på hemmaplan har upplevts mer stressande just eftersom att det alltid är tillgängligt och det alltid finns saker att göra.
 
  • Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
Gabbe, jag ser att du gjort flera kloka val som minskar byggtid och kostnad. Du har flyttat ut alla fönster så att du inte har några smygar och du har inte heller några foder runt fönster. Jag har smygar och foder, vilket jag i och för sig tycker är snyggt, men oj vad många timmar som gått åt till detta jobb. Jag tror jag lagt mer än 100 timmar åt detta finsnickeri och målning av 20 fönster. Du har också tagit bort råspont och papp och ersatt med en diffusionsöppen duk. Plåt av klicktyp är nog också billigare och snabbare att lägga än takpannor.
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Gabbe, jag ser att du gjort flera kloka val som minskar byggtid och kostnad. Du har flyttat ut alla fönster så att du inte har några smygar och du har inte heller några foder runt fönster. Jag har smygar och foder, vilket jag i och för sig tycker är snyggt, men oj vad många timmar som gått åt till detta jobb. Jag tror jag lagt mer än 100 timmar åt detta finsnickeri och målning av 20 fönster. Du har också tagit bort råspont och papp och ersatt med en diffusionsöppen duk. Plåt av klicktyp är nog också billigare och snabbare att lägga än takpannor.
Fönsterna är monterade direkt mot spikläkten (28x70). Jag klöv bort 5mm av spikläkten för att få en sågad yta utan hörnradier runt fönsterna och satte spikläkten så att den gick in 20mm runt om fönsteröppningarnas reglade hål. Det innebär att spikläkten teoretiskt överlappar fönsterkarmarna 10mm runtom. Sen sitter 21mm fasadpanel utanpå, fönsterna är alltså infällda 49mm (28+21) fämfört med fasaden. Helt sant att jag slapp alla foder, men å andra sidan tar det en del tid att sätta fasadpanelen när man måste vara så noggrann med ursågningarna vid alla fönster. Men resultatet blev riktigt snyggt tycker jag.
Nyinstallerat fönster infällt i fasadpanel med synliga klövda spikläkter runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Angående taket så tror jag plåten är betydligt dyrare än takpannor, men plåten går nog fortare att lägga.
 
  • Gilla
Erik JL och 16 till
  • Laddar…
Tänk hela konstruktionen så tror jag råspont + papp+ takpannor dyrare än duk + plåt. plus mycket mer jobb. Se mina fönsterfoder och salningar.
 
  • Rödmålat fönsterfoder och salning mot en trävägg med vattendroppar, detalj av husets exteriör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähusfasad med stora fönster och röda fönsterfoder och salningar under takbyggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med röda foder och salningar mot en vägg av grå träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik JL och 10 till
  • Laddar…
Sorry. Jag borde inte lägga upp mina bilder på din fina tråd.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Hade varit snyggt med röda fönster till de där röda fodren :love:
 
  • Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Tänk hela konstruktionen så tror jag råspont + papp+ takpannor dyrare än duk + plåt. plus mycket mer jobb. Se mina fönsterfoder och salningar.
Ja det där är ju det vanligaste sättet att lösa inramning av fönster, ditt arbete ser snyggt och prydligt ut.
Att vi skippade foder handlade dock inte om kostnader eller tidsbesparing utan om att vi eftersträvade ett annat utseende. Vi har ju även valt mindre vindskivor och fönster utan spröjs av samma anledning. En smaksak helt enkelt.

Jag tror fortfarande inte att det finns pengar att spara på att välja klickplåt och difföppen duk även om man skippar råsponten. Jämfört med betongpannor alltså, det går nog ungefär jämt upp. Bärläkten (45x70) kostar väl nästan lika mycket som råspont. Vad man väljer beror nog mer på vilket utseende man eftersträvar och vilken konstruktion huset har. Hade huset haft lägre taklutning hade jag övervägt råspont och att lägga klickplåten direkt på sponten med papp mellan.
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
G Gabbe1 skrev:
Ja det där är ju det vanligaste sättet att lösa inramning av fönster, ditt arbete ser snyggt och prydligt ut.
Att vi skippade foder handlade dock inte om kostnader eller tidsbesparing utan om att vi eftersträvade ett annat utseende. Vi har ju även valt mindre vindskivor och fönster utan spröjs av samma anledning. En smaksak helt enkelt.

Jag tror fortfarande inte att det finns pengar att spara på att välja klickplåt och difföppen duk även om man skippar råsponten. Jämfört med betongpannor alltså, det går nog ungefär jämt upp. Bärläkten (45x70) kostar väl nästan lika mycket som råspont. Vad man väljer beror nog mer på vilket utseende man eftersträvar och vilken konstruktion huset har. Hade huset haft lägre taklutning hade jag övervägt råspont och att lägga klickplåten direkt på sponten med papp mellan.
Är det inte risk för att väta kan tränga in på hö / vä sida om plåten (fönsterbleck)
 
  • Gilla
Kirka75
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är det inte risk för att väta kan tränga in på hö / vä sida om plåten (fönsterbleck)
Jo, jämfört med den traditionella lösning som BJohan visade så finns det en större risk.
Jag har försökt minimera risken, dels genom att blecken är tillverkade med mycket god passform (tryckas på plats) och dels genom att både blecket och träpanelen smetades in med fogmassa (sån där kletig variant som aldrig stelnar/torkar) innan montaget.
Samma fogmassa är för övrigt även applicerad mellan fönsterkarm och spikläkt/smyg för att förhindra vatten att kunna leta sig in där.
 
  • Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
Idag har jag lagt in klinker i badrummet. Inte så stort men en del trixande för att få det bra när det lutar mot brunnen.

Jag gillar Jafo brunnar med klämring som man skruvar på plats

Jafo golvbrunn installerad i klinkergolv som lutar mot brunnsöppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klinkergolv under installation i badrum med synlig avloppsbrunn och mätningsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat grått klinkergolv i badrum med synlig Jafo golvbrunn och lutning mot brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 28 till
  • Laddar…
Idag blev det finsnickerier för hela slanten. Smygar eller om det heter salning invändigt. Jag använder färdigmålad mdf från Biltema, funkar bra. Jag sätter dom med montagelim och fogar runt med tec7. Fönsterbrädorna blir ek.
Etikett för Biltemas färdigmålad vita MDF-skiva på en vit bakgrund, använd för finsnickeri och smygbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredningsarbete med färdigmålad MDF runt fönster och tak i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusvy av en vägg under konstruktion med färdigmålade MDF-paneler och en stege framför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönster med nymonterade, målade MDF-listar och en obehandlad ekkantad fönsterbräda invändigt i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigmålad MDF-fönsterbräda och väggsmyg installerade vid ett fönster med utsikt över landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett fönster med nylagda ekfönsterbrädor och vitmålade MDF-smygar, monterade med lim och fogade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
landan81 och 27 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Idag blev det finsnickerier för hela slanten. Smygar eller om det heter salning invändigt. Jag använder färdigmålad mdf från Biltema, funkar bra. Jag sätter dom med montagelim och fogar runt med tec7. Fönsterbrädorna blir ek.
[bild]
[bild] [bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Mycket snyggt med ofoder..:)
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
Mycket snyggt med ofoder..:)
Tack!
Eftersom det är så på utsidan så passar det bra även inne. Lite extra noggrannhet vid panelmontaget sen trollar tec7 bort alla små springor.
 
  • Gilla
jtl
  • Laddar…
Igår blev det en halvdag på bygget innan jag åkte hem.
Först skar jag till den nedersta raden med kakelplattor och monterade dessa. Precis när jag var klar med det kom sotaren för att utföra besiktning av eldstaden. Allt såg bra ut och är nu godkänt. En rolig detalj var att sotaren sa att han vart i yrket massor med år men aldrig sett en mer påkostad tilluftsanordning tidigare :crysmile:
Ett nykaklat badrumsgolv med mörka plattor och vita väggkakel, verktyg syns och tilluftsanordning nämnd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallisk tilluftsanordning för eldstad, monterad mot trävägg och grusmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 23 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Igår blev det en halvdag på bygget innan jag åkte hem.
Först skar jag till den nedersta raden med kakelplattor och monterade dessa. Precis när jag var klar med det kom sotaren för att utföra besiktning av eldstaden. Allt såg bra ut och är nu godkänt. En rolig detalj var att sotaren sa att han vart i yrket massor med år men aldrig sett en mer påkostad tilluftsanordning tidigare :crysmile:
[bild]
[bild]
Bra fart med badrummet= smart och imponerande.
Har du kämpat på något med att få mustätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.