DrKron DrKron skrev:
Tillbaka efter lite ledighet.

Hade en firma som filmade. Det är bytt till plaströr ca 1 m utanför huset, så ca 1.5-2 m gjutjärn kvar.
Går det inte å ta det från insidan?
Eller har du gjutit igen golvet?
 
O Opus skrev:
Går det inte å ta det från insidan?
Eller har du gjutit igen golvet?
Tack för engagemanget! Men jag tror det blir svårt, det är gissningsvis 1 m på utsidan och kanske 0.5 m på insidan. Jag behöver ju i så fall göra ett så pass stort hål att jag själv kommer åt att ansluta det nya röret. Då tycker jag det känns lättare att vid senare tillfälle gräva upp på utsidan och försöka få in ett nytt rör till rensluckan där jag ändå har en möjlighet att komma åt och arbeta.
 
ckswede ckswede skrev:
Montera in ett råttstopp
Skulle vara spännande att sätta in en kamera som filmar på nätterna.
 
Här kommer några bilder från förberedelserna för gjutningen.

Gjorde en enklare form för att få kvar rensluckan. Sen lite armering för att vara på den säkra sidan. Armeringen håller även rören på plats så de inte lyfts av betongen. Avloppsrännan är förmodligen den del av plattan som är bäst armerad nu. Jag har sett förvånansvärt lite armering i den befintliga plattan.
 
  • Grundarbete med rör och anslutningar i en grävd schaktgrop, stabiliserat med stödbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla rostiga rör längs en betongvägg, kablar, byggdamm och skuggor, inomhusperspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Till sist gjutningen med ny betong. Det gick åt ca 52 säckar á 20 kg.
 
  • Inomhus byggarbetsplats med betongblandare, skottkärra och säckar av byggmaterial på ett skyddande träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete på golv, betong utlagd i skåra, verktyg synliga, byggstök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En byggarbetsplats med exponerad betonggolv, verktyg, kablar och spår av konstruktion eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En betongvägg med en rektangulär öppning, täckt av byggdamm och delvis nymålad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn i ett rått rum med rör, spackel och fläckiga väggar. Renovering pågår, kanske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
_KirderF_ och 1 till
  • Laddar…
Här kommer en liten sammanställning av den tid jag lagt ned och de kostnader jag haft. Alla tider är i mantimmar. Jag har haft hjälp av både min pappa och en vän vid olika tillfällen.

Tid
  • Förberedelser med att märka ut var de nya avloppsrören ska gå. 3 h
  • Lägga ner nya rör och koppla ihop med vertikala stam och utgående gjutjärnsrör. 2x2h+5h=9 h
  • Förberedelser för gjutning (fylla upp med sand, kolla fall, armering, bära ner betongsäckar, mm). 2x4h=8 h
  • Gjutning av betong ca 52 säckar (=520 liter) inkl ställtider och rengöring av verktyg. 2x5h=10 h
Total tid nedlagd av "mig": 30 h.
  • Tid för sågning inkl inplastning, viss bilning, handsågning mm: 2x12h=24 h.
  • Utbärning av betongskrot: 3x2h=6 h.
Totalt tid nedlagd av hålsågningsfirma: 30 h.

Kostnader
  • Avloppsrör, ca 14 m med diverse böjar och förgreningar. Inköpt på Dahl. 5000 kr.
  • Armeringsjärn. ~1000 kr.
  • Betong 52x38kr= 2000 kr.
  • Hyra av betongblandare och vibrator (2 dygn pga logistiska skäl). 738 kr.
  • Betonghåltagning (32 löpmeter sågning, uppdelning i mindre block, samt utbärning). Jag fick viss rabatt här för att jag var privatkund. 45000 kr.
  • Bortforsling av betongskrot (testade TippTapp för första gången). 2400 kr + 400 kr "dricks".
Totala kostnader: 56 538 kr.
 
  • Gilla
Berghjort och 7 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad jag förstått så gjuter du betong över/omkring röret? Hur gör du i framtiden när du ska ansluta det nya avloppet? Kör betongsåg liknande den du använde nu? Hur får du bort betongen kring röret utan att skada det?
/okunnig...
Jag pluggade röret med ett lock, sen tryckte jag ner en bit cellplast som jag hade hemma framför locket, se bilderna ovan. Så när jag ska fortsätta så tar jag bort cellplasten och sågar/bilar en ränna dit jag vill ha avloppet. Det återstår att se ifall jag får besök av råttor eller inte. Eventuellt trycker jag ner en metallskiva mellan locket och cellplasten.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ah, smart att strunta i var de gamla rören går och bara lägga nya där man vill ha dem! Jag gissar att jag kommer behöva göra en liknande operation i framtiden. Mitt hus är från -63 och alla avloppsrör och golvbrunnar är original.
vad kan man förvänta sig för livslängd? Har villa från 65.
 
J joakimbrodd skrev:
vad kan man förvänta sig för livslängd? Har villa från 65.
Det verkar vara väldigt variernde. Har en fd sommarstuga sedan -96 och har efter några år bytt vissa lättåtkomliga delar i gjutjärn som lagts in 1965. De var i princip lite bruna på insidan.
Detta gäller både intill kök samt utanför huset där det går över från 160mm gjutjärn till betong som jag bytte ut -99.
Om de slits mer när man bor permanent, istf kanske oanvänt flera månader per år vet jag inte.
 
J joakimbrodd skrev:
vad kan man förvänta sig för livslängd? Har villa från 65.
De rör som jag sett hos mig har överlag varit i förhållandevis gott skick med mycket gods kvar. Vid kök och tvättstuga var det lite sämre på några ställen. Hade en firma inne som filmade rören, de såg små insekter på vissa ställen och hävdade att det var ett tecken på sprickor i skarvarna. Osäker på om det stämmer, som sagt rören var i betydligt bättre skick än jag väntade mig. Jag hade nog kunnat låta det vara i 5-10 år till.
 
  • Gilla
Kaian86
  • Laddar…
Magnus E K
J joakimbrodd skrev:
vad kan man förvänta sig för livslängd? Har villa från 65.
Ofta märker man väl att rören är slut genom att det börjar läcka eller blir återkommande stopp. (Lite läckage under källargolvet kanske inte märks men är ingen katastrof heller.) Jag kommer nog byta rören i källaren i samband med övrig renovering om några år (när budget och motivation infinner sig); känns t ex lite fel att lägga ny klinker i halva källaren med gamla rör under (har redan ett mindre parti med klinker som lär behöva rivas).
 
T
DrKron DrKron skrev:
Här kommer en liten sammanställning av den tid jag lagt ned och de kostnader jag haft. Alla tider är i mantimmar. Jag har haft hjälp av både min pappa och en vän vid olika tillfällen.

Tid
  • Förberedelser med att märka ut var de nya avloppsrören ska gå. 3 h
  • Lägga ner nya rör och koppla ihop med vertikala stam och utgående gjutjärnsrör. 2x2h+5h=9 h
  • Förberedelser för gjutning (fylla upp med sand, kolla fall, armering, bära ner betongsäckar, mm). 2x4h=8 h
  • Gjutning av betong ca 52 säckar (=520 liter) inkl ställtider och rengöring av verktyg. 2x5h=10 h
Total tid nedlagd av "mig": 30 h.
  • Tid för sågning inkl inplastning, viss bilning, handsågning mm: 2x12h=24 h.
  • Utbärning av betongskrot: 3x2h=6 h.
Totalt tid nedlagd av hålsågningsfirma: 30 h.

Kostnader
  • Avloppsrör, ca 14 m med diverse böjar och förgreningar. Inköpt på Dahl. 5000 kr.
  • Armeringsjärn. ~1000 kr.
  • Betong 52x38kr= 2000 kr.
  • Hyra av betongblandare och vibrator (2 dygn pga logistiska skäl). 738 kr.
  • Betonghåltagning (32 löpmeter sågning, uppdelning i mindre block, samt utbärning). Jag fick viss rabatt här för att jag var privatkund. 45000 kr.
  • Bortforsling av betongskrot (testade TippTapp för första gången). 2400 kr + 400 kr "dricks".
Totala kostnader: 56 538 kr.
bra jobbat men inte lite styvt pris av hålsågningsfirman? Inkl. ROT? Var det löpande eller fast? Antar att maskinen ligger på en del med både timpris + slitage per mm på klingan.

Men man har begränsat med tid (särkilt med kids). Jag gillar mer att göra slitgörat själv så hade nog sågat betong själv och tagit in VS för att lägga avloppet. Så det hade kanske blivit lika dyrt :)

men tack för trevliga bilder, byta avlopp i källarplattan ligger i 3-årsplanen även här.

har du borrat in armeringsjärnen i sidan på betongen?
 
  • Gilla
DrKron
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
bra jobbat men inte lite styvt pris av hålsågningsfirman? Inkl. ROT? Var det löpande eller fast? Antar att maskinen ligger på en del med både timpris + slitage per mm på klingan.

Men man har begränsat med tid (särkilt med kids). Jag gillar mer att göra slitgörat själv så hade nog sågat betong själv och tagit in VS för att lägga avloppet. Så det hade kanske blivit lika dyrt :)

men tack för trevliga bilder, byta avlopp i källarplattan ligger i 3-årsplanen även här.

har du borrat in armeringsjärnen i sidan på betongen?
De tog ett fast pris per sågmeter och då ingick operatörens tid + tid för arbete runt i kring. Sen gjorde de 30-talet hål 8-10 cm i diameter och 30 cm djupa för att dela upp betongblocken. Han som hade firman orkade inte med att hantera ROT, men jag fick 10% rabatt på hela summan istället.

Det är möjligt att det är i överkant. Men efter att ha bilat en del i tvättstugan tidigare i år och tagit in en firma som höll på med det i 25 h så var jag ganska nöjd med priset. I efterhand så inser jag ju att det hade gått att göra själv (om jag haft tid), men jag hade ingen koll riktigt på vilka verktyg som jag skulle använda för att klara av jobbet.
 
  • Gilla
martyj85 och 2 till
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
har du borrat in armeringsjärnen i sidan på betongen?
Ja precis. De satt inte helt fast i sig själva men med hjälp av fixeringen mot övrig armering så blev det stadigt. Jag har egentligen väldigt låga krav på betongen annat än att den håller sig på rätt plats och helst inte spricker. :)
 
T
DrKron DrKron skrev:
De tog ett fast pris per sågmeter och då ingick operatörens tid + tid för arbete runt i kring. Sen gjorde de 30-talet hål 8-10 cm i diameter och 30 cm djupa för att dela upp betongblocken. Han som hade firman orkade inte med att hantera ROT, men jag fick 10% rabatt på hela summan istället.

Det är möjligt att det är i överkant. Men efter att ha bilat en del i tvättstugan tidigare i år och tagit in en firma som höll på med det i 25 h så var jag ganska nöjd med priset. I efterhand så inser jag ju att det hade gått att göra själv (om jag haft tid), men jag hade ingen koll riktigt på vilka verktyg som jag skulle använda för att klara av jobbet.
Jag är imponerad av att du la avloppen själv om det är första gången du gör det. Jag har resonerat som så att allt man gör själv i ett projekt är en sparad kostnad men att leja bort vissa moment kan vara väldigt skönt också.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.