G
Anna_H Anna_H skrev:
Blablabla, vanliga svamlet om att det blir helknas om man kör 100% solceller, att det är miljöfarligt osv. Prova att tänka själv istället för att kopiera det Kärnkraftlobbyn säger:

Vem sjutton har påstått att vattenkraft, vindkraft och andra elkällor ska stängas ner? Ingen!
De olika källorna kompletterar varandra. Dessutom kommer vi om uppvärmningen ska fortgå få allt större behov av kylning under de timmar solen skiner som mest. Vi har dessutom nästan oändliga ytor med platta tak, parkeringsplatser och annat som går att sätta solceller på.

Det kan väl inte vara svårt att begripa?
Blablabla på dej själv! Varför ska jag betala bidrag till dej? Jag vill köpa el till vettigt pris på vintern när det är högtryck och inte blåser, hur kompletterar sol och vind toppeffektbehovet då? Har du varit inne i ett kärnkraftverk? Har du varit inne i Clab? Det har jag flera gånger. Nej, jag tror inte heller att kärnkraft är den enda vägen, men att lägga ner var helt vansinnigt.
Denna tråd handlar Om man sänkte sin elförbrukning oktober 2021-2022. Solceller har inte med Förbrukningen att göra, de kan producera när det passar och då passar de bättre i soligare länder för tex el till AC.
 
-71%
Oktober 2021: 3626 KWh
Oktober 2022: 1037 KWh

Ersatte iofs oljepanna(elpatron) med bergvärme i november 2021 men ändå över förväntan. Skall bli intressant att se hur mycket vi kan minska kommande månader med temperatursänkning från 23 -> 20 grader inne.
 
  • Cirkeldiagram med månader, jämför data från 2021 och 2022, användning av blått och svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
M Mexi&Co skrev:
-71%
Oktober 2021: 3626 KWh
Oktober 2022: 1037 KWh

Ersatte iofs oljepanna(elpatron) med bergvärme i november 2021 men ändå över förväntan. Skall bli intressant att se hur mycket vi kan minska kommande månader med temperatursänkning från 23 -> 20 grader inne.
Snyggt men skumt diagram... Den blå arean för oktober är väldigt mycket större än 3,5 gånger den svarta.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Så att man säljer el för tusentals kronor under vår, sommar och höst ger alltså ingenting påstår du?

[bild]
Dec 2021 hur hänger siffrorna ihop?
Vad har du för anläggning och vad kostade totala investeringen?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Snyggt men skumt diagram... Den blå arean för oktober är väldigt mycket större än 3,5 gånger den svarta.
Nu fanns det ju inga värden i diagrammet, men jag antar att avstånd från centrum är förbrukningen och inte arean.
 
  • Gilla
Mexi&Co
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Snyggt men skumt diagram... Den blå arean för oktober är väldigt mycket större än 3,5 gånger den svarta.
Jag tror inte de räknar arean utan endast längden. Men håller med, inte den bästa översikten.
 
G OMathson skrev:
Blablabla på dej själv! Varför ska jag betala bidrag till dej? Jag vill köpa el till vettigt pris på vintern när det är högtryck och inte blåser, hur kompletterar sol och vind toppeffektbehovet då? Har du varit inne i ett kärnkraftverk? Har du varit inne i Clab? Det har jag flera gånger. Nej, jag tror inte heller att kärnkraft är den enda vägen, men att lägga ner var helt vansinnigt.
Denna tråd handlar Om man sänkte sin elförbrukning oktober 2021-2022. Solceller har inte med Förbrukningen att göra, de kan producera när det passar och då passar de bättre i soligare länder för tex el till AC.
Tycker att du ska läsa på lite om det "prisvärda" nya finska kärnkraftverket. Skulle driftsättas 2009. Går fortfarande inte. Kostat hur många miljarder som helst.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Dec 2021 hur hänger siffrorna ihop?
Vad har du för anläggning och vad kostade totala investeringen?
Det finns fler kolumner som inte visas här, men 56 kWh producerat, varav 3 såldes och alltså 53 egen förbrukning. Exakt hur "besparingen" beräknas vet jag inte, det är maken som räknar ut det värdet.
Priset var ca 175 000 och det är 10,5 kW.
Väntar på oktobers siffror, de ska bli intressanta eftersom vi har 28% lägre förbrukning är oktober förra året men hyfsat mycket sol.
 
G
Anna_H Anna_H skrev:
Tycker att du ska läsa på lite om det "prisvärda" nya finska kärnkraftverket. Skulle driftsättas 2009. Går fortfarande inte. Kostat hur många miljarder som helst.
Tycker du ska läsa vad jag skriver istället för att lyfta bidrag för dina solceller som enligt din egen tabell ger en faktor 30 mellan juni och december.
 
G
Anna_H Anna_H skrev:
Det finns fler kolumner som inte visas här, men 56 kWh producerat, varav 3 såldes och alltså 53 egen förbrukning. Exakt hur "besparingen" beräknas vet jag inte, det är maken som räknar ut det värdet.
Priset var ca 175 000 och det är 10,5 kW.
Väntar på oktobers siffror, de ska bli intressanta eftersom vi har 28% lägre förbrukning är oktober förra året men hyfsat mycket sol.
Du kan inte räkna produktion som avdrag från förbrukningen. Ditt toppeffektsbehov och förbrukning i december är ju exakt som tidigare.
Om jag äger aktier i ett kinesiskt kraftverk, ska jag räkna av produktionen från mina aktier i procent av kraftverket från min egen förbrukning då?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Du kan inte räkna produktion som avdrag från förbrukningen. Ditt toppeffektsbehov och förbrukning i december är ju exakt som tidigare.
Nu vet jag inte vad du pratar om? Självklart förbrukar jag inte mindre för att jag har solceller, förbrukningen och produktionen räknas separat. Jag fick en fråga om hur mycket mina solceller producerar och svarade på den.

Är du i själva verket bara missnöjd med att någon förslog att du skulle fundera på att skaffa solceller när du påstod att du redan gjort allt du kan för 20 år sedan och några av oss följde upp ditt svar på att det inte ger något?

Jag har för övrigt inte sagt något om att "lyfta bidrag"?
 
G
Anna_H Anna_H skrev:
Nu vet jag inte vad du pratar om? Självklart förbrukar jag inte mindre för att jag har solceller, förbrukningen och produktionen räknas separat. Jag fick en fråga om hur mycket mina solceller producerar och svarade på den.

Är du i själva verket bara missnöjd med att någon förslog att du skulle fundera på att skaffa solceller när du påstod att du redan gjort allt du kan för 20 år sedan och några av oss följde upp ditt svar på att det inte ger något?

Jag har för övrigt inte sagt något om att "lyfta bidrag"?
Jag har inte gjort allt man kan men sänkt min totala energiförbrukning rejält. Är ju lätt i början men sen blir det svårare. Under en kall vindstilla högtryckddperiod på vintern behövet jag och de flesta mest effekt, troligen även du. Även jag köper kanske solceller av egoistiska/ekonomiska skäl men det hjälper inte det svenska elsystemet alls. Kan till och med vara en nackdel i vissa fall om många i ett område har solceller så måste systemet anpassas på nätsidan då nätet i första hand är konstruerat för att stömmen ska gå mot fastigheterna och inte ifrån, vem ska betala den ombyggnaden? Solcellselen i Sverige går i princip bara till export då Sverige har effekt nog då solceller fungerar här.
Är det soligt i Värmland idag?
Hade du verkligen köpt solceller om det inte funnits bidrag/60öringen?
 
Följer denna tråd med stort intresse. Imponerande besparingar många kan redovisa.

För egen del har vi lyckats dra ner elförbrukningen en hel del senaste tre månaderna, en stor del i detta är att LLVP inte har körts alls efter sommarens AC-drift. Men även en hel del annat som att bara ha igång grejer när de verkligen används, typ kontorets allsköns prylar som tidigare stod på dygnet runt 24/7/365, lika med TV-ljudanläggning. En annan grej i samma riktning är att slopa 3/4 av all torktumling och ersätta med lufttorkning i ett utrymme som har en modern effektiv luftavfuktare, torkar ett par maskiner tvätt för en kostnad av ca 0,5 kWh.

Så här ser det ut för tillfället vad gäller elförbrukningen:

Senaste månaden jfr 2021: ner från 855 till 369 kWh, minskning med 57%
Senaste tre månader jfr 2021: ner från 2467 till 1362 kWh, minskning med 45%

Men, i och med att LLVP nu stängts av så betyder att det växlats över kWh till fjärrvärmen enligt följande:

Senaste månaden jfr 2021: upp från 744 till 1011 kWh, ökning med 36%
Senaste tre månader jfr 2021: upp från 1750 till 2352 kWh, ökning med 34%

Detta i en villa på 250 kvadrat uppvärmt till 20 grader i Kronoberg byggår -72, i medeltal 3 personer i hushållet (2 till 3-4 periodvis). Dusch, bad etc är som tidigare eftersom elpriserna inte har med detta att göra iom FJV.

Vi ligger alltså i elområde 4, hade galopperande elpriser nyligen men det tycks ha lugnat ner sig litet. Det jag funderar på är om man kan köra ännu mer ekonomiskt genom att nyttja billiga timpriser på natten för att köra LLVP då, växlar upp bra under halvkalla perioder jfr fjärrvärmens fasta men låga kWh-pris på knappt 70 öre. Dock, det kräver att ha stenkoll på aktuella elpriser, stämma av mot beräknad COP vid olika utetemp... här kan man verkligen nörda ner sig i avancerade styrningslösningar! Alternativt ägna ohälsosamt mycket ork och energi åt att dona och skruva manuellt.

___
PS. Kan tillägga att vi har ett äss i rockärmen: en modern kakelugn som installerades för ca 20 år sedan innan vi fick konverterat direktverkande elen till FJV. Vi använde den flitigt under några år men efter att fjärrvärmen driftsattes så blev det latheten som tog över, det var inte lönt helt enkelt. Nu är läget annorlunda och vi förstår ju att den ökade FJV-förbrukningen pga avstängd LLVP kan motas ganska rejält om man bara eldar några ggr per dygn när det är riktigt kallt. Dvs använda den mer än som senaste åren typ mys på julafton osv... :)
 
Redigerat:
Magnus E K
Med det kWh-priset på fjärrvärme är det en rejäl förlust att inte använda LLVP så länge det är så här pass milt och elpriset är under säg 2,50.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Med det kWh-priset på fjärrvärme är det en rejäl förlust att inte använda LLVP så länge det är så här pass milt och elpriset är under säg 2,50.
Helt som jag tänker. Ett stort problem är att vi inte har timprisdebitering installerat och i drift idag, utan elpriset blir ett medelvärde över senaste månaden vilket man vet först när räkningen kommer efter månadens slut.

Men om det skulle bli i november som det varit i oktober på strax under en krona på rörligt avtal så kan det nog vara en god ide att ha LLVP igång medans det är mildväder och hyfsade elpriser. Att enbart fokusera på att minimera antalet el-kWh kan vara oekonomiskt helt klart och det är väl här jag kan se den stora vitsen och besparingar med timprisdebitering och smarta styrningar som är rätt intrimmade. Som sagt, inget skoj att manuellt behöva sitta och ratta dessa olika system när de ska vara av eller på beroende på väder, elpris etc.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.