T
Lite fett kommer lösa problemet. Har haft samma problem efter att låset suttit i över 1år och fixa med lite fett.
Tänk på att låset är elektriskt så inte spraya in något bara...
 
M Mapet890 skrev:
Lite assa låsfett gör nog susen.
T TechChad skrev:
Lite fett kommer lösa problemet. Har haft samma problem efter att låset suttit i över 1år och fixa med lite fett.
Tänk på att låset är elektriskt så inte spraya in något bara...
Skall jag bara kladda lite fett på utstickande delar eller behöver jag demontera låshuset och lossa kolven för att smörja den även invändigt?
 
zarkov zarkov skrev:
Skall jag bara kladda lite fett på utstickande delar eller behöver jag demontera låshuset och lossa kolven för att smörja den även invändigt?
Nej bara utvändigt på kolvarna, använd litegrann bara, ej för mycket
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Jag monterade ett V2N i vår ytterdörr för två månader sedan och de senaste veckorna har vi haft ett irriterande problem att dörren är svår att stänga, att smyga igen dörren går inte alls utan man får ta i ordentligt. Det är förreglingskolven (den översta, trekantiga kolven) som inte glider undan när den träffar slutblecket.

Vi har en vänsterhängd dörr så jag vände kolven enligt instruktion i manualen. Jag uppskattar springan mellan låshus och slutbleck till ca 3 mm. Petar jag på kolven så åker låskolven ut som den skall.

Räcker det med att jag tar ut låskistan och smörjer kolven på något sätt (hur? låsolja eller kullagerfett?) eller är det något annat som är fel?

[video]
Jag skulle testa lite teflonspray (PTFE), det gör ofta susen och håller längeee. Hade en spanjolett i balkongdörren som kärva på liknande vis, sprayade en gång med PTFE spray och efter 10år när vi flyttade så fungerade den fortfarande smidigt.
 
Går inte alls att stänga tyst. Dessutom måste man putta lite på dörren annars får tanten i låset spader för att regeln är hindrad. Fördelen är att man bara behöver mobilen om man ska ut en sväng. Både entren och garageporten öppnar jag med mobilen:D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vaselin ska det vara.
 
zarkov zarkov skrev:
Jag monterade ett V2N i vår ytterdörr för två månader sedan och de senaste veckorna har vi haft ett irriterande problem att dörren är svår att stänga, att smyga igen dörren går inte alls utan man får ta i ordentligt. Det är förreglingskolven (den översta, trekantiga kolven) som inte glider undan när den träffar slutblecket.

Vi har en vänsterhängd dörr så jag vände kolven enligt instruktion i manualen. Jag uppskattar springan mellan låshus och slutbleck till ca 3 mm. Petar jag på kolven så åker låskolven ut som den skall.

Räcker det med att jag tar ut låskistan och smörjer kolven på något sätt (hur? låsolja eller kullagerfett?) eller är det något annat som är fel?

[video]
ASSA låsfett är det som ska användas.
https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/products/service-underhall/lasfett-el-och-mek
Om du inte vill använda det dyra fettet och söker en MacGyver lösning så kan du använda klövervaselin.
Lägg lite på kolvens glidyta och dra igen dörren några gånger sedan drar du bort allt överflödigt fett med fingret på kolv och slutbleck så blir det en glidyta kvar.
Undvik att använda överflödigt med fett det som ska uppnås är endast en glidyta på de delar som behöver det.
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
T
zarkov zarkov skrev:
Skall jag bara kladda lite fett på utstickande delar eller behöver jag demontera låshuset och lossa kolven för att smörja den även invändigt?
Lossa inte låset. Det bästa är om du bara kladdar på slutblecket (plåten som sitter på karmen). Du vill inte att det ska komma in kladd i själva låset. Spray på själva låshuset ska man helst inte göra.
 
H heddan skrev:
Jag skulle testa lite teflonspray (PTFE), det gör ofta susen och håller längeee. Hade en spanjolett i balkongdörren som kärva på liknande vis, sprayade en gång med PTFE spray och efter 10år när vi flyttade så fungerade den fortfarande smidigt.
Det är ingen bra rekommendation, då blir det för mycket och på fel ställen. En mycket liten klick fett på fingret och bara dra över ytan på förreglingskolven.
 
X xdigger skrev:
Det är ingen bra rekommendation, då blir det för mycket och på fel ställen. En mycket liten klick fett på fingret och bara dra över ytan på förreglingskolven.
Håller med dig, det går åt ytterst lite dessutom, men man behöver göra det då och då
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Jag monterade ett V2N i vår ytterdörr för två månader sedan och de senaste veckorna har vi haft ett irriterande problem att dörren är svår att stänga, att smyga igen dörren går inte alls utan man får ta i ordentligt. Det är förreglingskolven (den översta, trekantiga kolven) som inte glider undan när den träffar slutblecket.

Vi har en vänsterhängd dörr så jag vände kolven enligt instruktion i manualen. Jag uppskattar springan mellan låshus och slutbleck till ca 3 mm. Petar jag på kolven så åker låskolven ut som den skall.

Räcker det med att jag tar ut låskistan och smörjer kolven på något sätt (hur? låsolja eller kullagerfett?) eller är det något annat som är fel?

[video]
Detta problem har jag varje vår och höst men det är för att dörrkarmen förmodligen är felmonterad eller bara gammal. Det som händer är att ”springan” mellan dörr och karm vid låsmekanismen blir för stor och då utnyttjas inte hela glidytan på den lilla trekantiga ”kolven”, endast toppen och det får den att nästan kilas fast och dörren blir svårstängd. Fett borde som många skriver lösa det men jag tror rotorsaken till problemet är för stor springa mellan dörrblad och dörrkarm vid låset.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Tjena!
Har haft mitt doorman nu i flera år utan problem, men nu börjar det bete sig ohyfsat, väldigt ofta tycker låset nuförtiden att batterierna alltid är nybytta, "Välkommen till Yale doorman osv" säger den nästan varje gång dörren öppnas.
Några tips på hur detta fixas? Låset funkar som det ska i övrigt, även internetfunktion via verisure.
 
B
fresve fresve skrev:
Tjena!
Har haft mitt doorman nu i flera år utan problem, men nu börjar det bete sig ohyfsat, väldigt ofta tycker låset nuförtiden att batterierna alltid är nybytta, "Välkommen till Yale doorman osv" säger den nästan varje gång dörren öppnas.
Några tips på hur detta fixas? Låset funkar som det ska i övrigt, även internetfunktion via verisure.
Byt batterier, haft lika själv.
 
Framförallt se till att det är rätt batterier och inte bara första bästa AA…
 
V Vitaminen skrev:
Har v2n där handtagen hänger ner lite på både in och utsida. Har fått tag i två fjädrar som ska passa. Men hur mycket behövs plockas ner för att byta dessa?
Hej Vitaminen, fick du tag i instruktioner på hur man byter fjäder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.