Hej!
Tänkte starta upp en tråd om vårt fritidshusbygge. Dels för att ha en egen "byggdagbok" och dels för att det som för alla kommer dyka upp frågor att bolla under resans gång! :)

Status just nu är att tomten håller på att förberedas för start och arbete med att ta fram bygglovsansökan pågår. Vi har planerat bygget under ca 1 års tid i stora drag och nu är det dags att dyka in i detaljerna. Förhoppningen är att komma igång med bygget av själva huset till sommaren och att åtminstone ha tätt skal inför nästa vinter. Vi får se hur det går.

Mycket inspiration från tidigare trådar här i forumet är inhämtat och är väl egentligen en del av anledningen till att tanken att bygga nytt själv dykt upp från början. Haft mycket nöje och nytta av dessa trådar!
Tidigare har vi helrenoverat ett gammalt fritidshus som vi även byggt ut samt helrenovering av en lägenhet. Bägge i egen regi men detta blir första nybygget. Mer info i kommande inlägg.

Wish me luck!
 
  • Gilla
Hocksjön och 6 till
  • Laddar…
Som sagt arbetar vi just nu med bygglovshandlingar och ska försöka "spika" hur huset ska se ut, både gällande planlösning och utseende.
Vi har själv tagit fram enkla skisser i Roomsketcher. Tänkte passa på att be om feedback på planlösningen, bifogar därför ett utkast i två bilder, en omöblerad och en "möblerad".

Ritning i gråskala som visar en översiktlig planlayout av ett rum med möbler och zoner markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en lägenhet visande kök, vardagsrum, badrum, sovrum och möbleringsförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna planlösning är inte på något sätt slutgiltigt klar och jagf är inte helt nöjd, men innehåller de funktioner vi är ute efter såsom:
- liten bastu
- 3 sovrum
- öppet kök/vardagsrum
- relativt enkelt att bygga
- vvs samlat (kostnadseffektivt och tidsbesparande)

Storleken på plattan är tänkt 14,2x7,2m. Det är ungefär vad vi får plats med på tomten (mer om det senare) och har råd med. Utsikt är nedåt i bild och därför i fokus med fönster osv.
Möblerna är endast utplacerade för att få en bild om storleken. Fönster ska också justeras en aning.
Vi har valt att endast ha ett badrum/WC då vi när detta är klart ska bygga en separat byggnad med en till bastu (vedeldad), toalett, dusch, enklare kök och allrum. Tänkt att även kunna fungera som gäststuga vid behov.

Vad tror ni så här långt?

Mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag dyker genast på med vvs frågor.... eget vatten? Uppvärming? Värmepump?
 
V Vector skrev:
Jag dyker genast på med vvs frågor.... eget vatten? Uppvärming? Värmepump?
Kan passa på att informera om det också
Vi kommer borra egen brunn och bergvärme samtidigt. Egentligen inte riktigt motiverat med bergvärme då huset är relativt litet men jag kan få det ordnat för en bra peng och det är bekvämt, därför kommer vi köra på det. Möjligheten till frikyla gör det också mer intressant. Gjuten platta med golvvärme blir det.
Kamin för myseldning kommer också installeras.
 
När det kommer till ventilation har jag dock inte kommit fram till någon bra lösning ännu.
Vi kommer ha fullhöjd på taket, dvs ingen vind att dra rör på.
Jag skulle vilja ha FTX men att dra rör från ”teknikrummet” till sovrummen innebär att jag behöver bygga någon form av låda som blir väldigt synlig i hallen.
Frånluften är enklare att lösa..
Kan man nöja sig med friskluftsventiler i fönster?

Mvh
 
Då förmodar jag att du har tänkt på utrymme för ev filter om vattnet behöver sådana och att du har tänkt på kulvet ut till ditt framtida bygge för värmen. Frikyla(y)(y)(y)
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Jag fattar inte riktigt hur toan är utformad. Du har dusch, handfat, wc och sen en grå ruta. Vad är det för ngt :)? Tänk på avståndet från väggen så att de uppfyller handikappskraven. Tror bara du har satt ut det lite i farten så det kommer inte bli ngr problem.
Annars tycker jag de ser bra ut i detta skede. Kökslösningen ser jag fram emot i mer detalj :). Gällande elen så är en tacksam detalj att tänka på redan nu är att sätta uttag med USB-uttag i sig i sovrumen och exempelvis köksön. En grymt skön detalj. Kan ju även sätta en "sladdlös" laddar i köksön som integreras i skivan. Finns någon tråd på en person som har gjort det. mkt tacksamt i den vanliga vardagen
 
Behöver ni så stort? På ett sommarställe är man ofta ute i naturen så man klara sig med betydligt mindre yta inne än man skulle göra i en permanentbostad. Bra uteplatser/altaner i såväl skugga som sol är dock väldigt viktigt. Stor mysfaktor att elda så en kamin skulle jag definitivt velat ha.

Ett förråd ute ett absolut måste för alla verktyg man har på sommarstället

Golvvärme är inte så bra om ni ska sänka och öka temperaturen i huset beroende på när ni är där. Mer en lösning för permanent boende
 
Redigerat:
V Vector skrev:
Då förmodar jag att du har tänkt på utrymme för ev filter om vattnet behöver sådana och att du har tänkt på kulvet ut till ditt framtida bygge för värmen. Frikyla(y)(y)(y)
Yes, kommer borra vattenbrunnen i närheten av läge för framtida garage, för att isf kunna ha reningen där. Visar det sig att rening behövs bygger jag en förrådsbod i närheten som får husera det så länge :)

Kulvert finns med i planen, det får dock visa sig när jag börjar gräva om det är möjligt att få till på ett bra sätt. Tomten ligger på ett litet berg och bastubyggnaden är tänkt att stå på en liten bergsknalle. annars får det bli el golvvärme och luftvärmepump i den byggnaden :)

Tar gärna emot tips på bra lösningar för frikyla!

Mvh
 
G Greatstomp skrev:
Jag fattar inte riktigt hur toan är utformad. Du har dusch, handfat, wc och sen en grå ruta. Vad är det för ngt :)? Tänk på avståndet från väggen så att de uppfyller handikappskraven. Tror bara du har satt ut det lite i farten så det kommer inte bli ngr problem.
Annars tycker jag de ser bra ut i detta skede. Kökslösningen ser jag fram emot i mer detalj :). Gällande elen så är en tacksam detalj att tänka på redan nu är att sätta uttag med USB-uttag i sig i sovrumen och exempelvis köksön. En grymt skön detalj. Kan ju även sätta en "sladdlös" laddar i köksön som integreras i skivan. Finns någon tråd på en person som har gjort det. mkt tacksamt i den vanliga vardagen
Toan är jag minst nöjd och klar med, så den behöver tänkas igneom lite bättre! Den gråa rutan ska illustrera en tvättmaskin som det finns önskemål om att få in. Har funderat på om vi inte skulle försöka rymma den i teknikrummet, men känns som att det nästan är litet som det är redan.
Har möjlighet att justera väggar en aning ännu så ska försöka pilla lite med det :)

Har faktiskt fått lite renderingar häromdagen på köket. det är långtifrån klart, fel vitvaror osv men ger en bild av ungefär hur vi tänkt.
Modernt kök med vita väggar, träskåp, inbyggda apparater och centralt placerad köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan tipsa om det, renderingen är från Lucks by Robo som gjort det utifrån en ikearitning som vi skickat över, väldigt smidigt och användbart :)

Bra tips med elen! Ska absolut försöka göra en "elritning" redan nu för att hinna tänka igenom ordentligt.

Mvh
 
Ulltand Ulltand skrev:
Behöver ni så stort? På ett sommarställe är man ofta ute i naturen så man klara sig med betydligt mindre yta inne än man skulle göra i en permanentbostad. Bra uteplatser/altaner i såväl skugga som sol är dock väldigt viktigt. Stor mysfaktor att elda så en kamin skulle jag definitivt velat ha.

Ett förråd ute ett absolut måste för alla verktyg man har på sommarstället

Golvvärme är inte så bra om ni ska sänka och öka temperaturen i huset beroende på när ni är där. Mer en lösning för permanent boende
Det ska inte vara ett sommarställe utan ett fritidshus/helgboende. Om vi ledsnar på stan och säljer lägenheten vill jag kunna flytta ut och ha det bekvämt :)

Altanerna kommer nog totalt bli minst dubbelt så stort som huset i sig innan det är klart om jag känner mig rätt! :rofl: Till och börja med ska jag gjuta en altan från huset och 4m ut full bredd är tanken.
 
M Msarps skrev:
Det ska inte vara ett sommarställe utan ett fritidshus/helgboende. Om vi ledsnar på stan och säljer lägenheten vill jag kunna flytta ut och ha det bekvämt :)

Altanerna kommer nog totalt bli minst dubbelt så stort som huset i sig innan det är klart om jag känner mig rätt! :rofl: Till och börja med ska jag gjuta en altan från huset och 4m ut full bredd är tanken.
Oki!
Jag tycker hallen ser liten och svår ut speciellt om ni ska kunna bo där permanent, mycket kläder och skor som ska upp där.

Det är bara en dörr in till huset. Ofta vill man ha en Separat dörr ut till till exempel en altan.

Som sagt man behöver uteplatser i både skugga och sol. Därför kan det vara bra och ha en altan i öst when i väst med huset som skuggare.

om ni planerar att sänka värmen är inte där så kommer det tar väldigt lång tid att värma upp huset med bara golvvärmen. Frikyla från ett borrhål går men inte speciellt lätt att använda för att kyla huset.


Har du höga krav på comfort behöver du ha luftkonditionering av något slag . Det brukar bli bäst att lösa det redan på planeringsstadiet
 
Redigerat:
M Msarps skrev:
När det kommer till ventilation har jag dock inte kommit fram till någon bra lösning ännu.
Vi kommer ha fullhöjd på taket, dvs ingen vind att dra rör på.
Jag skulle vilja ha FTX men att dra rör från ”teknikrummet” till sovrummen innebär att jag behöver bygga någon form av låda som blir väldigt synlig i hallen.
Frånluften är enklare att lösa..
Kan man nöja sig med friskluftsventiler i fönster?

Mvh
Vilken sorts tak kommer ni att ha? Kommer ni verkligen att ha fullhöjd även i sov-/badrum och hall? Det är ju det lättaste sättet att lösa ventilationsdragningen. Annars tänker att det borde inte vara omöjligt att lösa… beroende på takhöjd och vinkel i hallen kan det gå att ”trolla bort” lådan/ventilationskanalen genom att dra den längs yttervägg ovanför ytterdörren, typ låtsas att ytterväggen är tjockare än vad den egentligen är.

Mvh, nån som aldrig har byggt hus :rofl:
 
  • Gilla
Kluring
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Oki!
Jag tycker hallen ser liten och svår ut speciellt om ni ska kunna bo där permanent, mycket kläder och skor som ska upp där.

Det är bara en dörr in till huset. Ofta vill man ha en Separat dörr ut till till exempel en altan.

Som sagt man behöver uteplatser i både skugga och sol. Därför kan det vara bra och ha en altan i öst when i väst med huset som skuggare.

om ni planerar att sänka värmen är inte där så kommer det tar väldigt lång tid att värma upp huset med bara golvvärmen. Frikyla från ett borrhål går men inte speciellt lätt att använda för att kyla huset.


Har du höga krav på comfort behöver du ha luftkonditionering av något slag. Det brukar bli bäst att lösa det redan på planeringsstadiet

Ja hallen behöver justeras lite, är inte helt nöjd med var dörren till toan hamnar..
Garderober kommer vi bygga in i hallen på något fiffigt sätt är tanken. dock mycket väl medveten om att vi behöver kompromissa med något, får se vad det blir :)

Stora öppningen i mitten på huset är ett 4m skjutparti och öppningen längst till vänster en vanlig fönsterdörr, så ut kommer vi!
 
M morr skrev:
Vilken sorts tak kommer ni att ha? Kommer ni verkligen att ha fullhöjd även i sov-/badrum och hall? Det är ju det lättaste sättet att lösa ventilationsdragningen. Annars tänker att det borde inte vara omöjligt att lösa… beroende på takhöjd och vinkel i hallen kan det gå att ”trolla bort” lådan/ventilationskanalen genom att dra den längs yttervägg ovanför ytterdörren, typ låtsas att ytterväggen är tjockare än vad den egentligen är.

Mvh, nån som aldrig har byggt hus :rofl:
Definitionsfråga vad som menas med "fullhöjd" egentligen :)
men stommen ser ut såhär i dagsläget:

Teknisk ritning av en konstruktion med måttangivelser i millimeter och en vinkelangivelse i grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pulpettak alltså, jobbar som sagt med bygglovshandligarna.

Har också haft tanken att dra det längs med ytterväggen, men det strular tydligen med gardinerna då :rofl: och Väggen blir för tjock om den breddas.
Och längs med innerväggen blir det en låda i taket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.