S SueCia skrev:
Vad gör man i huset om man har så låg förbrukning egentligen?

Bara min dator drar 238 kwh per månad och då finns det fler datorer, sen ska det duschas och värmas osv.
Exakt hela min månadsförbrukning för oktober...238 kWh. :)
Har också dator men den är mer avstängd än påslagen...
 
P
F fredand44 skrev:
Hej, Hur stort hus har ni?
Ca 225 inkl uppvärmd källare. 1 1/2 plan från 1929.
 
Keiller Keiller skrev:
Inte nog med att elförbrukningen minskat sen årsskiftet, även vattenförbrukningen har gått ner litegrann.

Fick kvartalsräkningen idag och efter den senaste årsavläsningen ändrades den uppskattade årsförbrukningen av vatten med minus 76 kbm och jag fick tillbaka en dryg tusenlapp.

-76?

Hur stor är en årsförbrukning då?
Jag har en total årsförbrukning på runt 50 m3.
 
@ @ndreas skrev:
Det som är fascinerande är att de som inte gjort något för att minska sin förbrukning nu ska kompenseras. Tro inte att ovanstående invwsteringar/åtgärder för att minska förbrukningen varit gratis för de som gjort dem....
Men det är väl fortfarande så att den som förbrukar 1000 kWh för uppvärmning en månad får betala mer varje månad jämfört med den som gjort sparåtgärder och bara förbrukar 500 kWh samma månad.
El-bidraget gör väl bara att elpriset blir mer lika för alla. Så den som slösar får fetare elräkningar jämfört med den sparsamme. Så visst har den som gjort investeringsåtgärder nytta av att ha gjort sina investeringar.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Glödlampor överallt utom utomhus
Använda upp hela lagret först innan övergången till LED sker?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
-76?

Hur stor är en årsförbrukning då?
Jag har en total årsförbrukning på runt 50 m3.
138 kbm är nuvarande uppskattade årsförbrukning. Ca 100 kbm mindre än vad årsförbrukningen låg på innan vi flyttade hit för drygt tre år sen.
Stor trädgård, mycket buskar och blommor. 50 kbm/år per person är en normal vattenförbrukning om man bor i villa.
 
@
H hakan_o skrev:
Men det är väl fortfarande så att den som förbrukar 1000 kWh för uppvärmning en månad får betala mer varje månad jämfört med den som gjort sparåtgärder och bara förbrukar 500 kWh samma månad.
El-bidraget gör väl bara att elpriset blir mer lika för alla. Så den som slösar får fetare elräkningar jämfört med den sparsamme. Så visst har den som gjort investeringsåtgärder nytta av att ha gjort sina investeringar.
Fast den som nu energi effektiviserat för 100 000-tals kronor fick inget bidrag för det... Och nu inte heller för sin förbrukning....
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
N
H hakan_o skrev:
Använda upp hela lagret först innan övergången till LED sker?
Ja vilket i praktiken innebär att ingen övergång kommer att ske under min livstid och att ett lager av glödisar även blir över. :)
Utomhus däremot kör jag med LED för där går ju värmen glödisar alstrar ändå till spillo.
 
  • Gilla
  • Wow
para och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Fast den som nu energi effektiviserat för 100 000-tals kronor fick inget bidrag för det... Och nu inte heller för sin förbrukning....
Att staten försöker styra människor till olika inriktningar i sättet att leva genom att dela ut bidrag har väl under lång tid varierat över tid. Alla människor har väl vid varje givet tillfälle samma förutsättning att ta del av bidraget. Att jämföra då och nu är väl inte riktigt rättvisande. Varje tidsepok har ju sina egna förutsättningar som sedan hela tiden förändras.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
@
H hakan_o skrev:
Att staten försöker styra människor till olika inriktningar i sättet att leva genom att dela ut bidrag har väl under lång tid varierat över tid. Alla människor har väl vid varje givet tillfälle samma förutsättning att ta del av bidraget. Att jämföra då och nu är väl inte riktigt rättvisande. Varje tidsepok har ju sina egna förutsättningar som sedan hela tiden förändras.
Idiotiskt svar ;) finns väl massvis av människor som energieffektiviserar sina hus även nu - du får det att låta som att det var något som hände på 70-talet... :crysmile:
 
K
Vi sänkte vår förbrukning från 370 förra året till 288 kWh för oktober i år. Tror att det var både soligare och varmare än förra året!

Prognos för november är 500 kWh mot 550 förra året.
 
C
Strip Strip skrev:
Men om du tittar lite extra noga på de sista månaderna till höger, ser du att glappet mellan temperaturkruvan och kolumnerna för elförbrukning ökar markant.
Samtidigt får jag för mig att nu är den tiden på året då t.ex. en sänkning av inomhustemperaturen har som störst genomslag(?)
Vi var ner 40% år mot år i oktober, men jag förväntar mig inte att den siffran håller i sig i december när det börjar bli kallt på riktigt.
 
@ @ndreas skrev:
Idiotiskt svar ;) finns väl massvis av människor som energieffektiviserar sina hus även nu - du får det att låta som att det var något som hände på 70-talet... :crysmile:
Då får du gärna förtydliga vad det är du vill ha sagt. Vad det är du anser vara så hemskt orättvist.
 
Jag är så stolt över er alla, som spara så mycket el.
Nu kan Sverige ännu mer sälja till grannländer och göra stor vinst.
Och nätavgift måste man nu också höjer då man ja inte mer sälja så många kw inom Sverige.
De som tror verkligen att vi har en elkris, förlåt mig, är verkligen dumm. Jag vet att man säger det är allt pga Ukrainska krig, men Bullshit, det började redan innan krig.
Jag vet, nu säger alla att de sparar inte för krisen, de sparer för sig sälv. Varför gjorde ni det inte innan???
 
Strip Strip skrev:
Jag tycker det är trevligt med ett väl sorterat forum, så jag sticker ut hakan med en ny tråd för oktober.

Dessutom är jag minst sagt stolt över våra insatser, vi har sänkt elförbrukningen med 56% för värmen, jämfört med ett snitt 2017-2021 :surprised:
En grad varmare ute, men den största skillnaden är nog att VP fått order om att värma till 17°C inne, sen tar vi över med kaminen när vi känner att det behövs. Funkar såå mycket bättre än förväntat så här långt.

[bild]
Jag byggde om lite här hemma, anslöt vedspisen till en vb, och även på radiatorkretsen som igentligen drivs av bv.
Sänkt elen med 65%
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.