E
M Mikael 81 skrev:
Ja den siffran var imponerande. Jag tycker att vi försöker vara snåla, men bara hushållselen här drar lite över 7 kWh per dygn även de dagar vi håller igen.
Min hushållsel för en person inkl kontor är 580 kWh per år .
 
E
G OMathson skrev:
Detta bevisar att det går att göra något för många och det är ju bra MEN att sänka ännu mer är väldigt svårt. Vi har också minskat rejält men det mesta gjorde vi för ca 20 år sedan, sedan dess lite småsaker som led och modernare vitvaror och mindre på standby.
Testat solceller och ny bergvärmepump?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G
E Klimatbygg skrev:
Testat solceller och ny bergvärmepump?
Solceller ger jag inget för i Sverige, de ger absolut inget alls under den perioden energi för uppvärmning behövs, pumpen är bytt förra året.
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Ökade faktiskt från 1169kWh till 1233kWh.

Fast pris på 42öre på handeln i två år till.
Dvs 117öre inkl allt som en extra kWh kostar.

Har tillkommit ett växthus och ett litet uthus med tillhörande utebelysning sedan förra året.
Även växtbelysning inne som ligger och drar 16 timmar dygnet. LED ramper (några 40-wattare och flera 15-18wattare) Dessa var inte där 2021.

Två servrar igång 24/7 och belysning som står på från solnedgången till uppgången.
Finns mycket sånt att spara på om man skulle försöka.

Byggde 2019 och satt in en kamin som fortfarande aldrig eldats trots fri tillgång till egen ved.
Säljer veden och betalar hellre elen med dessa priser.

Hade priserna varit 5ggr högre så hade man gjort något. Planerar solceller 2023 eller 2024.

17000kwh och 16A Månadsabonnemang ligger på 23600kronor om året.

Sagt upp några tjänster och prenumerationer, pressat matkostnader något men elen har vi inte prioriterat.
 
G OMathson skrev:
Solceller ger jag inget för i Sverige, de ger absolut inget alls under den perioden energi för uppvärmning behövs, pumpen är bytt förra året.
Hur skiljer sig ditt resonemang från alla som installerar solceller? Ärligt nyfiken, är inte insatt själv. men på något vis behövs energin även de varma soliga dagarna, bara inte hos dig utan i t ex industrin så det man tjänar på att sälja ska ersätta det man förbrukar på vintern då?

Och till skillnad från någon annan investering är detta helt passivt och kräver inte att du stoppar in mantimmar.

Men man kan kanske jämföra med att köpa en obiligation? En aktie med utdelning? Sparkonto?
 
  • Gilla
K. L och 2 till
  • Laddar…
Okt 2021: 1181
Okt 2022: 963
-18%

Jan-Okt 2021: 12881
Jan-Okt 2022: 10680
-17%

Mer medveten, mildare väder, bytt tvättmaskin.
 
Redigerat:
Oktober
2018: 760
2019: 754
2020: 658
2021: 738
2022: 343

Så 54% lägre än förra året och 34% lägre än juni i år.

Värmen (LVVP) är inte påslagen än, utan eldar i kaminen i stället.
Jag har börjat sätta min stationära dator i viloläge när den inte används. Tidigare stod den på dygnet runt.
I princip oisolerat hus på 50m2 + källare.
 
Tilläggsisolerat/ tagit bort 145mm glasull och sprutat in 400mm icell lösull. Säkert mer medveten. Ingen solpanel eller annan tillskottsvärme.
 
  • Bild på elförbrukning i kilowattimmar, månadsvis från augusti till oktober 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Statistik över månatlig elförbrukning i kWh för månaderna augusti till december 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nästan halverat min elförbrukning. Stängt ner alla oljeelementen och sänkt värmen på
varmvattenberedaren. Kör endast luftvärmepump på ca. 22 grader.
Gick över till timpris augusti 2022
AC användes sparsamt under sommaren.

Stapeldiagram och linjediagram som visar energiförbrukning och genomsnittstemperatur per månad över flera år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Gick upp från 990kWh till 1213kWh med 0,5grader varmare utomhus i år. Stora skillnaden är att 514kWh av förbrukningen nu är till min elbil som jag inte hade förra året, utan den så skulle förbrukningen ha varit 700kWh dvs ner ca 30%.
 
E
G OMathson skrev:
Solceller ger jag inget för i Sverige, de ger absolut inget alls under den perioden energi för uppvärmning behövs, pumpen är bytt förra året.
90 % av befolkningen tänker annorlunda.
Det är dock en fråga om ekonomiskt tänkande och kunskaper.
Lycka till mattsson!
 
G
Ä Äpplesnö skrev:
Hur skiljer sig ditt resonemang från alla som installerar solceller? Ärligt nyfiken, är inte insatt själv. men på något vis behövs energin även de varma soliga dagarna, bara inte hos dig utan i t ex industrin så det man tjänar på att sälja ska ersätta det man förbrukar på vintern då?

Och till skillnad från någon annan investering är detta helt passivt och kräver inte att du stoppar in mantimmar.

Men man kan kanske jämföra med att köpa en obiligation? En aktie med utdelning? Sparkonto?
Ur svenskt perspektiv finns det el så det räcker och blir över under hela perioden solceller gör någon nytta här, Sverige exporterar. Ur klimat hänseende tar det många år innan solcellerna har "betalat" sin klimatskuld jämfört om de inte hade tillverkats alls. Ca 3/4 av alla solceller produceras i Kina och Kina bygger fortfarande ca fyra nya kolkraftverk i månaden, Kina är en vidrig variant av diktatur.
Att privatpersoner köper solceller förstår jag men det är ju nästan alltid av rent egoistiska/ekonomiska skäl.
Om svenska befolkningen ska subventionera solceller för klimatets skull är det bättre solcellerna installeras där de gör mest nytta på jordens yta och det är inte så långt norrut som Sverige, sätt dom i tex Grekland som är ett koleldande land och som förbrukar massor med el när det är soligt, som tex AC, cellerna kommer ha något lägre verkningsgrad då det är varmare men det vägs upp rejält då de gör nytta nästan året om.
Jag kanske också köper solceller inom nått år men då av rent egoistist skäl.
 
  • Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
E
G OMathson skrev:
Ur svenskt perspektiv finns det el så det räcker och blir över under hela perioden solceller gör någon nytta här, Sverige exporterar. Ur klimat hänseende tar det många år innan solcellerna har "betalat" sin klimatskuld jämfört om de inte hade tillverkats alls. Ca 3/4 av alla solceller produceras i Kina och Kina bygger fortfarande ca fyra nya kolkraftverk i månaden, Kina är en vidrig variant av diktatur.
Att privatpersoner köper solceller förstår jag men det är ju nästan alltid av rent egoistiska/ekonomiska skäl.
Om svenska befolkningen ska subventionera solceller för klimatets skull är det bättre solcellerna installeras där de gör mest nytta på jordens yta och det är inte så långt norrut som Sverige, sätt dom i tex Grekland som är ett koleldande land och som förbrukar massor med el när det är soligt, som tex AC, cellerna kommer ha något lägre verkningsgrad då det är varmare men det vägs upp rejält då de gör nytta nästan året om.
Jag kanske också köper solceller inom nått år men då av rent egoistist skäl.

Intressant att du byter åsikt fortare än jag tar på mig byxorna. Du skrev idag "Solceller ger jag inget för i Sverige,"
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E
P Pligg85 skrev:
Ökade faktiskt från 1169kWh till 1233kWh.

Fast pris på 42öre på handeln i två år till.
Dvs 117öre inkl allt som en extra kWh kostar.

Har tillkommit ett växthus och ett litet uthus med tillhörande utebelysning sedan förra året.
Även växtbelysning inne som ligger och drar 16 timmar dygnet. LED ramper (några 40-wattare och flera 15-18wattare) Dessa var inte där 2021.

Två servrar igång 24/7 och belysning som står på från solnedgången till uppgången.
Finns mycket sånt att spara på om man skulle försöka.

Byggde 2019 och satt in en kamin som fortfarande aldrig eldats trots fri tillgång till egen ved.
Säljer veden och betalar hellre elen med dessa priser.

Hade priserna varit 5ggr högre så hade man gjort något. Planerar solceller 2023 eller 2024.

17000kwh och 16A Månadsabonnemang ligger på 23600kronor om året.

Sagt upp några tjänster och prenumerationer, pressat matkostnader något men elen har vi inte prioriterat.
Förstår att du inte sparar så mycket el då du har lågt fast elpris men om två år måste även du som är välbärgad spara.
På hushållselen/datorer/lampor kan du lätt spara 50-60 % utan ansträngning.
 
E
G OMathson skrev:
Finns väl egentligen ingen som säger att egna solceller och elbil har något samband?
De flesta med solceller och elbil säljer elen på dagarna och laddar bilen på nätterna och sen används säker bilen även från oktober till mars.
Min son varnar mig för att tro att vanliga svenska namn som Mattson och Olsson inte kan betyda att de är Botar!? dvs robotar som vill hindra europeerna från att spara el.
När europeerna sparar el förlorar Putin pengar.

Så om du stöter på någon som är negativ till elsparande på något sätt är detta oftast en rysk Bot.
De kan verka hur svenska som helst men kan ha bott i Sverige under flera år och de får direkt betalt av ryska staten.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.