J jack23 skrev:
Kolla på Bengt Lords beräkning:
[länk]
Förutom det att Bengt Lords beräkningar uppenbart är felaktiga...
100 liter per minut gäller enbart vid följande specialfall. Dvs UTAN sughöjd OCH UTAN tryckhöjd...
 
Ja, förbrukningen är orimlig.

Men den kan bero på flera saker.
1. Att grannen lurar henne medvetet eller omedvetet.
2. Att ejektorringpumpen inte fungerar som den ska.

Personligen tror jag mera på alternativ 2 än på alternativ 1 för så jävlig kan väl ingen vara.

Men svärmor kan ju alltid gå tillbaka till gamla "räkningar" för att se om de har legat på denna nivå hela tiden som gått sedan renoveringen/bytet. Om det har det så är jag nog inne på alternativ 1...
 
  • Gilla
Toja91
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Du har helt missat rimlighetsbedömningen av förbrukning på en vattenpump som servar två hushåll. Däri ligger det stora problemet som behandlas i denna tråd.
Men det är ju inte rimligheten av strömförbrukningen som efterfrågas utan det handlar om kostnaden. Det måste ju finnas någon form av mätare för just pumpen då den tydligen avläses en gång i månaden. Det framgår ju inte om det finns något mer inkopplat på den mätaren som avviker mellan hushållen men vad jag förstår så har de ju någon form av avtal uppgjort där TS nämner att strömmen ska betalas med 55 öre kWh, och då är ju uträkningen helt rätt.
 
devjoachim devjoachim skrev:
Tack för alla svar, känns uppenbart att något är galet.

Hoppas att det är ett ärligt fel, det blir tråkig stämmning om han medvetet lurat dem i 10 år :)
Be att få se elräkningen från elleverantören grannen får som han har som underlag för räkningen till svärmor. Varför kommunicerar ni inte med grannen?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ett sjukt jäkla spekulerande hit och dit.
KOMMUNICERA är ledordet. Här, i Sverige och i resten av världen.

Det är ju uppenbart att det blivit fel. Kolla med grannen innan något annat görs. Alla kan göra (och gör) misstag.

:)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Lingelinge Lingelinge skrev:
Be att få se elräkningen från elleverantören grannen får som han har som underlag för räkningen till svärmor. Varför kommunicerar ni inte med grannen?
Det är väl det som är tanken? Men min fråga var om det var legit eller ej. Men nu har vi ju mer info tack vare alla grymma svar!
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Står det möjligtvis ett element på full spätta bredvid pumpen som frostskydd? Helt orimliga siffror annars.
Orimliga siffror, ty jag hade för samma period 1100 Kwh i mitt hus på 120 Kvm med elvärme och eget vatten och pump!
 
hsd
Gissar att pumpen står i ett pumphus och går hela tiden och ingen märker av detta (annat än på elförbrukningen)
 
galento
devjoachim devjoachim skrev:
Det är väl det som är tanken? Men min fråga var om det var legit eller ej. Men nu har vi ju mer info tack vare alla grymma svar!
Drygt 2600 kWh för augusti för bara driften av vattenpumpen , det förbrukar inte vi en kall vintermånad med direktel , llvp och 2 eluppvärmda utrymmen utomhus. Egen vattenpump, varmvattenberedare och 2xdusch varje dag.
Nä nåt är riktigt konstigt med din svärmors räkningar. Hoppas ni får rätsida på detta.
 
  • Gilla
devjoachim
  • Laddar…
Hur många fler ska kommentera hur knasig förbrukningen är? Kan vi inte bara komma överens om att inte kommentera om vi inte har något nytt att tillföra?
 
  • Gilla
  • Älska
David Wallin och 12 till
  • Laddar…
Eftersom du inte orkar läsa så får teknisk spec på den pump det gäller. Så slipper du gissa!
Även om den debiterad kostnaden är för hög oavsett[/QUOTE]
Det betyder väl att teoretiska maxvärdet är 1080kwh per månad om den går dygnet runt?
Vilket den antagligen inte gör. Antagligen går den 2-6 timmar om dygnet. Så det är en faktor 4-10 fel.
 
  • Gilla
devjoachim
  • Laddar…
galento
N NoiseMaker skrev:
Hur många fler ska kommentera hur knasig förbrukningen är? Kan vi inte bara komma överens om att inte kommentera om vi inte har något nytt att tillföra?
Precis som ditt inlägg t.ex ?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Har jobbat med pumpar i många år och stött på detta problem mellan grannar flera gånger.Har löst det med att koppla på en kWh mätare som båda kan hålla koll på och läsa av. Problemet löst , ingen blir lurad.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 8 till
  • Laddar…
Potentiell energi (J) eller (Ws) =
massa (kg) * gravitationen (m/s²) * höjden (m).

För att lyfta 10 kubikmeter vatten (10.000kg) 50 meter går det alltså åt minst 10.000 * 9,81 * 50 = 4.905.000 Ws eller ca 1,4 kWh.
Minst eftersom det tillkommer energi för att motor och pump båda har en verkningsgrad under 100%.
Elmotorer ligger normalt mellan 80-95% och vattenpumpar mellan 70-90%. Om vi antar de sämsta värdena blir det då 2,4 kWh.
Detta är bara ett räkneexempel. Svärmodern kanske förbrukar mer än 10 kbm vatten per månad eller brunnen är djupare än 50 meter, men det är den här storleksordningen det handlar om med en djupborrad brunn. Med en grävd brunn behöver vattnet inte pumpas lika högt men då kanske det sitter en frostvakt som drar desto mer.

Edit: Glömde hydroforen. Den utgör ett ganska stort motstånd för pumpen så det blir nog lite mer. Ska fundera på det.

Sådär ja. En hydrofor har väl ca 3-4 bar övertryck? Det motsvarar 30-40 meter vattenpelare, dvs det blir samma sak som att pumpen får lyfta vattnet ytterligare 30-40 meter. Då hamnar vi istället på 3,9-4,4 kWh.
 
Redigerat:
  • Gilla
devjoachim och 1 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
Jag gör av med ca 9500kvh per år. L/L värmepump, egen brunn och ett garage.. Do your matte.. Din svärmor är långt uppe på läktaren..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.