J JohanLun skrev:
jag har inte läst alla inlägg, och svårt att tolka bilderna, men map isolering och plast så har jag förstått som så att det är helt ok att isolera säg 20cm för att sen sätta en plast och isolera 5cm till. fördelen med detta är att det i det innersta skiktet går att dra el mm utan att göra hål på plasten. om bara innerisoleringen är tunn så kommer ev luft som träffar plasten vara så varm att den inte kondenserar. om plasten sitter längre ut så blir det givetvis trist, då kan temperaturen vara så låg att det kondenserar där.

själv tror jag att ALL plast efter ett antal år, ombyggnationer, tavlor, felaktigt utförda eluttag mm har så många hål att fuktig luft ändå kan ta sig ut. samtidigt tror jag de flesta ventilationssystem fungerar såplass bra att den mängd luft som tar sig ut genom väggar inte bidrar till någon skada. men OM det finns ett ställe som är otätt och det är övertryck så kommer ju givetvis det lokalt kunna bli ett problem.

att det innersta lagret isolering inte är 100%igt om det finns isolering utanför tror jag heller inte är speciellt allvarligt.

är det tjockare isolering utanför plasten än innanför och inte du ser fukt nånstans tror jag att du inte ska oroa dig för mycket, men måste du ändå riva upp pga vattenskadan så är det väl läge att ta in en byggare som gör rätt även på detta...

själv undviker jag plast i väggarna (och glas/stenull) då jag har ett gammalt hus. jag har kört ångbroms av papp. jag tror helt enkelt inte någon som renoverar i ett gammalt hus lyckas få plasten tät.

Trist med vattenskadan. Hoppas du kan få säljaren att betala genom det var dolt fel.
Det du beskrivert inte ok då daggpunkten hamnar allt för långt ut i väggen. Där kommer det att vara tillräcklig kallt för vattenånga att kondensera.
 
Var säljaren skriven utomlands då köpet gjordes?
Annars gäller i Sverige att en rättegång hålls där säljaren var skriven vid köpet.

Har du rättshjälp i hemförsäkringen? Iaåfall hitta en jurist och ta kontakt med denne.
Inga utgifter godtas av försäkringsbolaget som inte juristen beordrat.

Alltså skriv säljaren och ställ krav på åtgärd. Ta kontakt med jurist.
Kan vara svårt att hitta en kunnig jurist. De flesta jurister tjänar ju grova pengar på asylärenden och saknar kompetens inom byggärenden och motivation att syssla med sådant.

Rättvisan är blind, så att ha rätt innebär inte att man får rätt. Bästa är nog att få en uppgörelse om ekonomisk kompensation med säljaren och försöka få till något med försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Toja91
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Det är sannolikt att det finns en koppling mellan den felaktigt gjorda ångspärren och vattnet under badrumsgolvet.
Fuktig luft i huset vandrar genom isoleringen utåt och vid kallt väder kondenserar vid plastfolie. Vattnet rinner neråt på vertikala ytor och kanske i detta fall samlas under badrumsgolvet. När detta blivigt mättat så kommer fukt/vätska att stiga upp även i väggarnas nederkant.
Med tanke på de hittills hittade problemen så är sannolikt även badrummet tätskikt med mera felaktigt utförda.

Kontentan av detta skulle kunna vara att den felaktiga ångspärren är ett dålt fel som yttrar sig som vatten i badrummet.
Bra resonerat, men jag undrar ändå om det skulle stå vatten under plattorna i badrummet bara av kondens i väggarna, till den grad att fixet löses upp och plattorna släpper. Det är ju ett våtrum liksom. Ofta har man ju golvvärme vilket torkar upp/tvingar fukt att vandra till andra ställen. Borde märkas mer i andra rum. Men man ska aldrig säga aldrig... Den där byggaren verkar ju vara något extra...
 
Redigerat:
Farbroor Farbroor skrev:
Troligen odugligt gjort tätskikt
Men på vilket sätt? Att hjälpa dig bemöta försäkringsbolaget är fullständigt omöjligt utan att veta vad det är för fel och om detta verkligen är anledningen till läckaget.
 
Häva köpet kommer jag nog inte göra då jag är såpass förälskad i läget.

Jag har kontaktat säljaren och hon har svarat. Besvärlig att kommunicera med då hon menar att det visst är korrekt utfört och att allt är dubbelkollat osv blabla.
Jag har ännu inte krävt något specifikt utav henne utan bara informerat.
Däremot så erbjuder hon att en vän som bor i närheten kan komma och hjälpa mig renovera. (Är det samma vän hon haft här för att hjälpa till när hon byggde huset är jag ju inte särskilt intresserad av den hjälpen)
Vad är rimligt att kräva?
 
Jag är ingen expert på vilka material man har som ångspärr eller ångbroms men ser det inte ut på väggbilden där isoleringen saknas som att det är förpackningsplasten till isoleringen som sitter där bakom?
Se bifogad bild som visar isoleringen både utanför och när den ligger förpackad när den säljs. Ser väldigt mycket ut som förpackningens plast och jag är tveksam till att den är lämplig som plast i byggnaden.
 
  • Förpackning av gul isolering med texten "ISOVER" och några symboler och siffror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hullken och 5 till
  • Laddar…
H himanka skrev:
Jag är ingen expert på vilka material man har som ångspärr eller ångbroms men ser det inte ut på väggbilden där isoleringen saknas som att det är förpackningsplasten till isoleringen som sitter där bakom?
Se bifogad bild som visar isoleringen både utanför och när den ligger förpackad när den säljs. Ser väldigt mycket ut som förpackningens plast och jag är tveksam till att den är lämplig som plast i byggnaden.
Jo det är det.
 
Farbroor Farbroor skrev:
Häva köpet kommer jag nog inte göra då jag är såpass förälskad i läget.

Jag har kontaktat säljaren och hon har svarat. Besvärlig att kommunicera med då hon menar att det visst är korrekt utfört och att allt är dubbelkollat osv blabla.
Jag har ännu inte krävt något specifikt utav henne utan bara informerat.
Däremot så erbjuder hon att en vän som bor i närheten kan komma och hjälpa mig renovera. (Är det samma vän hon haft här för att hjälpa till när hon byggde huset är jag ju inte särskilt intresserad av den hjälpen)
Vad är rimligt att kräva?
Har badrummet gjorts privat eller via entreprenör? För är det professionellt gjort finns det fortfarande garanti.

Det är bara att visa henne besiktningsprotokollet där felen dokumenterats så kan hon inte säga emot
 
T Toja91 skrev:
Men på vilket sätt? Att hjälpa dig bemöta försäkringsbolaget är fullständigt omöjligt utan att veta vad det är för fel och om detta verkligen är anledningen till läckaget.
För att veta mer exakt måste jag börja riva upp och hittills har jag inväntat försäkringsbolag men det kanske inte är någon idé att göra, utan jag bör kanske börja.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Farbroor Farbroor skrev:
För att veta mer exakt måste jag börja riva upp och hittills har jag inväntat försäkringsbolag men det kanske inte är någon idé att göra, utan jag bör kanske börja.
För att veta mer exakt? Finns det några alternativ till vad det skulle kunna vara?
Vilket bolag har du?
I många fall är det inte lönsamt att börja öppna upp själv. Och akta dig för detta om det nu skulle gå att åberopa garanti på arbetet i första hand.
Vilket besiktningsbolag har varit ute? Dom kanske kan hjälpa till med att öppna upp tillräckligt för att försäkringsbolaget ska kunna ta ett beslut.
Sorry för två miljoner frågor men jag jobbar med detta så det är lite av en hjärtefråga
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Farbroor Farbroor skrev:
För att veta mer exakt måste jag börja riva upp och hittills har jag inväntat försäkringsbolag men det kanske inte är någon idé att göra, utan jag bör kanske börja.
Alltså vad säger försäkringsbolaget? Inte killen som var ute och kollade, utan deras ansvariga handläggare. Om du vill använda försäkringen ska du inte börja åtgärda själv innan du fått klartecken från dem.
 
  • Gilla
Arne Borg och 2 till
  • Laddar…
Farbroor Farbroor skrev:
Häva köpet kommer jag nog inte göra då jag är såpass förälskad i läget.

Jag har kontaktat säljaren och hon har svarat. Besvärlig att kommunicera med då hon menar att det visst är korrekt utfört och att allt är dubbelkollat osv blabla.
Jag har ännu inte krävt något specifikt utav henne utan bara informerat.
Däremot så erbjuder hon att en vän som bor i närheten kan komma och hjälpa mig renovera. (Är det samma vän hon haft här för att hjälpa till när hon byggde huset är jag ju inte särskilt intresserad av den hjälpen)
Vad är rimligt att kräva?
Hej. Stökigt läge. Men absolut låta säljaren berätta ( eller kompis) vilka som har varit på plats. Ta fram dokument för säker vatten, våtrumsintyg, elfirmans namn.
Du kanske kan försöka att utröna vem som har gjort vad. Är det någon riktig entreprenör som har varit inblandad. VVS, El. Kan vara bra att ha koll på så att det inte blir farligt på riktigt. Badrumsrenovering kan väll tänkas ha en eller flera entreprenörer inblandade. Där kan ju ett läckande rör i ställa till med problem. Dåligt ansluten golvbrunn. Bristande tätskikt kan vara ett annat. Takentreorenad kan vara orsak till att man får det blött inne. Felaktig isolering i tak och ytterväggen kan leda till omfattande fukt skador. Ta reda på vilka personer eller företag som har varit på plats och utfört renovering. Du måste ta reda på skadeorsak. Finns det en doldafelförsäkring så kan man absolut försöka att peta detta i den riktningen. Då detta absolut klassas som den typen av skada. I din egen villa försäkring så borde du kunna driva detta för att få ersättning. De kommer inte att betala för skadeorsaken. Men för följdskador. Skulle kunna betyda att de inte betalar för felaktigt tätskikt. Men att man i försäkringen kan ta upp alla andra kostnader. Men då måste man komma fram till skadeorsak. Är det flera av varandra oberoende skadeorsaker så kommer det att behandlas som separata skador. Men du MÅSTE få koll på vad som är fel i din fastighet. Alla fel och brister. Ta juridisk och proffesionellt hjälp omedelbart.
Hoppas att det kommer att gå bra. Med vänlig hälsning, Fredrik
 
Farbroor Farbroor skrev:
För att veta mer exakt måste jag börja riva upp och hittills har jag inväntat försäkringsbolag men det kanske inte är någon idé att göra, utan jag bör kanske börja.
Det är viktigt att du håller dig till det juridiskt korrekta här så du inte bränner dina chanser att få säljaren att stå för fiolerna. Enligt jordabalken ska du så fort som möjligt anmäla till säljaren att du har hittat fel i fastigheten som kan klassas som "dolt fel". Du behöver inte gå in på några detaljer mer än att beskriva problemen (Läckage i badrummet och felmonterad/saknad ångspärr). Efter det har säljaren rätt att inspektera felen och komma med förslag på åtgärd.
Börjar du riva nu eller underlåter att meddela säljaren och låta vederbörande göra sitt så kan det ligga dig i fatet vid en eventuell tvist i domstol.

Som sagts tidigare; Skaffa dig ett juridiskt ombud och en besiktningsman.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 2 till
  • Laddar…
Farbroor Farbroor skrev:
Häva köpet kommer jag nog inte göra då jag är såpass förälskad i läget.

Jag har kontaktat säljaren och hon har svarat. Besvärlig att kommunicera med då hon menar att det visst är korrekt utfört och att allt är dubbelkollat osv blabla.
Jag har ännu inte krävt något specifikt utav henne utan bara informerat.
Däremot så erbjuder hon att en vän som bor i närheten kan komma och hjälpa mig renovera. (Är det samma vän hon haft här för att hjälpa till när hon byggde huset är jag ju inte särskilt intresserad av den hjälpen)
Vad är rimligt att kräva?
Något du kan efterfråga är dokumentation av ombyggnaden, garantibevis, något som visar att de som utförde den har dokumenterad kompetens. Utan det kan hon inte visa upp något som helst bevis för att det "visst är korrekt utfört och att allt är dubbelkollat" i rätten vid en eventuell tvist.
Sedan är det nog dags att kontakta en jurist för att ställa ett formellt krav till säljaren. Du vill inte häva, men eventuellt kan juristen tycka att det är ett lämpligt första krav för att få säljaren att förstå allvaret.
Det kan vara bra att få ett fackmannautlåtande om skadorna på papper om du inte redan skaffat ett. Om inte annat lär juristen vilja ha ett sånt som ammunition.
 
Snarare tvärt om , så beskriver en säljare som antingen inte vet ett skit eller inte vill svara ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.