Hej. Jag har en fråga kring att få ut raka snören när marken lutar kraftigt. På bilden är ett räkneexempel när man har två lika långa käppar i marken. Det går ju inte att mäta från marken upp på pinnen då de är nerkörda i jorden olika samt att marken lutar.

Så frågan är hur får man ut raka snören vid alla olika höjder

• Handritad skiss över hinder med måttangivelser. Innehåller text: "stöd", "sköjt", och "mark".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Laser är väl enklast.

• Gilla
fiskbuggaren och 2 till
  • Laddar…
Slangvattenpass

• Gilla
Juthstrand och 6 till
  • Laddar…
För er som skriver snörvattenpass. Blir det verkligen exakt?

Och för er som nämner slangvattenpass. Hittar ingen instruktion på hur man använder den. Behöver man en slang som är exakt för den längden man behöver? Till vilken bredd fyller man upp vattnet?

F Fixaren06 skrev:
Hej. Jag har en fråga kring att få ut raka snören när marken lutar kraftigt. På bilden är ett räkneexempel när man har två lika långa käppar i marken. Det går ju inte att mäta från marken upp på pinnen då de är nerkörda i jorden olika samt att marken lutar.

Så frågan är hur får man ut raka snören vid alla olika höjder
Jag uppfattar avståndet mellan stolparna som under 5 meter. Då är det enkelt att sätta en rak regel mellan stolparna och lägga ett vanligt vattenpass ovanpå regeln. Har du två snabbtvingar kan du använda dem för att hålla fast regeln.

• Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
Och för er som nämner slangvattenpass. Hittar ingen instruktion på hur man använder den. Behöver man en slang som är exakt för den längden man behöver? Till vilken bredd fyller man upp vattnet?
Du kan ha hur lång slang som som helst men för lång blir otymplig och svårfylld.
Eftersom de kommunicerande kärlen vill ha jämvikt kommer vattenytan i båda hamna på samma nivå med lite fördröjning. Man fäster den övre så mitten är i rätt nivå, fäster den andra bredvid temporärt och fyller systemet. Sen kan man behöva skaka slangen lite för att få ut all luft. När det är klart går det att flytta runt den temporärt fästa delen dit du vill mäta.

ClasseClas
F Fixaren06 skrev:
För er som skriver snörvattenpass. Blir det verkligen exakt?

Du kan ha en slang som är betydligt längre än kortaste vägen mellan mätpunkterna. Det viktiga är se till att all luft är borta i slangen. Libellerna ska vara öppna vid mätningen (om det inte finns luftning i korkarna). Då blir mätningen exakt. Du fyller vatten så du ser det i båda libellerna.

Slangvattenpass:
Du behöver 3 slangar och en Y koppling.
En slang från vardera röret till Y kopplingen, en slang till vattenkranen.
Fäst upp rören i någorlunda rätt höjd.
Öppna kranen och spola ur all luft.
Stäng kranen och vänta 1 minut så har nivåerna i de båda rören exakt samma höjd.
Protte

• Gilla
Pucco
  • Laddar…
Tomture61
Slangvattenpass använde jag när grunden till hus / garage skulle mätas in .
Dock är det känsligt för sol , vatten utvidgar sig när det blir varmt .

Ang snöre mellan stolpar , det tenderar att hänga ned om avståndet är för stort .

Jag har en krysslaser i dagsläget i mellanprisklassen. Går att köpa förstärkare till den för utomhusbruk.
Det jag har problem med är väl veta om jag väl sätter ut den i trädgården på ett stativ i ojämnt underlag, att linjen jag får ut är helt rät.
Känns även att beroende på var man placerar ut den så får linjen brytning vilket gör att de första meter av lasern kan vara rak med resten inte det? Den är självnivillerande vad det nu egentligen innebär.

F Fixaren06 skrev:
Den är självnivillerande vad det nu egentligen innebär.
Det innebär att linjen blir vågrät fast du ställer stativet utomhus på ett ojämnt underlag.

Eventuell brytning av ljuset i luften har ingen som helst betydelse om du inte ska ha millimeterprecision över flera mil.

useless useless skrev:
Det innebär att linjen blir vågrät fast du ställer stativet utomhus på ett ojämnt underlag.

Eventuell brytning av ljuset i luften har ingen som helst betydelse om du inte ska ha millimeterprecision över flera mil.

Jag tänker mer brytning mot föremål. Ex. Blir linjen rak om den bryts från vägg mot tak eller dörrkarm till andra rum?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.