Med en sådan elförbrukning så måste det vara ett fantastiskt borrhåll som kan leverera allt det vattnet
 
  • Gilla
  • Haha
Nirre och 4 till
  • Laddar…
HeligBirma HeligBirma skrev:
Jisses, helt orimlig förbrukning. Hon blir blåst helt klart. Ta tag i detta förslagsvis genom att kontakta någon sakkunnig som räknar på hur mycket pumpen kan dra och sedan är det dags att konfrontera grannen. Och då ska det vara en juridisk konfrontation. Kolla så hennes hemförsäkring har rättsskydd och kontakta sedan jurist.
Innan någon stämmer skiten ur grannen kanske man ska försöka lösa det som folk, tänk på att det kan vara så att grannen är ute och snedseglar, inte har koll på detta alls. Varför? Jo, någon som har koll debiterar inte bara nettopriset på el. Grannen kanske tror på allvar att denna mätare mäter för pumpen i brunnen och en frostvakt t.ex. Men i själva verket är det hela fastighetens elförbrukning...
 
  • Gilla
David Wallin och 12 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Innan någon stämmer skiten ur grannen kanske man ska försöka lösa det som folk, tänk på att det kan vara så att grannen är ute och snedseglar, inte har koll på detta alls. Varför? Jo, någon som har koll debiterar inte bara nettopriset på el. Grannen kanske tror på allvar att denna mätare mäter för pumpen i brunnen och en frostvakt t.ex. Men i själva verket är det hela fastighetens elförbrukning...
Ja och som jag skrev ska dom konfrontera grannen. Juristen kan avgöra vad som är skäligt att begära. Jag sa inget om någon stämning. Stämma skall hon göra om hennes krav inte hörsammas. Blev det tydligare så?
 
  • Gilla
Nirre och 4 till
  • Laddar…
Är det varmvatten som man delar på?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S senap skrev:
Är det varmvatten som man delar på?
Tänkte det idag också, men frågade henne. Och hon har en egen varmvattenberedare :)
 
  • Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
Jag hittar inte frågan tidigare i tråden men har grannen ett hönshus? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Jag hittar inte frågan tidigare i tråden men har grannen ett hönshus? ;)
haha tror faktiskt någon nämnde det rätt tidigt
 
F fribygg skrev:
Nä, vattnet är väl "gratis" om man inte har filter och provtagningar, men en brunn kostar väl 75tusen i dag och det har väl ett värde att inte behöva göra investeringen och stå underhåll och utbyten av pump och hydrofor själv?
sluta dumma dig nu, isåfall kommer man överens om hur mycket som ska betalas för investeringen. Inte lura någon att betala hela el-räkningen.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Hej
Om man räknar att en pump tall 800W och den skulle gå dygnet runt så skulle det bli 576 kw
Tror en detta borde vara en hydrofortank inblandad så det borde inte vli mer än max 20% av den summan ca 120kw så även om man räknar med överföringskost så borde det bli max 250kr/månad så någon skrattar gott varje månad.

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

Visa bilaga 654490

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?[/QUOTE]
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
det kan vara så att grannen är ute och snedseglar, inte har koll på detta alls. Varför? Jo, någon som har koll debiterar inte bara nettopriset på el. Grannen kanske tror på allvar att denna mätare mäter för pumpen i brunnen och en frostvakt t.ex. Men i själva verket är det hela fastighetens elförbrukning...
Men vadå...
Grannen sitter ju med räkningshögen varje månad. Skulle det alltså gå till så här: "Då ska vi se här, elen för brunnen, jaha det var 1500:- som vanligt. Och så elen för hela huset, 0:- som vanligt." Nej så borta är ingen husägare.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Duxus och 28 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det vore självklart bättre, gärna med koppling till den verkliga kostnaden, basbelopp eller kanske den kommunala vattenavgiften så rimlig uppräkning sker varefter åren går.
om vi lägger upp det så här då. Grannen tecknar ett nytt avtal då hans nuvarande gått ut. Det är på 4kr/kwh (bara för att ta som exempel). Högt javisst men han skiter lite i det då hans granne ändå betalar halva hans elräkning. Då ökar kostnaden för ts svärmor nästan 10 gånger. Är det fortfarande rimligt? Är det rimligt att servicen på sakerna ska regleras genom att betala halva grannens förbrukning lp hans hus? Oavsett om han har en bastu på dygnet runt? Samtidigt som han kör spa dygnet runt/året om? Var går gränsen?

Då är det ju fortfarande inte knutet till verklig förbrukning på pump eller till service/underhåll på anläggning (som ts svärmor ändå verkar få vara med och betala redan). Din hypotes är ju att det fortfarande är ett ok pris (OM det hade varit att hon inte fått betala underhåll Oxå), men det blir ju inte det då priset inte är knutet till pumpens el och pumpens underhåll. Utan till grannens totala förbrukning på sitt hus. Vill man ha in sådant så får man ju specificera en summa som blir en månatlig betalning av service. Men då ska ju heller inte betalas något i övrigt av ts svärmor för något som stavas service
 
Redigerat:
J jasula01 skrev:
Din svärmor har ju lite återbäring att vänta från staten om hon bor i SE3 eller SE4. Lite plåster på såren i alla fall.
Orimligt Var sitter mätaren
och vad är kopplat till den ? (Troligen grannens hela förbrukning)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
I sommar anslöt min granne sig till min borrade brunn. Vi upprättade servitut om att fastigheten fick ansluta sig och att kommande kostnader för nödvändigt underhåll, pumpbyte m.m. skulle delas lika mellan fastigheterna. Ett engångsbelopp utbetalades om 30000:-. Eftersom jag i samband med borrningen aldrig såg att en ytterligare anslutning skulle ske så var betalningen jag erhöll ett oväntat tillskott vars ”avkastning” mer än väl täcker pumpens elförbrukning delat med 2. Vi tar därför inte betalt av grannen för någon elförbrukning.
 
  • Gilla
Collie och 5 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Tack för alla svar, känns uppenbart att något är galet.

Hoppas att det är ett ärligt fel, det blir tråkig stämmning om han medvetet lurat dem i 10 år :)
Det är ju uppenbart att han lurar henne.Hans elpris är ju plus energiskatt och överföringsavgift.Då räcker ju inte 55 öre till.Vad blir det sen när hans avtal blir som nu bortåt 2,50 kr/Kw.En borrhålspump drar max 1 Kw/timma.Går den dygnet om blir det ju ändå inte mer än ca.750 Kw..Enklast att,sätta dit en elmätare på pumpens förbrukning,så får man se hur mycket den faktiska förbrukningen är.Kostar max en tusenlapp plus installation.Den betalar sig på ett par månader.Säkert nån snäll elektriker här som fixar det billigt!! Enkla 3-fasmätare finns på nätet.Finns ju även demonterade elmätare från elbolag.
 
Redigerat:
  • Gilla
MarKra13
  • Laddar…
galento
devjoachim devjoachim skrev:
Här är en för fem månader,

Här är en för augusti
[bild]
Hmm ja 2617 kwh för augusti månad är mer än våran villa förbrukar sommartid
inklusive allt i över 5 månader :surprised: Vi har också egen vattenpump vvberedare mm.
 
  • Gilla
Leif40
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.