Hej,

Skall ta det från början...
För ett tag sedan köpte jag o min sambo ett hus, upp till huset från den asfalterade vägen går en grusväg.
När det regnar mycket elle rdet behöver inte regna specielt mycket för att regnvattnet skall ta med sig vägen ner för backen.
Detta är jobbigt då jag får problem med att komma upp för backen med bilen om jar har något släp påkopplat, spelar ingen roll om det är lastat eller tomt.
Kan klara mig med att ha bil mm nedanför backen, har en yta där som jag skall bygga en carport på med plintgrund. (separat ämne när jag närmar mig byggstart)
Nu till min fråga och det jag behöver råd om.
Vad skall jag göra för att vägen skall ligga kvar, vill gärna fortsätta ha grusväg upp då det är en bit av charmen till huset och omgivningen.
Kan efter helgen skicka upp lite foton här så ni får se lite mer ingående.
Men tills dess lite råd o rön kan inte skada då jag är i princip ledig från alla typer av åtaganden denna helgen och har då planen att fixa vägen så gott det går, samt även platta till området nedanför backen där vi skall ha caprorten vilket förövrigt är en Car21b från http://www.carporten.se
Har förstått att jag behöver grus, vilken typ ligger kvar i en backe när det regnar, och fortfarande är körbar samt tål att köras när man har relativt tungt släp (hästransport dock inte med häst i)?

Sorry om jag e lite virrig i min framställan, är mitt första hus och allt är mycket förvirrande :)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi hade samma problem, så fort det regnade underminerade detta vägen och allt bara samlades längst ner i en hög. Vi beställde en grävare med stor 21 tons maskin som dikade samt lade en vägmatta (fiberduk), sen beställde vi kommer inte ihåg storleken kan det vart 10-18 ? iaf ca 2-5 cm makadam som vi sedan toppade med krossat naturgrus otvättat (ej runt rullar bort) som bilen spred ut körande , vägen är kanske 300-400 m lång i en svängd backe upp och en och en halv bilbredd bred (går att mötas långsamt)
Detta kalaset kostade 15000 kr efteråt fick vi tipset att man kunde startat vägen med sprängsten istället för vägmatta men att man då behövt mer makadam/grus. Men vi är nöjda vägen har varit och är stenhård i fyra år nu. Har iaf hört att dike/dräneringen är viktigast.

Lycka till!

//Kirsi

Vi har dessutom precis köpt nytt hus och är i färd med att byta tak. Vår väg till de nya huset är katastrofalt dålig Vår nya granne äger den lokala grusgropen, så jag hörde mig för om han kunde ge rabaterat pris på grus då sa han att jag skulle krossa mina gamla tegelpannor på vägen först det var kanon bra sa han. Vi ska "desvärre" återanvända dem.

Precis som kirsi säger så måste man ta itu med grunden till problemet dvs vattnet. Ordentliga diken runt om så att vattnet går där istället för att underminera din vägbank.
Vill man inte ha öppna diken så kan man gräva dem. lägga duk i botten och på sidorna. ned med en dränneringsslang och sen fyller man upp med 8-16 dräneringsgrus. På så sätt får man väggrenar istället för diken men de fungerar på samma sätt.

Jag misstänker att det var 0-18 kirsi la på sin väg som bindande matrial under sitt krossade naturgrus

Dessutom måste man ju se till att inte vägen får tillskott av vatten uppifrån, att den inte är avrinningen från t.ex. trädgården eller gårdsplanen.

För att inte kraftigt regn ska gräva fåror i den i alla fall, kan det vara bra om vägen är välvd eller lutar lite i sidled, så att vattnet rinner ut mot sidorna istället för att följa hjulspåren nedåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.