P Prodigys skrev:
Absolut ingenting.
Ok? Så varför "måste" eller "skall" man padda/packa inför gjutning?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ok? Så varför "måste" eller "skall" man padda/packa inför gjutning?
När det är makadam så är det inget måste. Material utan nollfraktion komprimeras inte på samma sätt utan lägger sig i princip rätt direkt.

Har man stöd på alla håll och kör över det med en padda så vänder sig stenen till en slät yta så det sjunker aldrig mer än 2 stenstorlekar.
Slår man betong på så låser man även stenen så då rör den sig inte ändå.
 
P Prodigys skrev:
När det är makadam så är det inget måste. Material utan nollfraktion komprimeras inte på samma sätt utan lägger sig i princip rätt direkt.

Har man stöd på alla håll och kör över det med en padda så vänder sig stenen till en slät yta så det sjunker aldrig mer än 2 stenstorlekar.
Slår man betong på så låser man även stenen så då rör den sig inte ändå.
Tusen tack! Då kan jag med lugn och ro gräva ur, Markduk, makadama och sedan gjuta direkt. Tack :)
 
Ursäkta en fåkunnig, men jag har några frågor som inte har med själva paddningsarbetet att göra, utan mer med den praktiska hanteringen av hyrmaskiner. Jag hoppas att någon med mer erfarenhet och kunskap kan svara på följande:

1. Paddor är tunga. Om man hyr en padda, hur fraktas den till arbetsplatsen, och hur lossas den? Behövs det kranbil?

2. Om man har en arbetsplats där det ska gjutas flera husgrunder (säg 10 - 30 meter emellan), hur flyttar man en padda från den ena till den andra? Såvitt jag kan förstå rör sig en padda (sakta) när den arbetar, men har den någon alternativ "transportförflyttnings"-mode?

3. Hur säkrar man en hyrd padda mot stöld och vandalism? I markarbetsskedet finns det i många fall inget låsbart förvaringsutrymme på arbetsplatsen.
 
H hhallen skrev:
Ursäkta en fåkunnig, men jag har några frågor som inte har med själva paddningsarbetet att göra, utan mer med den praktiska hanteringen av hyrmaskiner. Jag hoppas att någon med mer erfarenhet och kunskap kan svara på följande:

1. Paddor är tunga. Om man hyr en padda, hur fraktas den till arbetsplatsen, och hur lossas den? Behövs det kranbil?

2. Om man har en arbetsplats där det ska gjutas flera husgrunder (säg 10 - 30 meter emellan), hur flyttar man en padda från den ena till den andra? Såvitt jag kan förstå rör sig en padda (sakta) när den arbetar, men har den någon alternativ "transportförflyttnings"-mode?

3. Hur säkrar man en hyrd padda mot stöld och vandalism? I markarbetsskedet finns det i många fall inget låsbart förvaringsutrymme på arbetsplatsen.
1. Transporteras med bil, släp eller lastbil. Lossas med grävmaskin, kranbil, hjullastare, tornkran eller för hand om den är tillräckligt liten.

2. Mindre modeller(typ upp till 200kg) har ofta möjlighet till hjul på paddan. Större modeller körs över befintlig mark eller lyfts av samma typ av maskiner som lossat den.

3. Finns i stort sett alltid en container på arbetsplatsen där man låser in allt av värde. Finns det inte kan man ställa paddan nere i schaktet om det är djupt, låsa den med grävmaskin eller ta den med sig på bilen om man parkerar på ett bra ställe.
Finns även gps-puckar att montera samt smartwater dna-märkning.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hej! Förlåt om jag kidnappar tråden, men jag hittar ingen annan lämplig tråd. Vad händer om man inte "paddar" makadamen innan man gjuter? Låt oss säga att det är en yta om 35 kvm som utgör ett kallgarage, och således inte skall isoleras.
Det viktigaste är ju att det finns "fast mark" under din gjutning, annars kan ju konstruktionen sätta sig. Att padda makadam ger inte speciellt mycket mer än en slätare yta. Däremot, har du bärlager som är blandat med sand, lera, stenmjöl etc gör du rätt i att padda ner detta.

Viktigast är att det inte finns några lager med icke bärande material såsom jord, ren lera, sand etc utan att det är mestadels makadam, helst bergkross 0-32 eller liknande.

Man måste inte heller ha en monsterpadda, en på 60-100 kg duger utmärkt, men du får padda tunnare lager åt gången, med fler pass. I den byggnadsprojekt jag gjort, garage, utbyggnad osv har jag använt mig av ca 2 dm bärlager mot en grund av stenbumligar. Bärlagret bestod i vad vi hittade på tomten, makadam blandat med sand/lera/stenmjöl och paddat med en 70 kg padda, som frun och jag orkade bära och dra upp ur groparna själva. Blev stenhårt och väldigt bra. Viktigt bara att bärlagret mestadels består av makadam, så att du inte har 10% sten och resten lera eller sand.

När vi byggde pool grävde vi ner till berggrunden, och därefter fyllde vi upp med 8-16 makadam ca 3 dm för att täcka alla skrevor i berget och få en slät yta. Paddade en omgång när vi var färdiga för att få en slät yta. Har inte satt sig en mm.

/S
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
1. Transporteras med bil, släp eller lastbil. Lossas med grävmaskin, kranbil, hjullastare, tornkran eller för hand om den är tillräckligt liten.

2. Mindre modeller(typ upp till 200kg) har ofta möjlighet till hjul på paddan. Större modeller körs över befintlig mark eller lyfts av samma typ av maskiner som lossat den.

3. Finns i stort sett alltid en container på arbetsplatsen där man låser in allt av värde. Finns det inte kan man ställa paddan nere i schaktet om det är djupt, låsa den med grävmaskin eller ta den med sig på bilen om man parkerar på ett bra ställe.
Finns även gps-puckar att montera samt smartwater dna-märkning.
Tack för svar!

Avseende transport och lossning samt förflyttning mellan olika arbetsställen på byggområdet tänkte jag i första hand på de lite större modellerna (typ 500- eller 600-kilos padda).
 
H hhallen skrev:
Avseende transport och lossning samt förflyttning mellan olika arbetsställen på byggområdet tänkte jag i första hand på de lite större modellerna (typ 500- eller 600-kilos padda).
Alla som använder så stora maskiner har ju också någon sorts grävmaskin på plats för att göra resten av jobbet, så då flyttar man ju med den.
 
Hyrde själv en padda på 500kg för ett tag sedan då vi gjorde om i trädgården. Hyrde den med släp, firade ner den i carporten med hjälp av rep och talja mellan takstolarna, fungerade alldeles utmärkt.
 
M MaM skrev:
Hyrde själv en padda på 500kg för ett tag sedan då vi gjorde om i trädgården. Hyrde den med släp, firade ner den i carporten med hjälp av rep och talja mellan takstolarna, fungerade alldeles utmärkt.
Påhittigt, själv tycker jag numera att det är fullt tillräckligt att hantera en "ost" utan maskinell lyft hjälp.
 
Har skåpbil typ VW Transporter och parkerar man bilen i nerförsbacke så kan man köra in paddan på stabila reglar själv.
Har gjort så både med egen 450 kg och hyrd 450 kg.
Är man tre man går det att dra putta upp såpass tung padda.
På släp är det nästan ännu enklare då de är lite lägre än skåpbil.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Har skåpbil typ VW Transporter och parkerar man bilen i nerförsbacke så kan man köra in paddan på stabila reglar själv.
Har gjort så både med egen 450 kg och hyrd 450 kg.
Är man tre man går det att dra putta upp såpass tung padda.
På släp är det nästan ännu enklare då de är lite lägre än skåpbil.
Åker man japan pickis är det tungt att lyfta upp och ner en rundpadda själv. Betydligt enklare på personbilssläp.
 
M
Till 100% så inbegriper paddor med större vikt att själva jobbet även kräver en maskin av dignitet som även kan lyfta paddan. Visst grävde jag i min ungdom ut en parkering hemma på 20m2 och 30cm djupt för hand och sedan handskottade ut 0-40 som krävde en tyngre padda. Men idag ser man nästan bara utländska småskuttar som undantagsvis beter sig på det viset, om ens då. Gubbkostnaden kontra effektiviteten hos en maskin är svår att få till gubbens fördel idag.
 
M Markarbetaren skrev:
Till 100% så inbegriper paddor med större vikt att själva jobbet även kräver en maskin av dignitet som även kan lyfta paddan. Visst grävde jag i min ungdom ut en parkering hemma på 20m2 och 30cm djupt för hand och sedan handskottade ut 0-40 som krävde en tyngre padda. Men idag ser man nästan bara utländska småskuttar som undantagsvis beter sig på det viset, om ens då. Gubbkostnaden kontra effektiviteten hos en maskin är svår att få till gubbens fördel idag.
Då du påstår att
"till 100%"
"paddor med större vikt"
"kräver maskin av dignitet som även kan lyfta paddan".
Nej så är det inte.
Min padda på 450 kg får jag själv in i bil och även ut.
Inga taljor eller vajerspel, bara slit och tanke.
Jag handgräver i princip allt upp till runt 12 kvm vilket innebär 3.5 kubik fast mått.
Om det är ekonomi att göra så?
Det ger bra allmän styrka!
Finns folk som betalar dyrt för träning, jag jobbar mig stark, riktigt stark!
 
  • Haha
  • Gilla
faf och 3 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Då du påstår att
"till 100%"
"paddor med större vikt"
"kräver maskin av dignitet som även kan lyfta paddan".
Nej så är det inte.
Min padda på 450 kg får jag själv in i bil och även ut.
Inga taljor eller vajerspel, bara slit och tanke.
Jag handgräver i princip allt upp till runt 12 kvm vilket innebär 3.5 kubik fast mått.
Om det är ekonomi att göra så?
Det ger bra allmän styrka!
Finns folk som betalar dyrt för träning, jag jobbar mig stark, riktigt stark!
Att göra det privat är en sak, fixar du markjobb på entreprenad upp till 12m2 för hand?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.