Hej! Har en elkassett som jag tänkte borde gå enkelt att styra externt med en Shelly-puck. Men när jag tittar närmare på det så tolkar jag det som att de tre effektgrupperna styrs separat. Det kanske är normalt och vad jag skulle väntat mig, men min fundering är då om jag fortfarande kan klara mig undan med en puck för styrningen eller om jag måste ha separata puckar för effektsteg 1 respektive effektsteg 2+3. Någon som vill bidra med lite erfarenhet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 652 inlägg
Din fråga är väl egentligen "hur ska jag koppla in en shelly"? Då är motfrågan vad vill du uppnå, hur vill du styra den? Jag gissar på att du vill kunna stänga av den helt under dagen och endast köra värmen på natten?
De styringångar som jag ser är blockeringen av steg 1 via 11-22, och effektvaktens ingångar som styr steg 2 och 3. För det krävs tre st potentialfria reläer.
Om 1 shell är en faktor, då kan man sätta en kontaktor på matningen och simulera strömavbrott. Då får man ta hänsyn till inkopplingsfördröjningen.
De styringångar som jag ser är blockeringen av steg 1 via 11-22, och effektvaktens ingångar som styr steg 2 och 3. För det krävs tre st potentialfria reläer.
Om 1 shell är en faktor, då kan man sätta en kontaktor på matningen och simulera strömavbrott. Då får man ta hänsyn till inkopplingsfördröjningen.
Tanken stänga av dagtid med hjälp av schemaläggningen in Shellyn. (Längre fram siktar jag på att styra den med Home Automation direkt mot elpriset.)
Men varför mot matningen? Skulle det inte funka lika bra med ett 3-poligt relä mot styringångarn?
Men varför mot matningen? Skulle det inte funka lika bra med ett 3-poligt relä mot styringångarn?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 652 inlägg
Ett trepoligt relä är precis de tre potentialfria reläer jag efterfrågade som första alternativ. Men kontrollera först hur blockeringen av steg 1 fungerar. Du kanske behöver sluta en kontakt och bryta två, så det bör i så fall vara tre st enpoliga, NC och NO.
En fundering är om denna panna mår bra av att styras på det viset att koppla ur elpatroner. Får inte elektroniken för sig att något är trasigt eller försöker slå igång nästa steg bara. Har inte läst in mig på shemat. Men kanske går att lura systemet genom att tala om att det redan är bra värme istället genom att koppla in något på tempgivaren istället?
Värmebaronen EK13. Ser nu i manualen att det ju fanns mer info. Och har hunnit läsa på lite mer också, så att jag kanske i alla fall nästan har koll på vad jag pratar om.
Tvåpoligt relä verkar räcka. Antar att det är NO jag vill ha, så att "på" på styrningen betyder "på" även på kassetten? Fast jag kan ju förstås ha NC med baktanken att kassetten ska kunna vara på om styrningen fallerar? Eller är det någon annan skillnad?
Återstår i så fall bara att hitta ett tvåpoligt relä som inte kostar lika mycket som en Shelly till (128 kr + frakt, de är löjligt billiga). För i så fall kan jag ju lika gärna ta den och på köpet få separat automation på respektive effektsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåpoligt relä verkar räcka. Antar att det är NO jag vill ha, så att "på" på styrningen betyder "på" även på kassetten? Fast jag kan ju förstås ha NC med baktanken att kassetten ska kunna vara på om styrningen fallerar? Eller är det någon annan skillnad?
Återstår i så fall bara att hitta ett tvåpoligt relä som inte kostar lika mycket som en Shelly till (128 kr + frakt, de är löjligt billiga). För i så fall kan jag ju lika gärna ta den och på köpet få separat automation på respektive effektsteg.
Den är förberedd för extern styrning, så det är lugnt. Är mer frågan om hur man får till den externa styrningen smidigast.snuttjulle skrev:En fundering är om denna panna mår bra av att styras på det viset att koppla ur elpatroner. Får inte elektroniken för sig att något är trasigt eller försöker slå igång nästa steg bara. Har inte läst in mig på shemat. Men kanske går att lura systemet genom att tala om att det redan är bra värme istället genom att koppla in något på tempgivaren istället?
Med plint 25 kan man ju blockera hela kassetten med en styrd kontakt. Bryt plint 2 till 1 och 3.J jonaserik skrev:
Edit: Jag såg fel. Steg ett har ju egen blockering. Det behövs två kontakter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 652 inlägg
Ja här syns det tydligare att blockeringsreläet ska vara icke draget när man blockerar, dvs draget när man inte vill blockera, dvs det är normaltillståndet. Och det fanns ett sätt att minska antalet reläer till två st.
Om de ska vara NC eller NO är mer en praktiskt fråga då de inte är hårt belastade. Jag skulle vilja ha NC eftersom det är normaltillståndet, pannan går utan att yttre styrning är aktiv. Annars måste Shellyn alltid finnas på plats och styra.
Om de ska vara NC eller NO är mer en praktiskt fråga då de inte är hårt belastade. Jag skulle vilja ha NC eftersom det är normaltillståndet, pannan går utan att yttre styrning är aktiv. Annars måste Shellyn alltid finnas på plats och styra.
Jo det är väl så jag ska tänka. Och helt enkelt montera reläet inne i elkassetten, så den inte slutar fungera för att någon i framtiden klipper styrkabeln.Bo.Siltberg skrev:Ja här syns det tydligare att blockeringsreläet ska vara icke draget när man blockerar, dvs draget när man inte vill blockera, dvs det är normaltillståndet. Och det fanns ett sätt att minska antalet reläer till två st.
Någon som har konkret förslag på var jag kan hitta rätt grejer? Jag tittade på Kjell (https://www.kjell.com/se/produkter/...laer/2-poligt-rela-240-v-ac-10-a-250-v-p36101 och https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/svagstrom/relaer/rela-sockel-p36103) men deras saker verkar slut.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 652 inlägg
Leta hellre här: https://www.elbutik.se/category.html/normapparater
eller t.ex Eltako R12.
Utbudet av NC-reläer verkar dock begränsat.
eller t.ex Eltako R12.
Utbudet av NC-reläer verkar dock begränsat.
Tack! Visst är detta ett fungerande alternativ: https://www.elbutik.se/product.html/arbetsstromrela-r81-001-12vac?category_id=1790Bo.Siltberg skrev:
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 652 inlägg
Ja, det missade jag. Det ser ut att funka förträffligt.