Jag har lagt ner det, kalkylen går inte ihop…känns som folk blir megalurade..
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K
R Rolle85 skrev:
Jag har lagt ner det, kalkylen går inte ihop…känns som folk blir megalurade..
Tja, med tanke på dom förutsättningar som du meddelat i tråden ( dvs inga alls) så är det nog bra att du avstår
 
  • Gilla
RogerHql och 2 till
  • Laddar…
150k för att generera 6000kwh/år?
 
A
T T7 skrev:
Ok tack,blev osäker då jag såg denna parameter i kalkylen [bild]
Antingen lägger du in summan före bidrag och ser till att det inringade fältet stämmer med ditt gröna avdrag, eller så nollar du det gröna fältet och lägger innersida efter grönt avdrag i kalkylen.
 
E Elendil skrev:
För även om du räknar med historiskt låg avkastning på 5% per år (snittet senaste hundra åren är 10%) så blir 130tkr till 270tkr på de 15 åren. Och om du avkastade 10% per år så har du 543tkr på slutet.
Mina fonder har tappat 27% i år (lyckligtvis sålde jag det mesta i december och köpte en lägenhet).
Under samma period har jag sparat 25 000 pga mina solceller.

Jag förutsätter att du aldrig gör några renoveringar på ditt hus, och aldrig köper ny bil heller, eftersom du får mer pengar i längden om du har dem på banken? Du kanske rent av inte har vare sig bostad eller bil, eftersom du får mer pengar om du har dem på börsen?
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Mina fonder har tappat 27% i år (lyckligtvis sålde jag det mesta i december och köpte en lägenhet).
Under samma period har jag sparat 25 000 pga mina solceller.

Jag förutsätter att du aldrig gör några renoveringar på ditt hus, och aldrig köper ny bil heller, eftersom du får mer pengar i längden om du har dem på banken? Du kanske rent av inte har vare sig bostad eller bil, eftersom du får mer pengar om du har dem på börsen?
Ja, det var bra gjort om du behövde dem till huset så klart. Däremot är börskontot skiljt från hus och bilkontot. Pengarna behöver vara kvar för att jobba. Jag gjorde som du men köpte tillbaka i dippen.
 
Bo00 Bo00 skrev:
Jag fick en liknande offert på över 100 000 kr till mitt 50 kvm hus i Skåne. Beräknades att vara återbetalt på 12 år. Dessa beräkningar är naturligtvis inte med verkligheten överensstämmande då det ser bättre ut med 12 år än kanske verkliga kanske 15 år.

Tänkte att ska jag som 58 åring ha ökade kostnader i 12-15 år för att sen börja tjäna på det vid en ålder av 73 år? Lever jag då? Min Toshiba luftvärmepump gör jobbet även efter 19 år. När den lägger av köper jag en ny för 20 000 kr. Miljötänk har jag inte alls när det gäller min privata ekonomi.
Köper du en elbil ändras kalkylen markant. Då är det bättre att få el än varm luft. Det är olika för alla. Solceller är dessutom tysta.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Solceller för 134K är en bättre investering än altan, pool, fönsterbyte och i princip alla andra inte helt nödvändiga investeringar i huset.
Att knappt någon här verkar förstå skillnaden mellan nuvärdesmetod eller slutvärdesmetod spelar i detta fall mindre roll.
När mina stackars solceller väl kommer upp på taket blir jag glad, ungefär lika glad som åt bergvärmepumpen som även den skulle få svårt mot en riskfri avtastning på 7% som vissa förståsigpåare anser att börsindex ger över tid.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
F
Köpte våra 8kW solpaneler för snart fyra år sen för pengar (ca 80kkr - solcellsstöd) som ändå inte behövdes till annat.
Har aldrig ångrat beslutet som gör att vi slipper elräkning från vår leverantör från april till december.
Dessutom ersättning från skattemyndighet och nätägare.
Jag har helt andra intressen än att lägga tid och energi på börsen för att sen skatta bort ev. vinst..
Men skulle nog aldrig tänkt tanken att ta ett lån för att finansiera det.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Solceller för 134K är en bättre investering än altan, pool, fönsterbyte och i princip alla andra inte helt nödvändiga investeringar i huset.
Att knappt någon här verkar förstå skillnaden mellan nuvärdesmetod eller slutvärdesmetod spelar i detta fall mindre roll.
När mina stackars solceller väl kommer upp på taket blir jag glad, ungefär lika glad som åt bergvärmepumpen som även den skulle få svårt mot en riskfri avtastning på 7% som vissa förståsigpåare anser att börsindex ger över tid.
Inget är riskfritt men 9%. Annars håller jag med
 
H
Även 9% på ”börsen” får svårt att slå avkastningen från solceller, som är i princip riskfritt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
C
H Hus-i-Sörmland skrev:
Även 9% på ”börsen” får svårt att slå avkastningen från solceller, som är i princip riskfritt.
Riskfritt? Ser omedelbart ett antal risker:
1. Det höga elpriset håller inte i sig över tid
2. Subventionerna minskar/försvinner
3. Anläggningen går sönder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Tja, med tanke på dom förutsättningar som du meddelat i tråden ( dvs inga alls) så är det nog bra att du avstår
Det är så nuförtiden att folk känner sig hotade av ny teknik. Särskilt när deras stinkande, miljöförstörande och älskade gamla dieselmotor riskerar att bytas ut mot en i alla avseenden överlägsen elmotor som får sin el från bla solpaneler…
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
Riskfritt? Ser omedelbart ett antal risker:
1. Det höga elpriset håller inte i sig över tid
2. Subventionerna minskar/försvinner
3. Anläggningen går sönder
Det är nog väsentligt mindre och mer lättöverskådliga risker med solceller än med börsen. Det är så enkelt att risk och avkastning i princip undantagslöst går hand i hand. Jag är positiv till börsen men skrämd när folk lockas dit på fel grunder, mycket lång sikt minskar riskerna mycket men 10 år är tex inte speciellt lång sikt, på den korta horisonten kan du lätt sitta med en avsevärd förlust, eller en vinst.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Riskfritt? Ser omedelbart ett antal risker:
1. Det höga elpriset håller inte i sig över tid
2. Subventionerna minskar/försvinner
3. Anläggningen går sönder
Även det som du använder "börsvinsten" till och kan gå sönder...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.