Alfredo Alfredo skrev:
Med tanke på alla handelsområden som växer upp och utifrån den tynande tillvaro som cityhandeln har i många städer så verkar svaret i praktiken vara ett annat än du önskar. Jag påstår inte att det är bra eller önskvärt men så ser det ut även om många tycker det är tråkigt.
Absolut är det som du säger. Externhandeln dränerar cityhandel just nu på många håll i landet.
Men det är inte en ostoppbar utveckling, något man måste se på passivt.

Det minsta man kan göra som medborgare, om man inte gillar utvecklingen, är att strunta i att lägga sina pengar där. Inga pengar, inga kunder, ingen utbyggnad av dessa lådträsk. Urkassa verktyg kan man köpa på Clas Ohlson i city och en bättre korvupplevelse hittar man garanterat hos någon korventusiast i centrum. Sällanköpsvaror kan man också handla på nätet.

Nästa steg är att organiserat göra motstånd genom att engagera sig i lokala grupper för urban utveckling och hälsosam närmiljö. Hit hör kommunpolitik, aktivt deltagande i kommunens planprocesser, opinionsbildning i lokal media, fotgängar-/cykel-/friluftsföreningar och mycket annat.

Bilismen är på många sätt en väldigt självförstärkande mekanism som
Gunnar Falkemark visade i "Politik, mobilitet och miljö: Om den historiska framväxten av ett ohållbart transportsystem". Men man måste inte delta i den mekanismen.
 
T tompaah7503 skrev:
Det minsta man kan göra som medborgare, om man inte gillar utvecklingen, är att strunta i att lägga sina pengar där.
Jag gillar inte att "city" dör. Dock gillar jag att på ett tidseffektivt sätt kunna besöka ett större antal butiker i ett "handelsområde". Här handlar det för mig inte om någon njutningsfull shopping utan en rationell "hämtning" av varor jag behöver. Att storhandla på mysiga citybutiker fungerar inte i praktiken, bland annat på grund av parkeringsproblem.

T tompaah7503 skrev:
Urkassa verktyg kan man köpa på Clas Ohlson i city
I mitt län kan man göra så i Örnsköldsvik. I Sundsvall har Classes citybutik lagt ner och kvar är bara den i "lådträsket"... :(
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Jag uppskattar lådvaruhusen då jag slipper besöka centrum / stan och det blir kortare bit för mig att köra dessutom.

Inte för att jag tycker om lådvaruhusen på princip heller. Men så mycket på landet har ju lagts ner så om jag ändå måste köra så...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dan_j skrev:
nja, jula har ju tex bacho och många andra märkesvertyg som inte finns på biltema.
Bahco är ju numera EU-finansierad spansk smörja som man absolut inte ska köpa.
Har haft tur med allt jag köpt på Biltema och tror att gnället mest beror på oskickligt handhavande kombinerat med lite avundsjuka.
Biltema finns ju också på lämpliga ställen där man åker förbi och inte inne i någon skitig stad utan enkel parkering. Clasohlsson har gått motsatt väg och försvinner nog snart.
En mosbricka på Biltema är hälsosam och god mat långt bättre än någon snuskig pizza.

Har TS publicerat någon bild på sin trasiga tång ännu?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Absolut är det som du säger. Externhandeln dränerar cityhandel just nu på många håll i landet.
Men det är inte en ostoppbar utveckling, något man måste se på passivt.

Det minsta man kan göra som medborgare, om man inte gillar utvecklingen, är att strunta i att lägga sina pengar där. Inga pengar, inga kunder, ingen utbyggnad av dessa lådträsk. Urkassa verktyg kan man köpa på Clas Ohlson i city och en bättre korvupplevelse hittar man garanterat hos någon korventusiast i centrum. Sällanköpsvaror kan man också handla på nätet.

Nästa steg är att organiserat göra motstånd genom att engagera sig i lokala grupper för urban utveckling och hälsosam närmiljö. Hit hör kommunpolitik, aktivt deltagande i kommunens planprocesser, opinionsbildning i lokal media, fotgängar-/cykel-/friluftsföreningar och mycket annat.

Bilismen är på många sätt en väldigt självförstärkande mekanism som
Gunnar Falkemark visade i "Politik, mobilitet och miljö: Om den historiska framväxten av ett ohållbart transportsystem". Men man måste inte delta i den mekanismen.
Det är väldigt tydligt att du inte gillar köpcentrumen utan för city. Det är helt okej att du inte gör.
Men för miljön är det bättre med dessa centrum. det är mycket lättare för lastbilarna att ta sig fram. lättare även för besökarna. vilket sparar bränsle. Själv föredrar jag att handla i dessa köpcentrum. Där hittar jag allt som behövs på ett litet utrymme. Jag slipper åka in till stan och trängas.
Arkitekturen är inget jag brukar tänka på. Jag ska in å handla.

Vet vad det bästa med dessa köpcentrum, man behöver inte handla där om man inte vill.
Miljön mår bättre av dessa centrum. jämfört med att ta bilen in till stan.
Men om du ska lyckas påverka politikerna. skippa dina piercingar och trasiga jeans klä på dig kostym, se till att dölja tatueringarna.
Sen spottar du ut tuggummit. Du måste sänka dig till deras nivå om du vill nå uppmärksamhet. demonstrationer det förändrar inget. utan gå med i en lobby organisation. Det är dessa som påverkar politiken. du påverkar inte genom att limma fast dig på motorvägen. eller tar dig in på Barsebäck.... Fast det är förstås om du har någon som säljer säkerhet då kan det vara bra..

Det bästa sättet att lyckas är genom lobbying.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men för miljön är det bättre med dessa centrum.
Det stämmer inte alls.
Externhandel skapar massor med biltrafik som inte hade behövts annars. Några lastbilsleveransers utsläpp jämfört med tusentals kunder som kommer i var sin bil är inte på samma skala över huvud taget.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Det bästa sättet att lyckas är genom lobbying.
Och vem tror du når mest framgång, multinationella butikskedjor som begår rovdrift på samhället eller några idealister som vill ha en trevlig och levande stad?
 
T tompaah7503 skrev:
Externhandel skapar massor med biltrafik som inte hade behövts annars.
Men handlar man mer än småsaker behöver man ju ändå bilen för att få hem prylarna. Är väl bättre att alla butiker finns på ett relativt litet område än om man ska behöva åka runt till butiker spridda över hela stan och dessutom behöva jaga parkering?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K
T tompaah7503 skrev:
Det stämmer inte alls.
Externhandel skapar massor med biltrafik som inte hade behövts annars. Några lastbilsleveransers utsläpp jämfört med tusentals kunder som kommer i var sin bil är inte på samma skala över huvud taget.
Några källor på det? Eller är det dina egna påhitt?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Har TS publicerat någon bild på sin trasiga tång ännu?
TS är naturligtvis ett troll så hens tång har aldrig funnits...
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Har inga affärer inom krypavstånd och jag älskar Biltema. En enkel skruvmejsel och två ost- och bacon-korvar så är livet perfekt - om man behöver en enkel skruvmejsel.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det stämmer inte alls.
Externhandel skapar massor med biltrafik som inte hade behövts annars. Några lastbilsleveransers utsläpp jämfört med tusentals kunder som kommer i var sin bil är inte på samma skala över huvud taget.



Och vem tror du når mest framgång, multinationella butikskedjor som begår rovdrift på samhället eller några idealister som vill ha en trevlig och levande stad?
Vad bygger du dessa siffror på? För min del så förkortas resan med runt 2mil. Tänk på att hitta en parkeringsplats i stan. Nu hamnar för visso många bilar på samma ställe men troligtvis har de flesta kört kortare sträcka. Lastbilar som slipper köra in till stan samt slipper köra runt. Varje km en lastbil slipper köra är en bra vinst för miljön.
Alla dessa köpcentrum överlever inte utan dör ut. Men anledningen till att de lever är för att folk vill handla så. Det går mycket fortare att handla.
Men vi vet redan din inställning till shopping i allmänhet och tydligen köpcentrum i synnerhet.
Men du behöver inte handla där. Det är ingen som tvingar dig. När ska du börja klaga på internet handlingen? Dessa butiker tar död på butiker både i stan och o dessa köpcentrum.
Vad tycker du om köpcentrumen som ligger inne i stan?

Sen handlar jag gärna hos dessa hungriga rovdjur. Eftersom jag antar att räknar in Jula, Biltema, Clas Ohlsson. Eller media markt.
Dessa kedjor erbjuder det jag är ute efter.
Men Hornbach är en av mina leverantörer.
Så hungriga rovdjur eller inte, min plånbok tillåter tyvärr inte att handla på andra ställen.
Sen kan dessutom erbjuda ett mycket större sortiment. Så det finns inga egentliga konkurrenter inne i stan.
Så dessa hungriga rovdjur flyr stan för att hyran är för hög. Så de hungriga fastighetsägarna är de som tvingar ut rovdjuren i köpcentrumen.. för att vi ska kunna få lägre priser... hemskt va?
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Ä Äpplesnö skrev:
Köpte en tång på biltema. Efter första användningen hade handtaget böjt sig. Inte riktigt verktygsstål utan bara bokad mjukt stål/plåt eller vad fan det är.

Jävla inköpare på biltema och ta hem skit.

Lägg ner skiten.
Fast det där är ingen tång. Det är en locktång.
 
P-plats P-plats skrev:
Köper du en produkt en dag med ett art.nr. och vill komplettera några veckor senare så har man bytt leverantör och man får något helt annat när det gäller kvalité, utseende m.m.
Tråkigt då man har handlat bra och prisvärda produkter som senare ersatts av skit...
För länge sedan hade de t.ex. bra sandpapper och noterade att baksidan hade tryckt logga från ett annat företag (har för mig att det var Mirka). Och dessa sandpapper var bra.

Sedan gick det ett tag och när jag drog igång nästa projekt och köpte nya sandpapper på biltema så var de extremt dåliga, det tog slut på ett ögonblick, och då noterade jag att det var ett helt annat sandpapper fast med samma art.nr.

Så det gäller att vara vaken och se vad man får, det skiftar över tid.
Ibland är det bra, och då går det att göra fynd.
Men ofta är det billigt skit, som bör undvikas.

Fast med tanke på att det finns gott om billigt skit när man besöker andra butiker så är de i gott sällskap.
 
Problemet är väl att folk handlar på biltema och tror att det till och med vara bättre en märkesvaran.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
T tompaah7503 skrev:
Det stämmer inte alls.
Externhandel skapar massor med biltrafik som inte hade behövts annars. Några lastbilsleveransers utsläpp jämfört med tusentals kunder som kommer i var sin bil är inte på samma skala över huvud taget.



Och vem tror du når mest framgång, multinationella butikskedjor som begår rovdrift på samhället eller några idealister som vill ha en trevlig och levande stad?
Vad är det som är bättre för miljön med att kunder ska åka omkring i stan och leta parkering på de olika ställena innan de kan handla?
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.