En majoritet av svenska folket är oroliga för hur den höga inflationen kommer påverka deras ekonomi. Särskilt villaägare har ofta fått det kärvt. Här är tips hur du kan må bättre.

Du kan läsa artikeln här: Så klarar du boendet när det blir kris
 
Är inte det första rådet att identifiera de största kostnadsposterna och påverka dessa OM det står i relation till arbetsinsatsen för att göra det. Jag skulle rent av avråda att gå igenom prenumerationer och stämma av försäkringsavtal för det handlar om så pass små summor att du troligtvis kan få klart större effekt på andra poster i relation till arbetsinsatsen.

Jag skulle även tillägga att inte göra några stora ändringar som har allt för dramatisk påverkan på din vardag, som ex sälja bilen eller byta boende. Det kan se lockande ut i ett excel-blad men risken finns att du fullständigt raserar vardagen och inser detta efter någon vecka och då blir du än mer deprimerad.

Tipset om att sänka energianvändningen genom att sänka temperaturen tycker jag däremot är ett fint tips. Själv har jag kapat 50% av min elförbrukning och detta i princip utan att varken jag eller min familj har påverkats på något vis. Detta tycker jag är ett bra tips på besparing. Även att hoppa en skid/utlands semester sparar dig rejält med pengar utan att det påverkar din vardag varje vecka.
 
  • Gilla
Tibb och 4 till
  • Laddar…
Vilka är era tips på att få ner elkostnaden ?
 
J
Följande text förstår jag faktiskt inte hur skribenten kommit fram till:

"Särskilt villaägare har anledning till oro, för de påverkas mer av rekordhöga elpriser och stigande boräntor. "

Mer än vem?

Jag har svårt att se att villaägare påverkas mer än tex en BRF (utan fjärrvärme).

En tidsaspekt i hur snabbt förändringarna slår igenom kan finnas då BRF i större utsträckning har fasta avtal.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
H Henke1966 skrev:
Vilka är era tips på att få ner elkostnaden ?
Värm med nått annat, jag använder ved.
 
  • Gilla
Tibb och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
B BobbyMel skrev:
Är inte det första rådet att identifiera de största kostnadsposterna och påverka dessa OM det står i relation till arbetsinsatsen för att göra det. Jag skulle rent av avråda att gå igenom prenumerationer och stämma av försäkringsavtal för det handlar om så pass små summor att du troligtvis kan få klart större effekt på andra poster i relation till arbetsinsatsen.

Jag skulle även tillägga att inte göra några stora ändringar som har allt för dramatisk påverkan på din vardag, som ex sälja bilen eller byta boende. Det kan se lockande ut i ett excel-blad men risken finns att du fullständigt raserar vardagen och inser detta efter någon vecka och då blir du än mer deprimerad.

Tipset om att sänka energianvändningen genom att sänka temperaturen tycker jag däremot är ett fint tips. Själv har jag kapat 50% av min elförbrukning och detta i princip utan att varken jag eller min familj har påverkats på något vis. Detta tycker jag är ett bra tips på besparing. Även att hoppa en skid/utlands semester sparar dig rejält med pengar utan att det påverkar din vardag varje vecka.
Hur många små utgifter blir en stor total är det många som kan vittna på.

Det är ganska lätt att låta tidningar och streamingtjänster bara ticka på varje månad fast de inte används aktivt.
Låta en försäkring, tex för djur, som en gång var lagom dyr successivt förvandlats till dyrast i stan. Ha ett mobilabonnemang med orimligt hög data för att man inte vet att telefonen kan berätta exakt hur mycket du förbrukar så du kan lägga dig på gränsen.

Det fanns ju en tråd här för någon månad sen där en medlem genom att just sänka framförallt "de små" utgifterna fick sin ekonomi på rätt köl.

Det handlar ju inte bara om att tjäna enkronor utan att bli medveten om vad saker kostar, var pengarna tar vägen och göra en värdering av nyttan.

Sen är det aldrig dumt att gå igenom hela ekonomin, men en förrätt av att säga upp Viaplay kanske ger lite välbehövt momentum inför att drakuppgiften mäta elförbrukningen på varenda pryl.
 
  • Gilla
  • Älska
TCG och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
J Jerald Stuartson skrev:
Följande text förstår jag faktiskt inte hur skribenten kommit fram till:

"Särskilt villaägare har anledning till oro, för de påverkas mer av rekordhöga elpriser och stigande boräntor. "

Mer än vem?

Jag har svårt att se att villaägare påverkas mer än tex en BRF (utan fjärrvärme).

En tidsaspekt i hur snabbt förändringarna slår igenom kan finnas då BRF i större utsträckning har fasta avtal.
Mer än en genomsnittlig icke villaägare förstås. 90% av alla flerbostadshus har fjärrvärme om jag minns rätt, så bara där en stor skillnad. Och ca hälften (?) av icke villaägare bor i hyresrätt och har således inga lån; även om hyresvärdens lån påverkar hyran så småningom så blir det åtmonstone en fördröjd effekt.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Följande text förstår jag faktiskt inte hur skribenten kommit fram till:

"Särskilt villaägare har anledning till oro, för de påverkas mer av rekordhöga elpriser och stigande boräntor. "

Mer än vem?

Jag har svårt att se att villaägare påverkas mer än tex en BRF (utan fjärrvärme).

En tidsaspekt i hur snabbt förändringarna slår igenom kan finnas då BRF i större utsträckning har fasta avtal.
Lägenheter gör i regel av med betydligt mindre energi på uppvärmning än villor eftersom de sitter ihop och delar vägg med varandra.
Även äldre och sämre isolerade lägenheter förbrukar ganska lite i jämförelse.
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
Skapa elprisområde 5, = 5 meter utanför Sveriges fastland.
 
Det finns ju ett mellanting mellan att använda sin bil fullt ut och att sälja den vilket är att använda den mindre. Samåk med kollegor, planera dina resor bättre (handla efter jobbet m.m), cykla varannan dag till jobbet eller sluta kör ungarna överallt ifall de kan ta sig till kompisar eller fritidsaktiviteter själva.

Att sälja en eventuellt billig bil för att ett halvår senare inse att man nog behöver en bil trots allt löper stor risk att bli mycket dyrare än ifall du bara behållit bilen från första början.
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Följande text förstår jag faktiskt inte hur skribenten kommit fram till:

"Särskilt villaägare har anledning till oro, för de påverkas mer av rekordhöga elpriser och stigande boräntor. "

Mer än vem?

Jag har svårt att se att villaägare påverkas mer än tex en BRF (utan fjärrvärme).

En tidsaspekt i hur snabbt förändringarna slår igenom kan finnas då BRF i större utsträckning har fasta avtal.
Tror knappast det finns någon BrF-innehavare som idag har 2-4000:-/mån i elkostnader och som potentiellt kan få 10-20000:-/mån i vinter.
De och hyrestagare verkar kvida när fastighetsägare vill höja avgifterna med 10%, dvs. ca 500-1500:-/mån.

Vilket skämt, de borde skämmas och vakna upp till dagens (el)verklighet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Följande text förstår jag faktiskt inte hur skribenten kommit fram till:

"Särskilt villaägare har anledning till oro, för de påverkas mer av rekordhöga elpriser och stigande boräntor. "

Mer än vem?

Jag har svårt att se att villaägare påverkas mer än tex en BRF (utan fjärrvärme).

En tidsaspekt i hur snabbt förändringarna slår igenom kan finnas då BRF i större utsträckning har fasta avtal.
Lägenheter är oftast mindre än en villa, värms oftast med värmepump och inte direktverkande el osv.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Här är tips hur du kan må bättre.
Minimera läsande av alla krisartiklar i media och fokusera på din egen verklighet, vad du uppskattar och vad du trivs mår bra av.:D Så gör vi och då blir det lättare att prioritera och välja, dvs man behöver inte det som grannen eller andra har/gör för de kanske har helt andra prioriteringar och behov.
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Medvetenhet och prioritering av aktiviteter för alla..

Dra ner på "lyxkonsumtionen" ni kanske egentligen inte behöver (om det krisar). Finns idag så många streamingtjänster och former av löpande abonnemang som många inte nyttjar fullt ut.. utan bara har för att de nån gång tecknat upp sig och inte orkade bry sig när nå bättre dök upp. Men kanske heller inte behöver värsta mobilabbonemanget om man faktiskt har bredband hemma. Finns flera små saker man kan ta tag i och se över.. som man inte brytt sig om innan / skjutit upp.

Spendera mer tid med er familj och vänner.. underskattat med lite riktiga brädspel och middag med sina nära :) man behöver lite rolliga stunder också (och mat).. så man inte snöar in sig på att allt är så negativt runt om i media/samhälle..

Matmässigt kan man kolla av vad som är billigt i affärerna när man handlar mat.. laga mer mat från grunden själva. Mat är ett stort pengakonto, ju fler man är i familjen desto dyrare är matkontot (där kan man spara mycket om man bara lagar ett par "billiga-råvaror-storkok" veckan). Gör även det (matlagningen) till familjeaktiviteter.. alla bör lära sig laga mat från grunden! Även om man inte alltid gör det senare i livet..
 
Antingen sparar man in på dyr lyxkonsumtion eller tjänar man mer pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.