Status
Tråden går ej att kommentera.
M Matte Bygg skrev:
Den enskilt största kilowatt-posten efter uppvärmning.+varmvatten, är att ladda elbilen.

Förstår att många timpris-nissar har elbil men tänk på att elbilens andrahandsvärde är skräp. Vem vill köpa en 3 år gammal elbil med batteribyte året efter som kommer kosta 200 tusen minst?
8 kronor kostade det att ladda ca 20 mil.

Andrahandsvärdet är sjukt högt, de som köpte ioniq5 för ett år sen har tjänat om de säljer idag.
Den som inte vill köpa en 3 år gammal elbil är ju stofiler som aldrig provat en elbil eller läser massa strunt.
Ta exempelvis vw passat med gas, som fick byta motor och växellåda innan 20 000 mil för runt 150 000 kr.
Volvo v70 från 06 som fick byta lådor efter 20 000 mil osv. Alla bilar har något konstig för sig.
Men 8 års garanti har du inte på en bensin/diesel.

Jag kan absolut ångra att jag tog ut en nu, men i den totala kostnaden är den "lika dyr" som en 3 år gammal diesel.

Så ja, elbilen är min största förbrukare, värmen är inte det längre. För den styrs efter innetemperaturen och den går knappt något just nu =)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Med tanken på att de flesta bilarna jag tittat på har åtta års batterigaranti och en förväntad livslängd på batterierna som vida överstiger bilens livslängd så har du uppenbarligen inte koll. Det känns som att hela den här tråden bara bygger på provokationer.
Han har troligtvis sett den filmen som var ren provokation där influencern fick stålar för bilen och därmed elda upp den eller vad han gjorde.

Jag har ingen aning om batteriet, men visst fan kan man byta celler? De gör man på truckar om det är lönt.
 
R Rkarlsson skrev:
Han har troligtvis sett den filmen som var ren provokation där influencern fick stålar för bilen och därmed elda upp den eller vad han gjorde.

Jag har ingen aning om batteriet, men visst fan kan man byta celler? De gör man på truckar om det är lönt.
Den finska filmen där de spränger en Tesla kanske?
https://www.google.com/url?sa=t&sou...QtwJ6BAgbEAE&usg=AOvVaw2VVKNNT87a1MdVmRXtZB0t

Ja det går att byta celler och jag misstänker att Tesla m.fl. gör detta, men det är högspänningsarvete som vara experter bör ge sig på. Att koppla el i hemmet är enkelt och ofarligt i jämförelse (men det är det ju inte, vilket pekar på orimligheten i att göra det själv).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den finska filmen där de spränger en Tesla kanske?
[länk]

Ja det går att byta celler och jag misstänker att Tesla m.fl. gör detta, men det är högspänningsarvete som vara experter bör ge sig på. Att koppla el i hemmet är enkelt och ofarligt i jämförelse (men det är det ju inte, vilket pekar på orimligheten i att göra det själv).
Det är nog den jag tänkt på.
Nej byta celler får ju en kunnig utbildad göra. Men det kostar knappast 200 000 kr.
Och skulle det hända något inom åtta år är det ju lugnt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M
Eftersom denna tråd verkar ha startats av nån som är anti mot allt och verkar komma på kant med allt o alla så såg jag detta som ett omen och tecknade ett timprisavtal förra veckan som börjar gälla 1/11:rofl:
 
  • Gilla
Elajomannen och 9 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Eftersom denna tråd verkar ha startats av nån som är anti mot allt och verkar komma på kant med allt o alla så såg jag detta som ett omen och tecknade ett timprisavtal förra veckan som börjar gälla 1/11:rofl:
Återrapportera gärna vad du tycker om timprisavtalet.

Skriv gärna dagbok där du redogör för din eventuella relation till övriga i hushållet, din sömn samt om du får ont i magen av att slaviskt följa timpris för att jaga billiga kilowatts.


Sen kan vi jämföra. Rörligt är överlägset bäst med tanke på nya regeringens subvention.
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Återrapportera gärna vad du tycker om timprisavtalet.

Skriv gärna dagbok där du redogör för din eventuella relation till övriga i hushållet, din sömn samt om du får ont i magen av att slaviskt följa timpris för att jaga billiga kilowatts.


Sen kan vi jämföra. Rörligt är överlägset bäst med tanke på nya regeringens subvention.
Regeringens subvention påverkar ju inte alls vad som är bäst. Den är samma oberoende av avtal.

Min familj har inga problem med att styra efter timpris, det är snarare så att tvätt, disk mm fungerar bättre då det inte konstant skjuts framåt. Mindre tjat och gnäll helt enkelt.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Regeringens subvention påverkar ju inte alls vad som är bäst. Den är samma oberoende av avtal.
Nja, ponera att du väljer mellan:
A: en investering i värmesystemet som gör att din elförbrukning för att värma ditt varmvatten halveras.
B: en investering som gör att din kostnad för att värma ditt varmvatten halveras, men förbrukningen är oförändrad.
Val A är tillgänglig för både de som har månadspris och de som har timpris. Val B är bara tillgänglig för de som har timpris.
Hur påverkar elstödet val A resp val B?
 
O
M Matte Bygg skrev:
Det blåser rejält municipal spotpriset är nere på nästan 1 öre/kWh.

Inte så kul att sitta med Svarte Petter avtalet just nu:)

Rörligt is da King
Haha det är ju helt tvärtom. Med rörligt har du noll nytta av att priset är lågt en dag. Vi med timpris kan njuta och passa på att tvätta extra många maskiner ;)
 
S Skopan skrev:
Nja, ponera att du väljer mellan:
A: en investering i värmesystemet som gör att din elförbrukning för att värma ditt varmvatten halveras.
B: en investering som gör att din kostnad för att värma ditt varmvatten halveras, men förbrukningen är oförändrad.
Val A är tillgänglig för både de som har månadspris och de som har timpris. Val B är bara tillgänglig för de som har timpris.
Hur påverkar elstödet val A resp val B?
Nu har det ju inte det jag syftade på med mitt uttalande (jag har gjort en hel del investeringar för att få ned både elpris och elförbrukning). Jag syftade helt enkelt bara på att det påstods att rörligt elprisavtal var det bästa med regeringens subvention.
 
M
S Skopan skrev:
Nja, ponera att du väljer mellan:
A: en investering i värmesystemet som gör att din elförbrukning för att värma ditt varmvatten halveras.
B: en investering som gör att din kostnad för att värma ditt varmvatten halveras, men förbrukningen är oförändrad.
Val A är tillgänglig för både de som har månadspris och de som har timpris. Val B är bara tillgänglig för de som har timpris.
Hur påverkar elstödet val A resp val B?
Men stödet är ju retroaktivt...ingen har väl sagt vad som händer vid nästa tillfälle, OM det blir något mer stöd i framtiden? Så Packman42 har ju rätt i sak att pengarna vi får nu är ju helt oberoende av vad vi väljer för avtal imorgon.
 
Vi kan väl diskutera vidare med facit när fakturorna för dec-april är klara.

Min bedömning: municipal rörligt slår timpris.
 
O
M Matte Bygg skrev:
Vi kan väl diskutera vidare med facit när fakturorna för dec-april är klara.

Min bedömning: municipal rörligt slår timpris.
Municipal rörligt ger 0 träffar på Google. Har du drömt ?
 
M Matte Bygg skrev:
Vi kan väl diskutera vidare med facit när fakturorna för dec-april är klara.

Min bedömning: municipal rörligt slår timpris.
Vi får se. Min förtjänst på 800kr på timpriset i september är svår att snacka bort. Dessutom ytterligare 1400kr på att familjen blivit medveten om att el kostar.Jag förstår verkligen inte hur jag skulle kunna förlora på timpriserna efter den månadens resultat.
 
O
M Matte Bygg skrev:
Återrapportera gärna vad du tycker om timprisavtalet.

Skriv gärna dagbok där du redogör för din eventuella relation till övriga i hushållet, din sömn samt om du får ont i magen av att slaviskt följa timpris för att jaga billiga kilowatts.


Sen kan vi jämföra. Rörligt är överlägset bäst med tanke på nya regeringens subvention.
Med rörligt hade jag betalat 310 öre/kWh i september. Med regeringens subvention 260 öre.
Med mitt timpris blev det istället 210 öre och 160 öre efter subvention.

slutsats: vanligt rörligt är det absolut sämsta du kan ha just nu. Du får varken äta kakan eller behålla den.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.