Hej!

Huset från 71 har ett fönsterparti enligt bild:
Uterum med stora fönster och dörr halvöppen, krukväxter på trätrall och en gul bricka på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två av tre kasetter är bytta, och det tredje behöver bytas.
Jag överväger dock att gå från tvåglas (4-12-4) som idag till treglas, både för att få bättre isolering, samt för att få bättre ljuddämpning.

Dock är en treglaskasett djupare så jag kommer behöva fördjupa falsen, finns det några kreativa ideer? Jag funderar på om man kan nyttja en handöverfräs till det mesta, sen får man gå på med stämjärnet eller nått i hörnen. Panelen ovan fönstret är dock ivägen, hade varit skönt att slippa plocka ner den :thinking:
Skadat fönsterkarmhörn med synlig röta och avskalad färg, fotograferat inifrån med utsikt till en trädgård.
Skapa konto

Kanske skulle det fungera att bygga en jigg av träreglar som tar stöd mot den yttre karmen, snedsågad mot karmen, en plan yta som stöd för fräsens platta och en regel som styr fräsen så att falsen får rätt djup. Jag tänker att en pinnfräs skulle fungera. Jag har aldrig gjort något liknande. En första halvbra idé brukar vara en bra start för bättre idéer.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Enkelt. Såga ner eller byt glaslisten till en grundare.

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Kanske skulle det fungera att bygga en jigg av träreglar som tar stöd mot den yttre karmen, snedsågad mot karmen, en plan yta som stöd för fräsens platta och en regel som styr fräsen så att falsen får rätt djup. Jag tänker att en pinnfräs skulle fungera. Jag har aldrig gjort något liknande. En första halvbra idé brukar vara en bra start för bättre idéer.
Jag tänker att man antigen fräser utifrån med något form av anhåll, eller så fräser man från "mitten" även då med ett anhåll :thinking:

fremax fremax skrev:
Enkelt. Såga ner eller byt glaslisten till en grundare.

Ah! Har jag inte ens tänkt på!

Hade siktat på en kasett med iaf 12mm mellan glasen för att få vettig isolering.
Men det finns ju 4-8-4-8-4, idag är falsen 41mm, då skulle det behövas en 13mm list inkl tätning.

Distansen bör vara 16mm för optimal isolering. För att få bättre ljudisolering så ska man varva med olika glastjocklekar och distanser.

13th Marine 13th Marine skrev:
Ah! Har jag inte ens tänkt på!

Hade siktat på en kasett med iaf 12mm mellan glasen för att få vettig isolering.
Men det finns ju 4-8-4-8-4, idag är falsen 41mm, då skulle det behövas en 13mm list inkl tätning.
välj den bredare listen så den sticker ut utanför ”karmen” skitsnyggt! Lätt att dra en fog mot den sedan för att få tätt.

Skiss av ett byggprojekt med blå och röda linjer som markerar olika delar av konstruktionen.
Skapa konto

Jag fördjupade falsen på mina fönster med sänksåg, i hörnen tog jag en fein.

L Liljeros skrev:
Jag fördjupade falsen på mina fönster med sänksåg, i hörnen tog jag en fein.
Blev det bra? funderar på hur exakt man får det med multicuttern :thinking:
Jag har ju båda maskinerna ifall det skulle behövas

fremax fremax skrev:
Distansen bör vara 16mm för optimal isolering. För att få bättre ljudisolering så ska man varva med olika glastjocklekar och distanser.

Kikade lite på vad Interglas har, deras har samma avstånd mellan glasen men tre olika storlekar, blir 43mm tjockt om man kör 12mm mellan glasen.
Så jag kommer nog behöva fördjupa falsen ändå.
Men spontant tror jag att jag klarar mig med vanligt treglas, tänker att den tredje rutan gör tillräckligt för oss.

fremax fremax skrev:
välj den bredare listen så den sticker ut utanför ”karmen” skitsnyggt! Lätt att dra en fog mot den sedan för att få tätt.

Kan nog se läckert ut, men tror inte riktigt det kommer matcha med altandörren bredvid :thinking:

13th Marine 13th Marine skrev:
Blev det bra? funderar på hur exakt man får det med multicuttern :thinking:
Jag har ju båda maskinerna ifall det skulle behövas
Man kan säkert få till det med bättre precision med andra verktyg men är ju lite gammal småspik och annat skräp man inte vill sätta ett frästål i. För mig blev det fullgott och jag sågade även ur glasen på samma gång, hade kopplade fönster där jag sågade hela vägen ner till inre falsen. Lade ett par snitt bredvid varann efteråt så hela falsen försvann. Sen satte jag i isolerglas istället

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.