Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Hej!
Huset från 71 har ett fönsterparti enligt bild:
Två av tre kasetter är bytta, och det tredje behöver bytas.
Jag överväger dock att gå från tvåglas (4-12-4) som idag till treglas, både för att få bättre isolering, samt för att få bättre ljuddämpning.
Dock är en treglaskasett djupare så jag kommer behöva fördjupa falsen, finns det några kreativa ideer? Jag funderar på om man kan nyttja en handöverfräs till det mesta, sen får man gå på med stämjärnet eller nått i hörnen. Panelen ovan fönstret är dock ivägen, hade varit skönt att slippa plocka ner den
Huset från 71 har ett fönsterparti enligt bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två av tre kasetter är bytta, och det tredje behöver bytas.
Jag överväger dock att gå från tvåglas (4-12-4) som idag till treglas, både för att få bättre isolering, samt för att få bättre ljuddämpning.
Dock är en treglaskasett djupare så jag kommer behöva fördjupa falsen, finns det några kreativa ideer? Jag funderar på om man kan nyttja en handöverfräs till det mesta, sen får man gå på med stämjärnet eller nått i hörnen. Panelen ovan fönstret är dock ivägen, hade varit skönt att slippa plocka ner den
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske skulle det fungera att bygga en jigg av träreglar som tar stöd mot den yttre karmen, snedsågad mot karmen, en plan yta som stöd för fräsens platta och en regel som styr fräsen så att falsen får rätt djup. Jag tänker att en pinnfräs skulle fungera. Jag har aldrig gjort något liknande. En första halvbra idé brukar vara en bra start för bättre idéer.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Jag tänker att man antigen fräser utifrån med något form av anhåll, eller så fräser man från "mitten" även då med ett anhållT TommyC skrev:Kanske skulle det fungera att bygga en jigg av träreglar som tar stöd mot den yttre karmen, snedsågad mot karmen, en plan yta som stöd för fräsens platta och en regel som styr fräsen så att falsen får rätt djup. Jag tänker att en pinnfräs skulle fungera. Jag har aldrig gjort något liknande. En första halvbra idé brukar vara en bra start för bättre idéer.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Ah! Har jag inte ens tänkt på!fremax skrev:
Hade siktat på en kasett med iaf 12mm mellan glasen för att få vettig isolering.
Men det finns ju 4-8-4-8-4, idag är falsen 41mm, då skulle det behövas en 13mm list inkl tätning.
välj den bredare listen så den sticker ut utanför ”karmen” skitsnyggt! Lätt att dra en fog mot den sedan för att få tätt.13th Marine skrev:
Med vänlig hälsning, fremax
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Kikade lite på vad Interglas har, deras har samma avstånd mellan glasen men tre olika storlekar, blir 43mm tjockt om man kör 12mm mellan glasen.fremax skrev:
Så jag kommer nog behöva fördjupa falsen ändå.
Men spontant tror jag att jag klarar mig med vanligt treglas, tänker att den tredje rutan gör tillräckligt för oss.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Man kan säkert få till det med bättre precision med andra verktyg men är ju lite gammal småspik och annat skräp man inte vill sätta ett frästål i. För mig blev det fullgott och jag sågade även ur glasen på samma gång, hade kopplade fönster där jag sågade hela vägen ner till inre falsen. Lade ett par snitt bredvid varann efteråt så hela falsen försvann. Sen satte jag i isolerglas istället13th Marine skrev: