M
G Gumiankan skrev:
Om du tycker Swedbank är struliga så är det ingenting jämfört med Länsförsäkringar bank.
Jag köpte en, i mitt tycke, ganska billig elbil från KVD för 300.000, men LF vägrade låta mig betala den om jag inte kunde komma in på deras kontor och visa upp ett kvitto (hur jag nu skulle få det i förskott från en e-tjänst).
Att de måste kolla varifrån stora insättningar kommer kan jag förstå, men att de ska agera förmyndare och inte låta mig använda mina egna pengar har jag svårare att förstå. Jag står inför en del del renoveringskostnader och fasar för hur banken ska hantera det.
Bankerna verkar egentligen bara ha en tjänst i sina portföljer nu för tiden och det är att låna ut pengar eftersom det är därifrån de får sina inkomster.
Byt bank! Jag hade inga problem att lägga en bankgirobetalning på 2.1 mille nu i veckan från Skandiabanken till Stadshypotek. Varför skulle de lägga sig i en vanlig betalning?
 
C Civilpolisen skrev:
Lever vi i Skilda Världar!?

Det går inte att få kontakt med Swedbank, att få en kontaktperson att rådfråga för husköp, utan att öppna ett ärende. Inte på ett av de större kontoren i Sverige, inte på ett av de mindre, inte på Internetbanken.

Så... jag fyllde i lite siffror på hemsidan i anslutning till lånelöftet. Jag blev uppringd av en person m genast avslutade mitt ärende och sa att jag skule återkomma när det var dags för köp.

Men det var råd inför köpet jag ville fråga om...
Det ståra kontoret passerar jag fölera gånger varje dag till och från arbetet och även under lunchpromenaden. Det ligger 150 meter från min arbetsplats. Men där finns inte tid för kunder som arbetar. Dom är jättelångsamma och man får vänta jättelänge och personalen står mest och pratar med varandra och pysslar med andra saker.

Jag har varit där inne många gånger och det är enormt stressigt för mig att behöva vara en del av den långsamma skyddade verkstad som ett Swedbankkontor på dagtid klarar av att glittra med.

På det mindre kontoret har jag varit företagskund i 20 år, men det vet dom inte om för dom känner inte sina kunder. Hon jag fick prata med där vill inte träffa mig och har bokat in mig med kollegor till henne som jag inte har hört något av.eller fått kontaktuppgift till.

Anledningen till att husaffären har varit en enda lång väntan... köpet blev "klart" i mitten av juni, var för att mannen inledde föräljning av lägenheten och dog sen. I vanliga fall dör folk först och lägenheten säljs senare, av dödsboet.

Igår satt jag vid min dator och överförde summan till dödsboet. Jag loggade in med mbilt bank-id då min dosa är kvar hemma. Inget konstigt. På måndag ska kvinnan som representerar dödsboet kontrollera kontot och höra av sig till mäklaren. Sen ska jag träffa mäklaren efter kontorstid och fixa med underskrift och nyckel.

När jag vet att pengarna har nått säljaren ska jag avboka mötet med banken. Saker flyttar på sig och nu behövs inget lån. Skulle banken höra av sig med frågan om penningtvätten finns tre insättningar detta året på en summa som rätt mycket överstiger summan av denna transaktionen.

Jag trodde man kunde knyta band med banken och det kan man säkert om man stålsätter sig med en överdos av tålamod... men mitt liv är inte kompatibelt med den högoktaniga varianten av tålamod som banken kräver för att man ska känna sig välkomen som kund efter 20 år som företagskund... (Jag har bankgiro, mastercard och checkkredit som många andra. Inget konstigt.)
Nu förstår jag inte - det är ju en mäklare inblandad. Det här är typiskt sådant som mäklare ska hantera.
Betalningen går till så att du sätter in pengarna på mäklarens klientmedelskonto, sen sköter denne resten.
Det spelar ingen roll om mäklarens uppdragsgivare lever eller ej.
 
  • Gilla
Hullken och 6 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Jag ska köpa min bostad kontant och undrar om det finns begränsningar hos Swedbank.
Pengarna kommer från arv, tre insättningar under 2022.
Banken har blivit ett stökigt kapitel i livet. Jag är kund sedan hela livet och i 20 år i banken för mitt företagskonto. Men för banken är jag okänd. Dom vet inte vem jag är. Jag har inga miljoner i skatteparadiset, nej. Tvärt om! Nån måste betala för äventyret i skatteparadiset och det är där jag kommer in i bilden...

Det är egentligen tragiskt att jag väljer att ställa frågan till forumet i stället för att ringa till telefonbanken eller gå till det stora kontoret 150 meter bort från min arbetsplats.

Jag är väldigt kritisk till Swedbank. Jag tycker inte dom är hjälpsamma för fem öre. Inte på internetbanken, inte på de två kontor som jag har försökt få kontakt med. Annat var det 2003! Då kunde man boka tid med företagssäljarna på hemsidan, åka dit och sen bli kund med kredit! Det var så jag trodde banken fungerade! Men dom har tydligen fått se över sin affärsmodell...

Nu är det förknippat med psykisk ohälsa att ens få en kontakt på banken! Så enormt stressigt och man blir helt slut i psyket av alla turer fram och tillbaka...! Phew!
Swedbank är en skitbank. Till exempel sitter förra VD-n åtalad för olagligheter just nu.
Byt bank, det kan bara bli bättre. Det gjorde jag och det känns riktigt bra.


C Civilpolisen skrev:
Lever vi i Skilda Världar!?

Det går inte att få kontakt med Swedbank, att få en kontaktperson att rådfråga för husköp, utan att öppna ett ärende. Inte på ett av de större kontoren i Sverige, inte på ett av de mindre, inte på Internetbanken.

Så... jag fyllde i lite siffror på hemsidan i anslutning till lånelöftet. Jag blev uppringd av en person m genast avslutade mitt ärende och sa att jag skule återkomma när det var dags för köp.

Men det var råd inför köpet jag ville fråga om...
Det ståra kontoret passerar jag fölera gånger varje dag till och från arbetet och även under lunchpromenaden. Det ligger 150 meter från min arbetsplats. Men där finns inte tid för kunder som arbetar. Dom är jättelångsamma och man får vänta jättelänge och personalen står mest och pratar med varandra och pysslar med andra saker.

Jag har varit där inne många gånger och det är enormt stressigt för mig att behöva vara en del av den långsamma skyddade verkstad som ett Swedbankkontor på dagtid klarar av att glittra med.

På det mindre kontoret har jag varit företagskund i 20 år, men det vet dom inte om för dom känner inte sina kunder. Hon jag fick prata med där vill inte träffa mig och har bokat in mig med kollegor till henne som jag inte har hört något av.eller fått kontaktuppgift till.

Anledningen till att husaffären har varit en enda lång väntan... köpet blev "klart" i mitten av juni, var för att mannen inledde föräljning av lägenheten och dog sen. I vanliga fall dör folk först och lägenheten säljs senare, av dödsboet.

Igår satt jag vid min dator och överförde summan till dödsboet. Jag loggade in med mbilt bank-id då min dosa är kvar hemma. Inget konstigt. På måndag ska kvinnan som representerar dödsboet kontrollera kontot och höra av sig till mäklaren. Sen ska jag träffa mäklaren efter kontorstid och fixa med underskrift och nyckel.

När jag vet att pengarna har nått säljaren ska jag avboka mötet med banken. Saker flyttar på sig och nu behövs inget lån. Skulle banken höra av sig med frågan om penningtvätten finns tre insättningar detta året på en summa som rätt mycket överstiger summan av denna transaktionen.

Jag trodde man kunde knyta band med banken och det kan man säkert om man stålsätter sig med en överdos av tålamod... men mitt liv är inte kompatibelt med den högoktaniga varianten av tålamod som banken kräver för att man ska känna sig välkomen som kund efter 20 år som företagskund... (Jag har bankgiro, mastercard och checkkredit som många andra. Inget konstigt.)
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
Jag lämnade Swedbank för två år sedan. Min gamla bankchef hade dom gömt i något bakkontor. De nya bankarbetarna började ställa frågor var mina pengar kom ifrån. Jag sa att först behöver Swedbank förklara vad dom hade gjort i Estland. Det blev vårt sista samtal.
 
  • Gilla
  • Haha
Öckeröhus och 3 till
  • Laddar…
Byt bank. Kan bara bli bättre
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror, men vet inte att banken gärna vill att transaktionen skall hanteras av deras clearing central, även om det är en kontantaffär.
Jag begriper inte hur orden "kontanter" och "kontantaffär" används i denna tråd. För mig är kontanter fysiska pengar, sedlar eller mynt, och en kontantaffär en affär där köpesumman/likviden/vederlaget betalas med just fysiska pengar.

Jag fattar inte vad ett eventuellt lån har med detta att göra. :thinking:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K
Nu har du redan fått många bra svar. Jag har gjort liknande resa och blev väldigt positivt överraskad av swedbank. Jag hade köpt en tomt av Fastighetsbyrån och skulle betala en tomt utan lån på samma sätt som TS. Trodde att jag skulle kunna göra en enkel överföring från handelsbanken men icke....

Då frågade mäklaren om jag inte hade ett konto i Swedbank, vilket kag tydligen hade via gammalt konto i Sparbanken Gripen på 90-talet. Det gjorde att jag fick VIP-behandling och förutom att banken fixade överföringen så hjälpte de till med alla papper för lagfartansökan utan kostnad.

Swedbank överraskande verkligen positivt den gången, men det är så klart helt anekdotiskt. Jag lämnade faktiskt sparbanken för många år sedan mycket på grund av att de behandlade mig som besvärlig kund när jag skulle köpa lägenhet och låna en struntsumma..
 
Jag förstår inte problemet? Tusentals fastighetsaffärer genomförs varje år utan problem och det är rutin för både banker och mäklare. Andas ut och ta det lugnt så kommer banken att hjälpa dig att genomföra betalning helt utan problem :)

Så länge du inte ska betala 450 kkr kontant för hyreskontrakt kan du vara helt lugn.

/Krille
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag begriper inte hur orden "kontanter" och "kontantaffär" används i denna tråd. För mig är kontanter fysiska pengar, sedlar eller mynt, och en kontantaffär en affär där köpesumman/likviden/vederlaget betalas med just fysiska pengar.

Jag fattar inte vad ett eventuellt lån har med detta att göra. :thinking:
Jag tror inte TS bank förstår nått heller

och antagligen skulle ingen annan bank i nutid eller dåtid, oberoende av fysiskt möte eller digitalt, förstå
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag begriper inte hur orden "kontanter" och "kontantaffär" används i denna tråd. För mig är kontanter fysiska pengar, sedlar eller mynt, och en kontantaffär en affär där köpesumman/likviden/vederlaget betalas med just fysiska pengar.

Jag fattar inte vad ett eventuellt lån har med detta att göra. :thinking:
Man menar alltså inte kontanter som i mynt och sedlar, utan kontant betalning som en sådan som sker direkt. Dvs inte via kredit, naturabetalning, eller något liknande
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Jag ska köpa min bostad kontant och undrar om det finns begränsningar hos Swedbank.
Pengarna kommer från arv, tre insättningar under 2022.
Banken har blivit ett stökigt kapitel i livet. Jag är kund sedan hela livet och i 20 år i banken för mitt företagskonto. Men för banken är jag okänd. Dom vet inte vem jag är. Jag har inga miljoner i skatteparadiset, nej. Tvärt om! Nån måste betala för äventyret i skatteparadiset och det är där jag kommer in i bilden...

Det är egentligen tragiskt att jag väljer att ställa frågan till forumet i stället för att ringa till telefonbanken eller gå till det stora kontoret 150 meter bort från min arbetsplats.

Jag är väldigt kritisk till Swedbank. Jag tycker inte dom är hjälpsamma för fem öre. Inte på internetbanken, inte på de två kontor som jag har försökt få kontakt med. Annat var det 2003! Då kunde man boka tid med företagssäljarna på hemsidan, åka dit och sen bli kund med kredit! Det var så jag trodde banken fungerade! Men dom har tydligen fått se över sin affärsmodell...

Nu är det förknippat med psykisk ohälsa att ens få en kontakt på banken! Så enormt stressigt och man blir helt slut i psyket av alla turer fram och tillbaka...! Phew!
Bytte bank från Swedbank på studs när jag köpte min första gemensamma bostad med min nuvarande sambo. Swedbank klyddade, och ville inte ge lönelöfte. Inte p g a brist på likvida medel eller inkomst, utan för att handläggaren ifrågasatte att jag skulle flytta ihop med denna man…Väldigt märkligt samtal som jag minns än idag. Bor ff tillsammans med denna man 11 år och en flytt senare.

Uppfattar som privatperson att dom helst vill ha att göra med kapitalstarka företag. Och inte människor, d v s fysiska personer…
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Man menar alltså inte kontanter som i mynt och sedlar, utan kontant betalning som en sådan som sker direkt.
Ja antagligen, men då tycker jag att orden "kontant betalning" är rätt oanvändbara eftersom man in kan veta om de syftar på en "direkt betalning utan krediter" eller på en "betalning med fysiska kontanter".

P PatrikJo skrev:
Dvs inte via kredit, naturabetalning, eller något liknande
Med den tolkning skulle en betalning med ett "kontokopplat bankkort" vara "kontant betalning" men inte en betalning med kreditkort. Vet inte om jag riktigt köper den definitionen.
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Vet inte om jag riktigt köper den definitionen.
Det är den vedertagna definitionen i ekonomisammanhang. Kontant betalning är (ologiskt nog) något annat än betalning med kontanter.

T.ex. på en byggmarknad eller annan butik för "proffskunder" så kan kunder utan avtal vara välkomna att handla kontant, vilket innebär att du betalar i kassan. Men i kassan kan du endast betala med kort, inte med kontanter.
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
E
P Proffstyckaren skrev:
Åtets kostigaste trådstart?
vad menar du
 
P
Men tråden har en underton av en idag aktuell fråga => Bankers löjliga inställning till vanliga personers pengar och vill nog snart veta vilka 'underkläder' man har.

Kopplat till detta så fick jag ett par brev för ett tag sen just av Swedbank (där jag bara har lite oflyttbara pensionspengar) där de ville veta vad jag hade för konton och vilka 'planer' jag hade. Lite lustigt att de frågade om sina egna konton. Och nej, det var inte phishing.

Och Sen vid senaste 'husbytet' för 2 år sedan som gjordes inom Länsförsäkringar bank så undrade de var pengarna som jag ville använda för att lösa överbryggningslånet kom ifrån. Men hallå? Var tror ni de gamla huslånen tog vägen?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.