Jag ska köpa min bostad kontant och undrar om det finns begränsningar hos Swedbank.
Pengarna kommer från arv, tre insättningar under 2022.
Banken har blivit ett stökigt kapitel i livet. Jag är kund sedan hela livet och i 20 år i banken för mitt företagskonto. Men för banken är jag okänd. Dom vet inte vem jag är. Jag har inga miljoner i skatteparadiset, nej. Tvärt om! Nån måste betala för äventyret i skatteparadiset och det är där jag kommer in i bilden...

Det är egentligen tragiskt att jag väljer att ställa frågan till forumet i stället för att ringa till telefonbanken eller gå till det stora kontoret 150 meter bort från min arbetsplats.

Jag är väldigt kritisk till Swedbank. Jag tycker inte dom är hjälpsamma för fem öre. Inte på internetbanken, inte på de två kontor som jag har försökt få kontakt med. Annat var det 2003! Då kunde man boka tid med företagssäljarna på hemsidan, åka dit och sen bli kund med kredit! Det var så jag trodde banken fungerade! Men dom har tydligen fått se över sin affärsmodell...

Nu är det förknippat med psykisk ohälsa att ens få en kontakt på banken! Så enormt stressigt och man blir helt slut i psyket av alla turer fram och tillbaka...! Phew!
 
  • Gilla
Huggedugge1 och 16 till
  • Laddar…
Har du en rådgivare, kontakta den. Annars gå till kontoret och prata med dem? De bör kunna hjälpa till med betalningen. Det är ju som när man tar ett lån till bostad förutom att de ska ta pengarna från ett konto istället. Eventuellt tar de en avgift, de behöver ju sitta redo när överlåtelsen sker och synka med mäklaren och säljarens bank.
 
  • Gilla
Dan Andersson1 och 1 till
  • Laddar…
Kontant som i ta ut en väska med pengar och lämna till säljaren?

Annars brukar ju mäklaren hjälpa till med transaktionen. Gör man det själv är det väl bara boka en tid på banken och ha kontraktet med sig (ja inte om man ska ha riktig deg förstås, det är mycket svårare).
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Jag ska köpa min bostad kontant och undrar om det finns begränsningar hos Swedbank. Pengarna kommer från arv, tre insättningar under 2022.
Om du lägger lite mer text på exakt vad det är du vill göra, och kanske lite mindre på kritik av Swedbank, har vi nog lättar att ge vettiga råd. ;)

Har du 450 tkr på ett konto och vill överföra det till säljarens konto ser jag inte att det ska vara några problem. Jag har gjort överföringar på belopp i den storleksordningen från Swedbank i samband med bilköp utan minsta problem. Men du får nog bättre förklara vad du egentligen vill göra och vad du menar med att "köpa min bostad kontant".
 
  • Gilla
deetee och 10 till
  • Laddar…
Ursäkta mig. Jag ska köpa en bostad och efter allt trassel med att ens få kontakt med banken ville jag väldigt gärna runda banken.
Det gick bra att överföra 450.000 kronor från ett konto till ett annat i hembanken. Min fråga var egentligen om där fanns nån gräns... jag har letat men hittade inget om det, så när jag fick kontonumret var det bara att pröva och det gick bra. I alla fall hittills!

Jag har ett möte inbokat med nån på banken nästa vecka men ska ringa till kvinnan som försöker hjälpa mig men som inte vill träffa mig att jag inte ska behöva vara med på det mötet. Om affären går igenom finns det inget att prata om och jag behöver inte heller låna pengar. Inte denna gången.

Kanske vid nästa köp... men man börjar ju på noll varje gång med banken. Det trodde jag faktiskt inte, men så är det!

Swedbank tar till ton till sina egna kunder som betalar för bankens äventyr i skatteparadiset:
"Främling, vad döljer du för mig i dina mörka ögon
En svag nyans av ljus nånstans men ändå
En främling, så känner jag för dig
Jag ber dig låt mig få veta
Vem vill du vara kan du förklara det för mig?"
 
  • Wow
  • Gilla
Inkan och 1 till
  • Laddar…
Med risk för att gå off-topic, varför byter du inte bank? Du verkar inte särskilt nöjd och det är inte direkt någon brist på banker.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 25 till
  • Laddar…
hsd
Byt bank.
Man måste kunna lita på sin bank, gör man inte det eller känner olust inför bankkontakter så bör man byta bank
 
Redigerat:
  • Gilla
Tibb och 9 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Ursäkta mig. Jag ska köpa en bostad och efter allt trassel med att ens få kontakt med banken ville jag väldigt gärna runda banken.
Det gick bra att överföra 450.000 kronor från ett konto till ett annat i hembanken. Min fråga var egentligen om där fanns nån gräns... jag har letat men hittade inget om det, så när jag fick kontonumret var det bara att pröva och det gick bra. I alla fall hittills!

Jag har ett möte inbokat med nån på banken nästa vecka men ska ringa till kvinnan som försöker hjälpa mig men som inte vill träffa mig att jag inte ska behöva vara med på det mötet. Om affären går igenom finns det inget att prata om och jag behöver inte heller låna pengar. Inte denna gången.

Kanske vid nästa köp... men man börjar ju på noll varje gång med banken. Det trodde jag faktiskt inte, men så är det!

Swedbank tar till ton till sina egna kunder som betalar för bankens äventyr i skatteparadiset:
"Främling, vad döljer du för mig i dina mörka ögon
En svag nyans av ljus nånstans men ändå
En främling, så känner jag för dig
Jag ber dig låt mig få veta
Vem vill du vara kan du förklara det för mig?"
Jag har viss förståelse för att banken krånglar. Om du pratar med banktjänstemännen, som du pratar med oss, förstår de inte vad du vill ha hjälp med.
 
  • Gilla
Lennstorm och 57 till
  • Laddar…
Snailman
C Civilpolisen skrev:
Ursäkta mig. Jag ska köpa en bostad och efter allt trassel med att ens få kontakt med banken ville jag väldigt gärna runda banken.
Det gick bra att överföra 450.000 kronor från ett konto till ett annat i hembanken. Min fråga var egentligen om där fanns nån gräns... jag har letat men hittade inget om det, så när jag fick kontonumret var det bara att pröva och det gick bra. I alla fall hittills!

Jag har ett möte inbokat med nån på banken nästa vecka men ska ringa till kvinnan som försöker hjälpa mig men som inte vill träffa mig att jag inte ska behöva vara med på det mötet. Om affären går igenom finns det inget att prata om och jag behöver inte heller låna pengar. Inte denna gången.

Kanske vid nästa köp... men man börjar ju på noll varje gång med banken. Det trodde jag faktiskt inte, men så är det!

Swedbank tar till ton till sina egna kunder som betalar för bankens äventyr i skatteparadiset:
"Främling, vad döljer du för mig i dina mörka ögon
En svag nyans av ljus nånstans men ändå
En främling, så känner jag för dig
Jag ber dig låt mig få veta
Vem vill du vara kan du förklara det för mig?"
Jag har erfarenhet av att skyffla runt ungefär dubbla ditt belopp, dels i Swedbank och dels i Handelsbanken. Swedbank är mycket smidigare på detta än Handelsbanken, Handelsbanken har en massa olika regler för om man flyttar pengarna beroende på hur man loggar in hos banken, mest pengar får man flytta om man loggar in med BankID ansluten med sladd, sämst är det om man använder mobilt bankid.

Swedbank så kan man flytta mest pengar med mobilt bankid, dosa är det sämre med.

Här kommer det lite belopp och metoder ur minnet (kan minnas fel)

Swedbank mobilt bankid funkar upp till bortåt miljonen, dosa max 50 000

Handelsbanken bankid med sladd ska nog funka bortåt 700 000, men jag har inte lyckats, utan fick flytta 200 000 om dagen i ett antal dagar typ, det var alltså maxbelopp per dag typ

Med mobilt bankid så var gränsen 50 till 100 000 eller nåt sånt i taget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sørstuen och 2 till
  • Laddar…
Prata som sagt med banken, men prata även med mäklaren. Mäklaren bör ha erfarenhet av hur dte går till på de olika bankerna, även vid kontant betalning.

I vanliga fall, om man även lånar pengar. Så brukar man låta hela transaktionen hanteras av bankens central för sådana ärenden, där ingår då även viss dokumentgranskning från bankens sida. Jag tror, men vet inte att banken gärna vill att transaktionen skall hanteras av deras clearing central, även om det är en kontantaffär.

Då finns ingen tvekan om syftet med den stora utbetalningen, de får se dokument som visar syftet med utbetalningen.
 
  • Gilla
Tj6 och 1 till
  • Laddar…
MrJay
450k borde inte vara något problem överhuvudtaget, jag har överfört större belopp än så mellan mina två banker - inga problem.

Detta säger din bank om det hela:
Våra digitala tjänster har beloppsbegränsningar för större överföringar och betalningar. Är du inloggad med säkerhetsdosa eller Mobilt BankID finns det en begränsning på 999 999 kronor per signering.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Inga problem, men de kommer ställa frågor, det är deras skyldighet efter penningtvättslagen och personligt ansvar mm. Störigt som tusan när man är ärlig, men du kommer inte runt det.

Det finns ett tak för vad du kan göra själv, jag brukar ringa (har SEB) en person på kundservice, identifiera mig med bank id och så gör de överföringen åt mig. Ganska ofta och med högre belopp än du nämner - har alltid funkat. Men ja, de kommer fråga vad pengarna ska användas till och ursprunget till pengarna du för över. Ibland konstiga frågor som ’kan en flygresa verkligen kosta så mycket’ osv. Som sagt, det är inte personligt, bara svara sakligt.
 
  • Gilla
eded och 1 till
  • Laddar…
Swedbank har en maxgräns på 999 999 kr per överföring. Är beloppet man ska överföra/betala från ett Swedbankkonto större (t.ex 4 200 000kr) än så får man göra så här (talar av egen färsk erfarenhet). Dela upp totalsumman (4,2 milj) på flera överföringar enligt:
1) 999 999 kr
2) 999 998 kr
3) 999 997 kr
4) 999 996 kr
5) 200 010 kr

OBS att försöka överföra samma maxbelopp (999 999kr) flera ggr funkar inte, men olika belopp funkar.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
MrDizzy och 13 till
  • Laddar…
Lever vi i Skilda Världar!?

Det går inte att få kontakt med Swedbank, att få en kontaktperson att rådfråga för husköp, utan att öppna ett ärende. Inte på ett av de större kontoren i Sverige, inte på ett av de mindre, inte på Internetbanken.

Så... jag fyllde i lite siffror på hemsidan i anslutning till lånelöftet. Jag blev uppringd av en person m genast avslutade mitt ärende och sa att jag skule återkomma när det var dags för köp.

Men det var råd inför köpet jag ville fråga om...
Det ståra kontoret passerar jag fölera gånger varje dag till och från arbetet och även under lunchpromenaden. Det ligger 150 meter från min arbetsplats. Men där finns inte tid för kunder som arbetar. Dom är jättelångsamma och man får vänta jättelänge och personalen står mest och pratar med varandra och pysslar med andra saker.

Jag har varit där inne många gånger och det är enormt stressigt för mig att behöva vara en del av den långsamma skyddade verkstad som ett Swedbankkontor på dagtid klarar av att glittra med.

På det mindre kontoret har jag varit företagskund i 20 år, men det vet dom inte om för dom känner inte sina kunder. Hon jag fick prata med där vill inte träffa mig och har bokat in mig med kollegor till henne som jag inte har hört något av.eller fått kontaktuppgift till.

Anledningen till att husaffären har varit en enda lång väntan... köpet blev "klart" i mitten av juni, var för att mannen inledde föräljning av lägenheten och dog sen. I vanliga fall dör folk först och lägenheten säljs senare, av dödsboet.

Igår satt jag vid min dator och överförde summan till dödsboet. Jag loggade in med mbilt bank-id då min dosa är kvar hemma. Inget konstigt. På måndag ska kvinnan som representerar dödsboet kontrollera kontot och höra av sig till mäklaren. Sen ska jag träffa mäklaren efter kontorstid och fixa med underskrift och nyckel.

När jag vet att pengarna har nått säljaren ska jag avboka mötet med banken. Saker flyttar på sig och nu behövs inget lån. Skulle banken höra av sig med frågan om penningtvätten finns tre insättningar detta året på en summa som rätt mycket överstiger summan av denna transaktionen.

Jag trodde man kunde knyta band med banken och det kan man säkert om man stålsätter sig med en överdos av tålamod... men mitt liv är inte kompatibelt med den högoktaniga varianten av tålamod som banken kräver för att man ska känna sig välkomen som kund efter 20 år som företagskund... (Jag har bankgiro, mastercard och checkkredit som många andra. Inget konstigt.)
 
  • Haha
Aeke
  • Laddar…
Åtets kostigaste trådstart?
 
  • Gilla
Serafim Dahl och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.