Jag skall montera ångspärr under isoleringen i vindsbjälklaget. Frågan är hur jag bäst tätar i spingan som är i mina takstolar? Fungerar det att spruta ner ett tunt lager fogskum i botten? Är det åldersbeständigt?
Men om du sätter ångspärren under så blir det väl inga problem? För du menar väl att du ska sätta den från insidan under takstolarna?Ronneback skrev:
Nej jag skall sätta ångspärren på ovansidan/utsidan av råsponten. Det är inte aktuellt att göra ett nytt innertak. Principen har "godkänts" av två olika personer som jobbar med tilläggsisolering som jag talat med. Syftet är att stoppa varm luft från bostaden som tar sig upp på vinden. Frågan är bara, är det tillämpligt att använda fogskum för att skapa ett lufttätt skikt i springan eller kan det uppstå några problem längre fram? Ovanpå fogskummet kommer senare cellulosaisolering.T Tompafix skrev:
Det råder delade meningar om man behöver ångbroms/ångspärr eller inte. Jag har valt att satsa på ångspärr av plast efter att ha talat med bland annat isoleringsbutiken.se och Eniva (isolerproffs.se). Båda dessa avråder från att skippa ångbromsen.B BSOD skrev:
Okej, låter rimligt!useless skrev:
Antar att det är bästa lösningen. Dock lite rädd att man stänger in fukt i balkarna.
Funderade på om man skulle lägga ner plast och fylla på med lite fogskum som sedan får expandera och trycka ut plasten mot sidorna. Men det kanske är överkurs?
Liknande trådar
-
Täta springan mellan eternitskivorna?
Fasad -
Täta springan mellan karm och stomme?
Fönster & Dörrar -
Vad kan man täta med i golvspringan mellan parkettgolv och vägg?Mjukfog?
Golv -
Montering av vattenutkast - hur ska man täta springan?
Grund & Markarbeten -
Det blåser in. Vad ska jag täta springan med(lite fogskum, fogmassa, gipsbruk)?
Färg, Måla & Tapetsera